سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

عیسی محمدی: وقتی هفته‌ای با نام دفاع مقدس در تاریخ سرزمینی نقش می‌بندد که ۸ سال طلایی از رشادت‌ها را در سینه خود دارد، آن وقت است که هر چه این سینه را بشکافید و از اسرار آن بیرون بریزید داشته‌هایش تمام نمی‌شود.

رزمندگان دفاع مقدس

پس این یک هفته بهترین فرصت برای ديدن این گنجینه است. ما هم تلاش کرده‌ایم تا این فرصت را غنیمت شمرده و برای نسل‌های جنگ دیده و نيز نسل‌های دوره‌های بعد، برنامه‌هایی را معرفی كنيم. اين روزها برنامه‌هایی برای شناخت دوران طلایی دفاع مقدس در همه شهرهای كشور برگزار مي‌شود. ما مهم‌ترين اين برنامه‌ها در تهران را معرفي كرده‌ايم.

  • شب خاطره حوزه هنري

اين فصل را با من بخوان
خاطره‌گويي و ثبت خاطره، جزو رشته‌ها و هنرهايي است كه عملا با دفاع‌مقدس، تولد و اوجي ديگر گرفت. از مهم‌ترين برنامه‌هايي كه در اين حوزه در حال اجراست، برنامه شب‌هاي خاطره حوزه هنري تهران است كه حالا عدد 260 را هم رد كرده است. اين برنامه با بهانه‌هاي مختلف شكل مي‌گيرد؛ ازجمله اينكه دويست‌و‌شصتمين برنامه شب‌خاطره، ويژه شهداي غواص بوده است كه طي آن، چند نفر از رزمندگان و فرماندهان غواص دفاع‌مقدس آمدند و خاطره گفتند. با فرا رسيدن هفته دفاع‌مقدس، اين برنامه رنگ و بوي خاص‌تري هم به‌خودش مي‌گيرد و محل مراجعه مخاطبان بيشتري مي‌شود.

  • نمايشگاه نظامي در مركز علوم و تحقيقات

مانور در كوهپايه‌ها
يكي از كامل‌ترين نمايشگاه‌هاي مرتبط با دفاع‌مقدس، نمايشگاه تسليحات نظامي در واحد علوم و تحقيقات است كه با حضور بزرگان ارتش و دانشگاه آزاد افتتاح شده و به‌كار خودش ادامه مي‌دهد. اين نمايشگاه، 2بخش سخت‌افزاري و نرم‌افزاري دارد و براي تردد اهالي شمال و شمال‌غربي پايتخت مناسب است. بيش از 50غرفه هم دارد و با مشاركت ارتش جمهوري اسلامي ايران، ايثارگران، بسيج دانشجويي، بسيج كاركنان و ساير گروه‌هاي داوطلب سر و سامان گرفته است. بخش سخت‌افزاري اين نمايشگاه، شامل تجهيزات نظامي و جنگي است؛ هم تجهيزاتي كه در زمان جنگ استفاده شده و هم آنهايي كه بعدها ساخته شده‌اند و نتيجه توانمندي‌هاي نظامي ايران هستند. بخش نرم‌افزاري نمايشگاه هم، غرفه‌هاي كتاب، نمايش فيلم، نشست‌هاي تخصصي در زمينه دفاع‌مقدس و... است. از ديگر برنامه‌هاي حاشيه اين نمايشگاه، گلباران گلزار شهداي واحد علوم و تحقيقات توسط بالگرد نظامي، نمايش‌هاي ميداني و آكروباتيك تكاوران ارتش جمهوري اسلامي (توسط تيپ 65نيروي زميني) است. البته بخش ميداني اين برنامه‌هااكنون پايان يافته است؛ باقي نمايشگاه هم طي هفته دفاع‌مقدس به‌كار خودش ادامه مي‌دهد.

  • جشن حماسه در باغ‌موزه

جشن‌ها و حماسه‌ها
در شب‌ها و روزهاي هفته دفاع‌مقدس، شاهد برگزاري مراسم‌ها و جشن‌هاي مختلفي نيز هستيم. در بيشتر اين مراسم‌ها از بازماندگان دفاع‌مقدس دعوت مي‌شود تا حضور داشته باشند. معمولا بهترين اين جشن‌ها و مراسم‌ها و بزرگداشت‌ها، در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار مي‌شود. اصلا خود باغ موزه دفاع‌مقدس، يكي از بهترين مكان‌ها براي بازديد و زنده شدن خاطرات دفاع‌مقدس است. حالا تصور كنيد كه قرار باشد جشن حماسه به‌مدت 10 شب، در محوطه اين باغ‌موزه هم برگزار شود. با مراجعه به سايت اين باغ‌موزه، مي‌توانيد ساعت‌هاي استفاده از اين مكان و نيز حضور در جشن‌ها و مراسم‌هاي خاص آن را، استخراج كنيد.

  • كاروان‌هاي راهيان نور

سفر به سرزمين عاشقانه‌ها
از جمله برنامه‌هاي رايج هفته دفاع‌مقدس، سفر به مناطق عملياتي است. البته غالبا اين برنامه‌ها تا پيش از شروع هفته دفاع‌مقدس پايان مي‌يابد چرا كه همراه با بازگشايي مدارس، دانشگاه‌ها و... است. تنها در يكي از اين برنامه‌ها، 10هزار نفر توسط 22كاروان به اين مناطق اعزام شده‌اند تا از يادمان‌هاي دفاع‌مقدس ديدار داشته باشند. استقبال مردم از مناطق عملياتي، طي سال‌هاي گذشته رشد بالايي داشته است چنانچه سردار كارگر، رئيس ستاد مركزي بزرگداشت هفته دفاع‌مقدس، معتقد است «هرچه اين ظرفيت‌ها افزايش مي‌يابد مردم استقبالشان بيشتر مي‌شود، سال گذشته 5ميليون نفر از مناطق بازديد كردند 50درصد اين افراد با وسايل نقليه شخصي خود براي بازديد از يادمان‌ها آمده بودند. همچنين 80درصد اين جمعيت جوانان 15تا 30سال بودند كه اين نشان از توجه خاص مردم ما به دفاع‌مقدس است».

ايستاده با شهدا
حالا كه حرف از باغ‌موزه دفاع‌مقدس به ميان آمد، بايد اشاره كنيم كه خود اين مكان نيز مستقلا به دفاع‌مقدس و نشانه‌هاي مربوط به آن اختصاص يافته است و مي‌تواند پيشنهاد خوبي براي هفته دفاع‌مقدس باشد. اما نكته جالب اينجاست كه به‌تازگي، تالار پروانه‌هاي اين باغ‌موزه هم افتتاح شده است كه در نوع خود، ديدني است. اين تالار، تنها تالار باغ‌موزه دفاع‌مقدس است كه هم جنبه موزه‌اي دارد، هم جنبه حجمي. اگر وارد تالار شديد و بزرگان دفاع‌مقدس را تمام قامت ايستاده مقابل خودتان ديديد، تعجب نكنيد. توضيحات مربوط به هر فرمانده و فرد تاثيرگذار در دفاع‌مقدس نيز ذكر شده است تا كساني كه كمتر مي‌دانند، بيشتر بدانند.

  • رژه و گلباران گلزار شهدا

گل‌ها در كنار گل‌ها
از ديگر برنامه‌هاي معمول و مرسوم در هفته دفاع‌مقدس كه سابقه‌اي طولاني داشته و عجين شده است با روزهاي آغاز جنگ عليه ايران، مي‌توان به رژه نيروهاي مسلح در روز آغاز جنگ اشاره كرد. اين مراسم، طبق عرف هر ساله، امسال نيز برگزار شده و مديريت اجرايي‌اش را سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامي برعهده دارد. محل برگزاري اين رژه هم در اطراف حرم امام(ره) خواهد بود. علاوه بر آن در روز سوم هفته دفاع‌مقدس يعني پنجشنبه نيز شاهد عطرافشاني و گلباران 19هزار گلزار شهدا در سراسر كشور خواهيم بود كه باشكوه‌ترين آنها در گلزار شهداي بهشت‌زهراي تهران برگزار مي‌شود.

  • نمايشگاه تجهيزات نظامي در ميدان بهارستان

تانك‌ها و موشك‌ها در ميدان تاريخي شهر
از ديگر نمايشگاه‌هاي جالبي كه درست در ميانه شهر تهران برگزار مي‌شود، نمايشگاه دفاع‌مقدس و تجهيزات نظامي واقع در بهارستان است. چادرهاي نظامي در ميانه اين ميدان برپا شده و انواع و اقسام تجهيزات نظامي در اين ميدان جاخوش مي‌كنند تا نشانه‌اي باشند از خاطرات سال‌هاي دور دفاعي كه مقدس بود. اين نمايشگاه، توسط بسيج برگزار مي‌شود و البته در حواشي آن، شاهد غرفه‌هاي فرهنگي هم هستيم. از انواع تانك‌‌ها و موشك‌ها و زره‌پوش‌ها گرفته تا انواع كتاب‌ها و پوسترها و نرم‌افزارها و... ماهيت اين نمايشگاه بزرگ را تشكيل مي‌دهند. خوبي اين نمايشگاه در آن است كه مي‌توان در كنار مراجعه به محل كار و درس يا هنگام بازگشت، بازديدي كوتاه از آن داشت.

  • برنامه‌هاي دفاع‌مقدسي صداوسيما

از شور شيرين تا بچه محله امام رضاع
كنار اين نمايشگاه‌ها و يادمان‌ها و برنامه‌ها و جشن‌ها، البته شاهد هنرنمايي صدا و سيمايي‌ها هم خواهيم بود. كافي است كنترل به‌دست در روزها و شب‌هاي دفاع‌مقدس، شبكه‌ها را بالا و پايين كنيد تا نشانه‌هاي مجازي از سال‌هاي دفاع‌مقدس، پيش روي شما پديدار شود. شبكه يك سيما، مجموعه شور شيرين را روي آنتن دارد كه با محوريت زندگي شهيد محمود كاوه شكل گرفته است. رضا رويگري، احمد نجفي و شبنم قلي‌خاني، بازيگران شاخص اين مجموعه هستند. شاخص‌ترين برنامه شبكه 2هم مجموعه 110قسمتي كيميا به كارگرداني جواد افشار است كه هر شب مي‌توانيد آن را به تماشا بنشينيد. پخش جنگ شبانه در 7قسمت كه در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار مي‌شود نيز از ديگر برنامه‌هاي اين شبكه است. شبكه سوم سيما هم جشنواره مستند و فيلم‌هاي سينمايي دفاع‌مقدس را ارائه خواهد كرد. شيار 143، ليلي با من است، معراجي‌ها، ضدگلوله و... از فيلم‌هاي شاخص پخش شده در اين جشنواره تلويزيوني خواهند بود. از ديگر برنامه‌هاي شاخص تلويزيون، مي‌توان به برنامه‌هاي طنزمحور شبكه نسيم اشاره كرد كه شامل مسابقه «هيجان در ساعت صفر» با حضور نيروهاي مسلح و نيز برنامه «حاجي مشهدي جبه رو» (بچه محله امام‌رضا)، «پشت خاكريز» و... اشاره كرد كه سعي مي‌كنند نگاهي شاد به دفاع‌مقدس داشته باشند. باقي برنامه صدا و سيما را مي‌توانيد در درگاه مجازي صدا و سيما و نيز بخش دفاع‌مقدس خبرگزاري‌هاي مختلف پيدا كنيد.

کد خبر 308132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha