سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

۲۰‌ماه است که جراحی بورس با چاقوی منحنی شاخص ادامه دارد. در طول ۲۰‌ماه گذشته ۲۱۰هزار میلیارد تومان از ارزش ۵۰۰شرکت بزرگ صنعتی و مالی فعال در بازار سرمایه دود شده و به هوا رفته است.

بورس

در تابستان امسال نزول بورس همزمان با پايان مذاكرات هسته‌اي تشديد شد. تداوم اين روند، شاخص كل بورس را به مدار 61هزار واحد فروافكنده است. تا پيش از اين مسئولان بلندپايه دولتي و به‌ويژه وزير اقتصاد مدعي بودند مهم‌ترين ريسك سرمايه‌گذاري در بورس تهديدات ناشي از موضوع هسته‌اي است در نتيجه با پايان مذاكرات اوضاع تغيير خواهد كرد. اما اين وعده در 70روز گذشته محقق نشد. حتي روند افت شاخص كل بورس در دوره پس از مذاكرات باعث شده بسياري از سهامداران و سرمايه‌گذاران نسبت به آينده بازار بيش از پيش نگران شوند و براي تداوم سرمايه‌گذاري در بورس با ترديد مواجه شوند. بسياري از كارشناسان با توجه به روند تدوين بودجه سال آينده و احتمال تداوم روند فعلي و اعمال سياست انقباضي چشم‌انداز روشني براي بازار سرمايه متصور نيستند. آمارها هم مويد اين نكته است كه فرار سرمايه‌ها از بورس به پاركينگ‌هاي پول سرعت گرفته به‌طوري كه در 6‌ماه گذشته حجم ورود پول به بازار با اوراق درآمد ثابت موسوم به پاركينگ پول 130درصد رشد كرده است.

  • انتقاد از سياست‌هاي انقباضي

بهمن آرمان، رئيس سابق اداره مطالعات بورس گفت: مسئولان اقتصادي با حوزه بازار سرمايه آشنا نيستند. يكي از دلايل مؤثر بر سقوط بورس منفعل بودن مسئولان دربرابر اتفاقات و رويدادهاي اين بازار است.

  • به‌احتمال زياد دوباره بازار ارز و سكه دچار نوسان شود

كيوان شيخي، رئيس مركز آمار بورس تهران با انتقاد از تداوم سياست‌هاي انقباضي دولت در حوزه اقتصاد گفت: تكيه صرف بر كاهش بي‌مهاباي تورم اسمي و برشمردن آن به‌عنوان يكي از افتخارات دولت بدون توجه به ركود سنگين در فضاي كسب و كار، نه‌تنها كمكي به اقتصاد كشور نمي‌كند بلكه به افزايش بي‌اعتمادي در فضاي سرمايه‌گذاري مي‌انجامد. شيخي ادامه داد: به‌نظر مي‌رسد دولت همچنان در انتظار نتيجه توافق برجام مانده اما هيچ تضميني مبني بر اينكه نقدينگي سرگردان پس از رفع تحريم‌ها به سمت توليد گرايش يابد وجود ندارد، حتي پيش‌بيني مي‌شود در آينده نزديك به‌احتمال زياد دوباره بازار ارز و سكه دچار نوسان شود. ‌

  • لزوم تدوين بسته نجات

محمود‌رضا خواجه‌نصيري از مديران ارشد سابق سازمان بورس تداوم وضع فعلي بازار سرمايه را براي آينده صنعت نگران‌كننده دانست و گفت: بايد بسته نجات صنعت و بازارسرمايه، با هدف عبور از بحران تدوين شود. او كه در ماه‌هاي اخير به‌عنوان مديرعامل تأمين سرمايه آرمان به‌طور مستقيم درگير شرايط نامطلوب بازارسرمايه بود، در توضيح اين ادعا كه چرا وضع بورس نگران‌كننده است تأكيد كرد: در ماه‌هاي اخير نه‌تنها گشايشي در وضع هيچ‌كدام از صنايع ايجاد نشد‌ بلكه حتي صنايع ديگري هم به منطقه صنايع بحران‌زده اضافه شد‌ند. او افزود: در سال 1393صنايع پالايشي، پتروشيمي و معدني با ركود مواجه بودند. پايان مذاكرات هسته‌اي موجب شد صنايعي مانند خودرو و بانك به ليدر بازار تبديل شوند اما بعد از فصل مجامع و با انتشار گزارش نامطلوب شركت‌ها اقبال به اين گروه‌ها نيز از بين رفت. به گفته او اگر وضعيت همين گونه پيش برود ديگر توجيهي براي سرمايه‌گذاري وجود نخواهد داشت. بروز اين رويداد معضلات بزرگي همچون بيكاري و ورشكستگي را به‌دنبال دارد لذا مسئولان بايد ماجرا را به‌عنوان يك بحران بررسي كنند. مديرعامل تأمين سرمايه آرمان گفت:نياز امروز بازار سرمايه يك دور برگردان است و در واقع پيش‌زمينه اين دور برگردان تصميم جدي دولت براي دادن مقداري امتياز به برخي صنايع در بازار است.‌

کد خبر 308079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha