دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم بزرگداشت روز جهانی حفاظت از لایه ازون روز یکشنبه (۲۹ شهریور) با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست، معاون نماینده مقیم سازمان ملل، نماینده برنامه توسعه صنعتی سازمان ملل، مدیر پروژه حفاظت از لایه ازون و جمعی از دست‌اندرکاران این بخش در سازمان محیط زیست آغاز شد.

مراسم بزرگداشت روز جهانی لایه ازون آغاز شد

به گزارش ایرنا، سازمان ملل شعار امسال روز جهانی لایه ازون را "لایه ازون تنها سپر حفاظتی بین شما و پرتو زیانبار فرابنفش" تعیین کرده است.

پس از انتشار اخباری مبنی بر کاهش ضخامت لایه ازون در قطب جنوب، اولین بار در سال 1985 نمایندگان 49 کشور جهان در وین گردهم آمدند تا خط و مشی جهانی حفاظت لایه ازون را اتخاذ و زمینه را برای همکاری‌های علمی و فنی فراهم کنند که در نهایت به تصویب کنوانسیون وین با 21 ماده و 2 الحاقیه انجامید.

در همین راستا پس از گزارش تکان‌دهنده گروه تحقیقاتی حفره ازون در قطب جنوب و احساس لزوم تدابیر شدیدتر در سال 1987 پروتکل مونترال توسط 46 کشور جهان پذیرفته شد که مهم‌ترین اهداف آن ارایه فهرست کامل مواد کاهنده لایه ازون، تدوین برنامه زمانی برای کاهش تدریجی تولید و مصرف مواد کاهنده لایه ازون بود.

پروتکل مونترال از موفق‌ترین معاهدات بین‌المللی زیست محیطی در سطح جهانی است و دارای بیش‌ترین عضو در میان سایر معاهدات است.

روز جهانی حفاظت از لایه ازون مصادف با 16 سپتامبر 2015 و برابر با 25 شهریورماه است.

لایه ازون قسمتی از استراتوسفر و حاوی گاز طبیعی ازون O3 است که توانایی جالب توجهی در جذب برخی از فرکانس‌های اشعه فرابنفش خورشید دارد.

این لایه بسیار نازک است به گونه‌ای که اگر در تروپوسفر متراکم شود، ضخامت آن تنها در حد چند میلی‌متر می‌شود.

ازون در سال 1913 توسط دو فیزیکدان فرانسوی به نام‌های شارل فابری و هانری بویسون کشف شد. این لایه با جذب 99٫9-95 درصدی پرتو فرابنفش خورشید، موجب ادامه زندگی بر روی کره زمین می‌شود.

کد خبر 307976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha