همشهری آنلاین: یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت دستگاه مانیتورینگ مقدار ذرات رادون و تورون موجود در هوا شد که قابلیت اندازه‌گیری و پایش پیوسته ذرات موجود در هوا را دارد.

اندازه‌گیری مواد رادیواکتیویته موجود در هوا امکان‌پذیر شد

دکتر الناز احمدی - مدیرعامل این شرکت با اشاره به این که این دستگاه برای نخستین بار در کشور ساخته شده است، اندازه‌گیری مقدار رادیواکتیویته طبیعی موجود در هوا را از جمله ویژگی‌های آن برشمرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های سیستم اندازه‌گیری پیوسته آلفا بتا در هوا گفت: از زنجیره اورانیوم ۲۳۸ و توریم ۲۳۴ در طبیعت یک سری عناصر واپاشی می‌شوند که در هوا وجود دارند؛ برای نمونه از زنجیره اورانیوم ۲۳۸ که به گاز رادون مشهور است رادون ۲۲۲ آزاد می‌شود و از زنجیره توریم ۲۳۴ هم رادون ۲۲۰ تولید می‌شود که با نام گاز تورون شناخته می‌شود.

احمدی با بیان این که این‌ها مواد رادیواکیتو طبیعی موجود در هوا هستند، ادامه داد: امکان اندازه‌گیری و مانیتورینگ میزان این مواد از طریق سیستم پایش پیوسته هوا برای نخستین بار در کشور فراهم شده است.

وی گفت: این دستگاه میزان رادون ترون موجود در هوا و گازهای رادیواکتیو از زنجیره این گازهای طبیعی را شناسایی و مانیتور می‌کند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر این که این دستگاه قابلیت مانیتورینگ ذره آلفای مصنوعی موجود در هوا را نیز دارد، اضافه کرد: چنانچه یک ذره الفای مصنوعی وارد هوا شود از طریق این دستگاه قابل مشاهده است.

وی گفت: هم اکنون این دستگاه برای اندازه‌گیری مقدار رادون و تورون موجود در هوای شهر تهران راه‌اندازی شده و از طریق یک سیستم مرکزی مانیتورینگ دیتاهای مورد نظر را ارسال می‌کند.

کد خبر 293690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha