دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

دکتر بهرام امیراحمدیان: درباره اینکه سوریه به یک بحران بین‌المللی تبدیل شده دیگر همه اتفاق‌نظر دارند.

دکتر بهرام امیراحمدیان

دولت سوريه به هر صورت حاكميت خود را در مناطقي از دست داده و اين مسئله نشان‌دهنده آن است كه به تعبيري گويي يك بيماري در اين كشور پيشروي كرده است. در سوريه اما آلترناتيو قدرت وجود ندارد. مسئله اكنون به جايي رسيده كه بايد در اين كشور براي راهكاري سياسي دولت انتقالي تشكيل شود. هر كشوري كه وارد سوريه مي‌شود اهداف خود را دنبال مي‌كند. روسيه مدت‌هاست كه بندر طرطوس را در سوريه به‌عنوان نقطه‌اي استراتژيك در اختيار داشته و گفته مي‌شود حالا مشغول تجهيز پايگاهي در لاذقيه است. اولويت اول روس‌ها از اين اقدام حمايت از دولت بشار اسد و كمك به او براي ادامه قدرتش تا زمان تشكيل دولت انتقالي احتمالي است. از سوي ديگر در زمان جنگ‌هاي بزرگ، قفقاز در اوايل قرن 19امپراتوري روسيه، چركس‌ها را تار و مار كرد و آنها به خاورميانه مهاجرت كردند و در شامات پراكنده شدند.

آنها با چچن‌هاي مسلماني كه در قفقاز شمالي هستند ارتباط دارند. گفته مي‌شود 3هزار چچني اكنون در ناآرامي‌هاي سوريه فعال هستند. روس‌ها به همين‌خاطر نگران هستند كه اين نيروها به اين كشور بازگردند و يك جنگ قفقاز ديگر راه بيندازند. روسيه به همين‌خاطر اين حق را به‌خودش مي‌دهد كه با اين نيروها در منطقه مبارزه كند. از طرف ديگر آمريكا هم به اين نتيجه رسيده كه امكان اينكه دولت ديگري در سوريه روي كار‌آيد وجود ندارد. چندي پيش مقام‌هاي نظامي آمريكا اعلام كردند كه طرح آموزش نيروهاي مخالف اسد شكست خورده است.

آنها حالا برخلاف گذشته كه مي‌گفتند بشاراسد نبايد در قدرت باشد به اين جمع‌بندي رسيده‌اند كه مي‌گويند رئيس‌جمهور سوريه در قدرت باقي بماند ولي مثلا كار اجرايي نكند و فعاليت‌ها را به معاونين خود در دولتي ائتلافي بدهد. بحران سوريه اما مسئله بسيار پيچيده‌اي است و تاكنون اين امكان به‌وجود نيامده كه تمام طرف‌هاي درگير پاي ميز مذاكره بيايند. هر كدام از اين گروه‌ها سهم‌خواهي متفاوتي دارند. به همين‌خاطر توافق كلي ميان آنها بسيار سخت خواهد بود. همچنين پيش از اين گفته مي‌شد كه ايران نبايد نقشي درباره سوريه داشته باشد اما حالا مقام‌هاي آمريكا پس از توافق هسته‌اي از ايران و روسيه خواسته‌اند كه با بشار اسد براي تشكيل دولت آشتي ملي مذاكره كنند. غرب به اين نتيجه رسيده كه حتي درصورتي كه بشار اسد هم از قدرت كنار گذاشته شود مسئله سوريه حل نمي‌شود و تنها در شرايط آرام است كه مي‌توان به‌تدريج با استفاده از روش‌هاي مسالمت‌آميز اين مسائل را حل كرد. با همه اين اوصاف تا زماني كه داعش در سوريه است بحران ادامه دارد؛بحراني كه اگر مديريت نشود براي منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.

کد خبر 307969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha