درحالی‌که در سال‌های گذشته آمار ثبت‌احوال کشور حکایت از روند نزولی ازدواج و در مقابل سیر صعودی ثبت طلاق در کشور داشت، روز گذشته سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از افزایش نرخ ازدواج در کشور طی سال‌های گذشته خبر داد.

محمدابراهيم طريقت با بيان اينكه در 6ماهه نخست امسال و تا روز 28شهريور 349هزارو114واقعه ازدواج به ثبت رسيده، گفت: «در هر شبانه‌روز 80 واقعه ازدواج ثبت شده. ميانگين سن مردان در ازدواج 28سال و بانوان 23.5سال بوده است و امسال نخستين سالي بوده كه شاهد رشد ازدواج بوده‌ايم. از سال90 تا 93رشد منفي 6.5درصدي ازدواج را داشته‌ايم كه امسال 1.3درصد رشد مثبت ثبت ازدواج را در كشور شاهد بوديم.»

معاون سازمان ثبت احوال همچنين با بيان اينكه در 6‌ماه نخست امسال 79هزارو706 مورد طلاق به ثبت رسيده كه در هر شبانه‌روز 436 و در هر ساعت 18طلاق ثبت شده افزود: «14درصد طلاق‌ها در سال اول زندگي و 48درصد در 5ساله نخست زندگي بوده است و به واسطه هر 4 ازدواج يك طلاق صورت گرفته است. در اين مدت طلاق8.7درصد افزايش داشته و ميانگين سن آن در مردان 35سال و در زنان 30سال بوده است.»

به گفته وي، در شهرهاي بزرگ و مناطق پردرآمدتر، ميزان طلاق افزايش يافته است. بنابراين شيوه زندگي در تصميم براي طلاق گرفتن از اهميت زيادي برخوردار است.

  • 5ميليون ايراني بدون كارت ملي

طريقت همچنين درخصوص صدور كارت شناسايي ملي و هوشمند نيز گفت:‌ در حال حاضر 5ميليون نفر جمعيت ۱5سال و بالاتر در كشور داريم كه تاكنون هيچ نوع كارت شناسايي اعم از ملي يا هوشمند دريافت نكرده‌اند، البته اين افراد شناسنامه‌ دارند اما با توجه به اينكه براي بسياري از اقدامات، شماره ملي لازم است، به همين دليل يكسري تسهيلات براي دريافت كارت هوشمند ملي براي آنها درنظر گرفته‌ايم.

معاون برنامه‌ريزي، مديريت و توسعه منابع انساني سازمان ثبت احوال با تأكيد بر اينكه انتخابات هفتم اسفندماه مجلس و خبرگان براساس شماره ملي است، گفت: به همين دليل با توجه به اينكه 3ميليون از 5ميليون نفر فاقد كارت ملي، ۱۸سال و بيشتر سن دارند به همين دليل از اول مهرماه تا اول دي‌ماه سايت سازمان براي ثبت‌نام اين افراد (به‌عنوان جامعه هدف اصلي) باز است و يا مي‌توانند به ادارات و دفاتر پيشخوان دولت براي دريافت كارت هوشمند ملي مراجعه كنند.

به گفته وي، ابتدا كارت هوشمند ملي براي ۱۸سال به بالا صادر و سپس براي 2ميليون نفر باقي‌مانده صادر خواهد شد.طريقت در مورد صدور كارت هوشمند نيز گفت: تاكنون 3ميليون‌و۲۰۰ هزار كارت هوشمند براي افراد مختلف در كشور صادر شده است كه ۱۷هزارو۲۰۰ تومان تعرفه دريافت اين كارت است كه يك كارمزد هم دفاتر پيشخوان دولت دريافت مي‌كنند.

سخنگوي سازمان ثبت احوال به مشكلات صدور كارت هوشمند اشاره كرد و توضيح داد: متأسفانه به‌دليل اعتبارات و همچنين زيرساخت‌ها و تجهيزات موجود، نتوانسته‌ايم به وظيفه صدور كارت در طول برنامه پنجم توسعه عمل كنيم و بر همين اساس عمليات صدور كارت كه قرار بود ۴۰روز باشد در حال حاضر به 2‌ماه رسيده است و از اين بابت از مردم عذرخواهي مي‌كنيم. البته ماشين سوم صدور كارت هوشمند را به‌تازگي نصب كرده‌ايم كه اميدواريم بتوانيم با ارتقاي ظرفيت‌ها، تحويل كارت و توزيع آن را با سرعت بيشتري انجام دهيم.

سخنگوي سازمان ثبت احوال افزود: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اميدواريم تا پايان سال بتوانيم ۲۰ميليون نفر از جمعيت كشور در مورد صدور كارت هوشمند ملي را پوشش دهيم.طريقت با تأكيد بر اينكه كارت‌هاي ملي از زمان صدور، 7سال اعتبار دارند گفت: تعدادي از اين كارت‌ها كه دوره آنها گذشته بود، تمديد اعتبار شد و كماكان معتبر هستند تا زماني كه سازمان عدم‌اعتبار آنها را اعلام كند.

کد خبر 307953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha