چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد که براساس نظرسنجی‌ها، اکنون ازدواج اولویت هفتم جوانان در کشور است.

محمد‌اسماعيل مطلق در همايش تبيين سياست‌هاي كلي جمعيت با اشاره به اينكه در اين نظرسنجي كه از جوانان انجام شده، پيش از ازدواج، اولويت‌هاي ديگري نظير اشتغال و تحصيل مطرح شده، گفت:اين موضوع نشانگر بي‌توجهي نسل جوان به تشكيل خانواده است. اكنون بيش از 11ميليون دختر و پسر در آستانه ازدواج در كشور داريم كه بخش قابل توجهي از آنان درحال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروري هستند.در سال‌هاي گذشته سن ازدواج به ميزان زيادي در كشور بالا رفته به‌طوري كه اين افزايش در ميانگين كشوري حدود 6 سال و در شهر تهران حدود 10سال بوده است.

وي با بيان اينكه اكنون متوسط سن ازدواج مردان به 26.7سال و زنان به 4/23سال رسيده كه براي رشد نرخ باروري بايد حداقل 2سال كاهش يابد، افزود: كاهش نرخ باروري در كشور طي 30سال گذشته نگران‌كننده است. در سال 92 متوسط نرخ باروري ايرانيان 8/6 براي هر زوج بود كه اين رقم در سال‌جاري به 1.8رسيد. سالانه 440هزار فرصت فرزندآوري در كشور از دست مي‌رود كه از اين تعداد 410هزار مورد به‌دليل عدم‌ازدواج، 10هزار فرصت به‌علت فوت همسر و 20هزار فرصت نيز به‌علت طلاق است.

وي مشكلات ناباروري، نبود رضايت از زندگي مشترك و مشكلات اقتصادي خانواده‌ها را از مهم‌ترين عوامل كاهش نرخ باروري اعلام كرد و گفت: سقط‌جنين هم يكي ديگر از موارد مهم كاهش نرخ باروري است. يك‌ميليون و 730هزار بارداري در سال رخ مي‌دهد كه از اين تعداد يك ميليون و 550هزار مورد منجر به زايمان شده و نزديك به 180هزار مورد با سقط خاتمه مي‌يابد كه اين امر نشان از بالا بودن نرخ سقط‌جنين در كشور دارد.

کد خبر 306610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha