مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

سید محمد فخار: کمتر از ۱۰روز تا آغاز سال تحصیلی جدید و افزایش ۵میلیون سفر شهری جدید به خیابان‌های تهران باقی مانده است.

 مديريت شهري قرار است به‌زودي طرح كاهش را به جاي طرح زوج و فرد به‌اجرا درآورد اما پليس اعلام كرده كه اجراي طرح زوج و فرد تا آماده شدن طرح كاهش ادامه مي‌يابد.

آخرين اخبار نشان از آن دارد كه اين طرح به‌رغم تصويب در شوراي ترافيك و شوراي شهر پايتخت، هنوز منتظر رأي شوراي‌عالي ترافيك كشور است و اين شورا در جزئيات هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده است. با چنين شرايطي پليس راهور تهران قرار است از مهر‌ماه همچنان طرح زوج و فرد را ادامه دهد.

سرهنگ عابدي جانشين رئيس پليس راهور تهران بزرگ درخصوص نحوه اجراي طرح‌هاي ترافيكي در آستانه آغاز سال تحصيلي به همشهري گفت: هنوز سازوكار طرح جديد براي اجرا آماده نشده و نياز به‌كار بيشتري دارد. بدين‌ترتيب تا زمان اجرا شدن طرح كاهش، طرح زوج و فرد در تهران ادامه مي‌يابد. وي درخصوص موفقيت طرح زوج و فرد در مدت زمان اجرا در پايتخت تصريح كرد: اين طرح در اجرا براي كاهش ترافيك تهران بي‌اثر نبوده است و اگر نمي‌بود، شايد مشكلات بيشتري اطراف هسته مركزي شهر ايجاد مي‌شد. از سويي اگر چنين اقدامي براي شهر نياز نبود، چرا سال‌ها اجرايي شد؟

آنگونه كه سرهنگ عابدي به همشهري گفته، نمي‌توان در آستانه سال تحصيلي و افزايش 20درصدي ترافيك تهران، معابر را بي‌طرح ترافيكي رها كرد. شهر نبايد دستخوش تلاطم شود و مردم در ترافيك ناشي از آغاز سال تحصيلي سردرگم شوند و ما براساس ايده خودمان پيش رويم. تهران نيازمند طرح‌هاي كارشناسي شده است اما تا زمان آماده شدن طرح كاهش،اجراي طرح زوج و فرد ادامه مي‌يابد. وي خاطرنشان كرد: هم‌اكنون يك‌چهارم كل خودروهاي كشور در پايتخت تردد مي‌كنند، پس تهران با اين حجم وسايل نقليه به طرح‌هاي كارشناسي‌شده ترافيكي نياز مبرم دارد.

  • طرحي براي ادامه آلودگي هوا

درجا زدن طرح‌هاي ترافيكي تهران در حالي است كه طرح زوج و فرد در كاهش آلودگي هواي پايتخت بي‌تأثير بوده و مشكلات فراواني پديد آورده است. اطلاعات به‌دست آمده از دوربين‌هاي مستقر در مرز جغرافيايي طرح زوج و فرد نشان مي‌دهد كه با به‌كارگيري كنترل الكترونيكي، بخش زيادي از تخلفات ورود به اين محدوده كاهش يافته اما آلودگي هوا در رينگ خارجي طرح زوج و فرد افزايش يافته است. براساس آخرين يافته‌هاي شركت كنترل ترافيك تهران، طرح ترافيك 6 درصد و طرح زوج و فرد صفر درصد در كنترل آلودگي هوا مؤثر بوده‌اند.

  • 11دليل ناكارآمدي

براساس مطالعات انجام شده در معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، طرح زوج و فرد كه 10سال از اجراي آن مي‌گذرد، 11دليل براي ناكارآمدي دارد. ترغيب شهروندان براي خريد اتومبيل ارزان‌قيمت و فرسوده براي استفاده از پلاك خودرو، عدم‌تمايل شهروندان به از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و آلاينده براي استفاده از پلاك خودرو، افزايش مالكيت موتورسيكلت و رشد سفرها با آنكه افزايش آلودگي هوا، آلودگي صوتي و تصادفات را به‌دنبال دارد، محدوديت در ورود مسافربرهاي شخصي به محدوده‌اي بزرگ‌تر كه سهم قابل‌توجهي در جابه‌جايي مسافر دارند، افزايش ميزان تخلفات شامل پلاك دزدي و دستكاري پلاك، كاهش سكونت در محدوده طرح به‌علت محدوديت در عبور و مرور، نياز به افزايش نيروي پليس يا افزايش تجهيزات كنترلي، ايجاد اختلال در جريان ترافيكي، كاهش سطح سرويس سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي، افزايش مشكلات ترافيكي در معابر نزديك به محدوده اجراي طرح مانند مشكلات پاركينگ، پارك حاشيه‌اي، تراكم ترافيك، تغيير كاربري اراضي و مواردي از اين دست و ناپايدار بودن اين راه‌حل دلايلي براي كنار گذاشتن طرح زوج و فرد است.

کد خبر 307677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha