همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا در نامه ای خطاب به «مارک روبیو» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور از تحریم های حقوق بشری یا تروریستی علیه ایران حمایت نخواهد کرد.

جان کری

به گزارش مهر به نقل از پایگاه صهیونیستی اسرائیل نشنال نیوز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که توافق هسته‌ای جامع ۱۴ جولای (۲۳ تیر ماه) میان کشورهای ۱+۵ و ایران موسوم به «برجام» هرگونه توانایی کنگره آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را محدود کرده است.

کری در نامه ای به «مارک روبیو» نامزد انتخابات جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا و سناتور تندرو ایالت فلوریدا اذعان کرد که دولت این کشور از هر گونه تحریم جدید حتی درباره تروریسم و حقوق بشر که مانع پیروی ایران از توافق هسته‌ای ۱۴ جولای شود، حمایت نخواهد کرد.

در نامه کری به روبیو آمده است: کنگره دیگر نمی‌تواند آزادانه به وضع تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت بهانه‌های دیگر مبادرت ورزد؛ چرا که ایران چنین اقدامی را به عنوان بد عهدی تلقی خواهد کرد و سپس تعهدات هسته‌ا‌‌ی خو را انجام نخواهد داد.

اسرائیل نشنال نیوز در ادامه نوشت: جان کری تأکید کرد که دولت کنونی آمریکا، علیه نقض حقوق بشر در ایران با این کشور رایزنی می‌کند، اما فقط به اجرای تحریم‌های فعلی در زمینه نقض حقوق بشر بدون حمایت از تحریم‌های جدید ادامه می‌دهد.

جان کری همچنین در این نامه نوشته است: در رابطه با تحریم‌های هسته‌ای، کنگره برای اعمال مجدد آن دیگر هیچ آزادی عملی نخواهد داشت.

در ادامه این نامه، کری به روبیو هشدار داد که دولت آمریکا از هرگونه تحریم جدید در حوزه تروریسم و یا حقوق بشر علیه ایران حمایت نکرده تا ایران به برجام پایبند بماند.

گفتنی است، پس از شکست کامل سناتورهای مخالف توافق هسته‌ای ۱۴ جولای که دیروز با ناکامی این مخالفان در سومین رأی گیری آنها در کنگره آمریکا همراه بود، دولت آمریکا اعلام کرد که برای اجرای برجام آماده می‌شود.

دولت آمریکا «استفن مول» سفیر سابق آمریکا در لهستان را مامور پیگیری پرونده توافق هسته‌ای با ایران کرده است. جان کری وزیر خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت: مول در زمینه مسائل هسته‌ای و تحریم‌های بین المللی تجربه خوبی دارد و برای این کار از سوی آمریکا معرفی شده است.

بر این اساس استفن مول ریاست هیئت واسطه آمریکایی در مذاکرات احتمالی با ایران را بر عهده خواهد گرفت. طبق اعلام مقامات آمریکایی استفن مول به نوعی از سوی آمریکا به این سمت منصوب شده است تا از اجرای توافق هسته‌ای از سوی ایران اطمینان حاصل کند. مول که آخرین روزهای ماموریت خود در ورشو را می‌گذراند، پیش از این به عنوان مشاور «ویلیام برنز» معاون وقت وزیر خارجه آمریکا فعالیت کرده و هماهنگ‌کننده فعالیت‌های دیپلماتیک این وزارتخانه در ارتباط با ایران بوده است.

کد خبر 307645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha