چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

محدثه قیدی: از سال‌های دور تا به امروز همیشه شهر تهران از نظر درجه روشنایی در زمره شهرهای خاموش دنیا قلمداد شده اما آنچه تهران را از سایر شهرهای تاریک مشابه‌خود متمایز می‌سازد مصرف بالای انرژی برق درآن است.

درواقع به‌دليل استفاده نادرست از شيوه‌هاي نورپردازي، شهر تهران هم از خاموشي دررنج است و هم از مصرف بي‌رويه برق! شيوه‌هاي غيرصحيح نورپردازي در تهران درعين حال نوع ديگري از آلودگي را به جمع آلودگي‌هاي آب، هوا، خاك وصوتي اضافه كرده كه آلودگي نوري نام دارد.آلودگي نوري مي‌تواند نوعي انحراف باشد كه به‌جاي زمين، آسمان را روشن سازد؛ امري كه مي‌تواند هم به هدر رفت انرژي و هم تبعات منفي زيست‌محيطي و بهداشتي منجر شود. علاوه براين وجود چراغ‌هاي غيراستاندارد و نورپردازي‌هاي غيراصولي مي‌تواند به به‌هم‌ريختن چرخه خواب، ايجاد تنش، اضطراب و سردرد در انسان‌ها و حتي اختلال در زيست‌بوم جانوران منجر شود.

بنابراين مدتي است كه اهميت شيوه صحيح نورپردازي مورد توجه دست‌اندركاران امور شهر قرار گرفته است. آنها به خوبي از نقش نور در زنده نگه داشتن فضاهاي شهري، افزايش ضريب ايمني درشب‌ها، كاهش جرايم و ترويج روحيه نشاط و آرامش در ميان مردم آگاه شده‌اند و حتي چند سالي است كه نورپردازي به‌عنوان يك رشته تحصيلي مهم در دانشگاه‌هاي معتبر دنيا تدريس مي‌شود. قدرمسلم نورپردازي فضاي بيمارستاني، معابر، فضاهاي آموزشي، فضاهاي تاريخي، نورپردازي ويژه اقليم‌هاي سرد و خشك، نورپردازي با كاربرد رنگ‌آميزي، جنبه‌هاي معنايي، تفريحي و گردشگري، تجاري و... هركدام تعاريف و ويژگي‌هاي خاص خود را دارد.

شايد بتوان يكي از نمونه‌هاي تأثير‌گذار نورپردازي استاندارد با رويكرد آرام بخشي به فضاهاي عمومي را در خيابان وليعصر و رنگ آميزي درختان آن در شب مثال زد.دركلانشهري مانند تهران كه ساكنان آن در طول روز با انواع آسيب‌هاي اجتماعي، ترافيك، ازدحام و فشارهاي روزمره زندگي دست به گريبان هستند اساسا فراهم كردن فضاهايي كه بتواند بخشي از آلام و تنش‌هاي زندگي آنها را بكاهد امري انكار ناشدني است.

به همين دليل پس از 7سال كش‌وقوس سرانجام اعضاي شوراي شهرتهران در روزسه‌شنبه گذشته موفق شدند لايحه طراحي جامع روشنايي و نورپردازي فضاهاي شهر تهران را به تصويب برسانند. با درنظر گرفتن اينكه سال2015به پيشنهاد سازمان يونسكو و با تصويب سازمان ملل تحت عنوان «سال جهاني نور» نامگذاري شده، همزماني اين مصوبه شوراي شهر تهران با سال جهاني نور مي‌تواند به هدايت صحيح نور به زندگي ساكنان پايتخت كشور بينجامد و از آنجا كه تهران همواره الگوي ساير شهرهاي كشور بوده است بهره‌گيري از شيوه‌هاي جديد و علمي نورپردازي مي‌تواند نقش مؤثري در ارتقاي كيفيت زندگي و بهداشت جسم و روح ساكنان ديگر شهرهاي كشور نيز داشته باشد.

کد خبر 307547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha