چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

درصحن علنی شورای شهر موضوع آتش‌سوزی اخیردر یکی از باغات ازگل مطرح شد.

شورای شهر

 اين باغ 30هزار متري كه هم‌اكنون در اختيار اداره اوقاف شميران است به گفته رئيس شوراي اسلامي شهرتهران از سال‌ها قبل مورد طمع بود تا اينكه جمعه پيش آتش گرفت. در جريان حريق اين باغ، چند صد درخت سوخت و از بين رفت. اهميت موضوع براي شوراي شهر تهران تا آنجا بود كه از رئيس سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز دعوت شد تا رسما عمدي بودن اين آتش‌سوزي را اعلام كند.

علي محمد مختاري نيز با قرار گرفتن پشت تريبون صحن علني شوراي شهر رسما اعلام كرد كه مالك حدود سه‌چهارم اين باغ را به آتش كشيده است. وي گفت: روز جمعه گذشته كارشناسان سازمان آتش‌نشاني به محل اعزام شدند و به‌رغم ممانعت مالك وارد باغ شده و گزارش عمدي بودن آتش‌سوزي را تهيه كردند كه متعاقب آ‌ن سازمان بوستان‌ها شكايتي تسليم دادسراي ناحيه 7كرد. رونوشت اين شكايت نيز هم‌اكنون در اختيار معاون دادستان عمومي و انقلاب قرار دارد. اين درحالي است كه مالك در سال 83نيز يك‌بار 67اصله درخت اين باغ را به عمد خشك كرده بود كه طبق قانون اگر مالكي به عمد فضاي سبزش را تخريب كند به نفع مردم مصادره و به شهرداري واگذار مي‌شود تا به پارك عمومي تبديل شود.

مهدي چمران نيز درتأييد اين گزارش گفت: شهرداري تهران وشوراي اسلامي شهر تهران ايستادگي خواهند كرد و به سود جويان ثابت مي‌كنند كه حتي اگر تمامي درختان باغ را هم بسوزانند برابر قانون نمي‌توانند در آن هيچ‌گونه ساخت‌وسازي داشته باشندو اصولا سند اينگونه اراضي باغ است و شهرداري نمي‌تواند به آنها پروانه ساختماني بدهد.

  • تهران نورپردازي مي‌شود

ديروز دستور اول جلسه شوراي شهر اختصاص به بررسي اعتراض فرمانداري به ساماندهي وضعيت سيما و منظر شهري و كيفيت محيطي شهر تهران داشت. اعتراض فرمانداري به تركيب حضور اعضاي شوراي شهر در شوراي سياستگذاري و راهبردي اين مصوبه بود كه اعضاي شوراي شهر آن را وارد دانستند و پس از اصلاح آن مجدد به تصويب رساندند. ديروز همچنين يك فوريت لايحه پيشنهاد و معرفي 10نفر از كاركنان شهرداري به‌عنوان قائم‌مقام ذيحساب درواحدهاي تابعه شهرداري تهران نيز به تصويب رسيد.

پس از آن شوراي شهر به بررسي طرح الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه ساماندهي بهره‌برداري فعال از اماكن ميراثي، تاريخي، انقلابي، مشاهير شهدا تحت تملك شهرداري تهران پرداخت. نظر كميسيون‌هاي شهرسازي و فرهنگي اين بود كه نيازي به بررسي اين طرح نيست چون موضوعات محوري در برنامه 5ساله وجود دارد و بايد بر اجراي مفاد برنامه 5ساله تأكيد شود.

كميسيون‌هاي مربوطه تأكيد داشتند به جاي تصويب يك طرح ديگر شهرداري مكلف شود تا در راستاي تحقق مفاد ماده 93قانون برنامه 5ساله دوم موضوع ارائه سند جامع مديريت و حفاظت بافت‌ها و بناهاي تاريخي وطبيعي و نحوه بهره‌برداري از آنها را هرچه سريع‌تر ارائه كند.

آخرين لايحه‌اي كه ديروز شوراي شهر فرصت بررسي و تصويب آن را يافت طرح جامع روشنايي و نورپردازي فضاهاي شهر تهران بود كه از سوي كميسيون معماري و شهرسازي مطرح شد. اين لايحه يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي شهرداري تهران و در اصل مرتبط با لايحه ساماندهي سيما ومنظر شهري است.

بنابراين گزارش اعضاي شوراي شهر تهران چنين تصميم گرفتند كه چون تهيه نقشه جامع نورپردازي شهري به همراه چارچوب‌ها، ضوابط و تهيه طرح تفصيلي نور پردازي شهرتهران به همراه شناسايي و طبقه بندي و تعيين اولويت‌ها ممكن است يكي دوسال به درازا بكشد بنابراين همان كميته‌اي كه در مناطق مسئول رسيدگي و صدور مجوز براي نماي ساختمان‌هاست، تا زمان تهيه طرح جامع نورپردازي از حضور يك متخصص هنري بهره‌مند باشد تا مسئوليت صدور مجوز براي نحوه نورپردازي نماها و ساختمان‌هاي شهر را برعهده بگيرد.

تأكيد شوراي شهر اين بود كه چون تهران با وجود مصرف بالاي برق اما شهر تاريكي است به همين دليل بايد موضوع نورپردازي شهر تهران ساماندهي شود تا شهر به اندازه كافي روشن باشد. تأكيد ديگر اين بود كه درعين حالي‌كه ايمني، زيبايي، آرامش، شادابي و پويايي شهر با نور‌پردازي مناسب حفظ مي‌شود در مصرف انرژي نيز حداكثر صرفه‌جويي صورت گيرد. يكي ديگر از تأكيدات اعضاي شوراي شهر اين بود كه دراين راه استفاده هرچه بيشتر بر استفاده از انرژي خورشيدي تأكيد شود.تذكرات اعضاي شورا را در جدول زير بخوانيد.

جدول

کد خبر 307427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha