همشهری آنلاین: معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به این‌که بین هزینه تمام شده آب و برق و مبلغی که مردم پرداخت می‌کنند فاصله زیادی وجود دارد، از برنامه این وزارتخانه برای دریافت قیمت تمام شده آب از مشترکان پر مصرف خبر داد.

شستن ماشین

به گزارش ایسنا، علیرضا دائمی در نشست خبری صبح با ابراز گلایه از تعرفه‌های آب و برق گفت: در حال حاضر در صنعت برق 10 هزار میلیارد تومان و در صنعت آب در بخش کشاورزی شش هزار و 600 میلیارد تومان و در حوزه آب شرب 3500 میلیارد تومان یارانه به مردم داده می‌شود. یعنی دولت علاوه بر ارائه‌ی یارانه نقدی به مردم، صنعت آب و برق نیز 20 هزار میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به مردم می‌دهد که این مساله با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در برنامه ششم بتوانیم به مصرف معقول و بهره‌برداری در این دو صنعت بپردازیم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به تعرفه‌های صنعت برق گفت: در حال حاضر بین هزینه تمام شده تولید و آن مبلغی که از مردم گرفته می‌شود فاصله زیادی وجود دارد به‌طوری که در حال حاضر به‌طور میانگین حدود 50 تومان از مصرف‌کنندگان‌ دریافت می‌شود.

به گفته دائمی این در شرایطی است که برای تولید برق بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت 35 تومان، در حوزه توزیع و انتقال هر کدام 30 تومان برای هر کیلووات ساعت هزینه می‌شود.

وی با بیان این‌که قیمت واقعی هر کیلو وات برق 95 تومان است، گفت: در سال 220 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می‌شود که به ازای آن یارانه زیادی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و با توجه به این‌که سیاست اصلی وزارت نیرو اصلاح ساختار اقتصادی برق است، برنامه‌ریزی‌هایی را برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که برای عملی‌شدن این هدف باید تمامی اطلاعات به صورت شفاف ارائه شود، گفت: هدف این نیست که تمام هزینه‌ها را به صورت کامل از مردم دریافت کنیم، چرا که باید برای این مساله تمامی مباحث اجتماعی و مسائلی که مربوط به سبد خانوار می‌شود در نظر گرفته شود.

  • 52 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود

دائمی با اشاره به نقش و اهمیت بخش خصوصی در تولید برق کشور گفت: در حال حاضر 52 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و متوسط خرید ما از این نیروگاه‌ها بیش از 35 تومان است.

وی ادامه داد: در این فرآیند باید هدف‌های صنعت برق به‌طور کامل روشن باشد به‌طوری که بتوانیم با ایجاد یک نظم بدهی‌های صنعت برق را مشخص کنیم تا بتوانیم صنعت برق را به صورت شفاف و پایدار تعریف و مشکلات موجود در این صنعت را برطرف کنیم.

  • قیمت تمام شده آب برای مشترکینی که بیش از 40 مترمکعب آب مصرف می‌کنند

دائمی در پاسخ به سوال ایسنا، درخصوص تصمیم دولت برای افزایش تعرفه آب اظهار کرد: هیچ چیز پنهانی برای اعلام تعرفه آب نداریم، اما آنچه که در این زمینه مشخص است این است که هزینه تمام شده با آن مبلغی که از مردم گرفته می‌شود تفاوت زیادی دارد.

وی ادامه داد: بحث تعرفه آب و جریمه مشترکین پرمصرف از تابستان سال گذشته مطرح بود، اما متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت، اما امروز انتظار می‌رود تغییری در تعرفه‌های آب صورت بگیرد.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که تغییر تعرفه آب مربوط به تصمیم نهایی شورای اقتصاد و دولت می‌شود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که طی چند روز آینده تصمیم نهایی اعلام شود.

وی در خصوص پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش تعرفه آب گفت: پیشنهاد ما این بود که در الگوی پایین‌تر از مصرف میزان تعرفه پرداختی کمتر از نرخ تورم و بالاتر از الگوی مصرف قیمت تمام شده آب از مشترکان اخذ شود.

دائمی ادامه داد: این به این معناست که برای مشترکینی که بین 20 مترمکعب تا 40 مترمکعب آب مصرف می‌کنند، به صورت پلکانی افزایش قیمت صورت بگیرد، اما برای مشترکینی که بیش از 40 مترمکعب آب مصرف می‌کنند قیمت تمام شده آب لحاظ شود.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به تاکید اقتصاد مقاومتی به بهره‌وری صنعت برق و افزایش صادرات این حوزه اظهار کرد: با اصلاح اقتصادی صنعت برق می‌توانیم بهره‌وری را ارتقاء و موجب افزایش صادرات در این صنعت شویم.

دائمی در خصوص افزایش تعرفه برق گفت: تقاضای ما این است که تعرفه‌ها در صنعت برق متناسب با نرخ تورم سال 1393 ارتقاء یابد.

وی با اشاره به مشکلات مدیریت آب گفت: علی‌رغم وجود مشکلات زیاد در صنعت آب، توانستیم پیک مصرف امسال را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به مشکلات مناطق روستایی گفت: در مناطقی که چشمه و چاه‌ها به دلیل تداوم خشکسالی خشک شده‌اند ما مجبوریم که از منابع غیرمحلی آب را تامین کنیم که این مساله هزینه زیادی دارد.

  • تعرفه روستایی به 50 درصد تعرفه نزدیک‌ترین شهر می‌رسد

دائمی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف اظهار کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر 22 میلیون مشترک آب داریم و قیمت تمام شده هر مترمکعب آب تصفیه شده 1200 تومان است باید برنامه‌ریزی دقیقی برای مدیریت مصرف آب در نظر گرفته شود.

وی در خصوص برنامه‌های وزارت نیرو در این راستا گفت: یک طرح مهم با سازمان برنامه برای تعیین هزینه‌های مرتبط با صنعت آب و برق ایجاد کردیم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که توجه به اقتصاد آب و تعرفه‌های آن بسیار مهم است، عنوان شد: در حال حاضر میزان تعرفه در شهرها 350 تومان و در روستاها 120 تومان است که این مبلغ 30 درصد تعرفه شهری است.

دائمی با اشاره به قانون سال 1394 گفت: براساس این قانون موظفیم که برای روستاها این رقم را به 50 درصد نزدیک‌ترین شهر برسانیم که این مساله برای سال 1395 اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: رسیدن به قیمت تمام شده در پایان سال 1395 با توجه به ملاحظات در نظر گرفته شده امکان‌پذیر نیست، اما درخواست ما این است که معادل نرخ تورم سال 1393 افزایش تعرفه صورت بگیرد.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که در جلسات شورای اقتصاد درباره‌ی این موضوع صحبت‌های بسیاری شده است، گفت: به نظر می‌رسد که تا چند روز آینده تصمیم نهایی در این زمینه ابلاغ شود.

دائمی با بیان این‌که متوسط مصرف آب یک خانوار 4 نفری بین 18 تا 20 مترمکعب است، اظهار کرد: تقریبا 70 درصد مصرف‌کنندگان همین میزان مصرف را دارند، لذا منطقی نیست که افزایش قیمت در تمام پلکان‌ها صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که رقم دریافتی از مردم بسیار پایین است، گفت: باید هر ساله این رقم براساس نرخ تورم تعدیل شود تا شرایط ما نسبت به سال قبل بدتر نشود.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به اقدامات در نظر گرفته وزارت نیرو در برنامه ششم ادامه داد: بحث آب به عنوان موضوع شاخص در برنامه ششم در نظر گرفته شده است و سیاست ما در هر دو صنعت آب و برق این است که دولت اجازه دهد در پایان برنامه میزان بنگاهداری در وزارت نیرو صورت بگیرد که لازمه‌ی آن این است که قیمت تمام شده مورد تایید دستگاه‌ها و سازمان برنامه بودجه قرار بگیرد.

دائمی با اشاره به آمار بلند‌مدت در حوزه آب گفت: از 130 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در پنج سال اخیر به 104 مترمکعب رسیدیم که این به معنای این است که 26 میلیارد مترمکعب آب را از دست داده‌ایم.

وی با بیان این‌که 6.5 میلیارد مترمکعب کل مصرف آب شرب کشور است، ادامه داد: روان‌آب‌های سطحی کشور 92 میلیارد مترمکعب بوده که در پنج سال اخیر به 63 میلیارد مترمکعب رسیده است.

  • تغییر رویه مصرف آب لازمه داشتن آینده مطلوب

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که سیاست ما در برنامه ششم کنترل و مدیریت مصرف آبی است، اظهار کرد: اگر نتوانیم تغییر رویه‌ای را ایجاد کنیم قطعا در چشم‌انداز 10 سال آینده با صحنه‌های خوبی روبه‌رو نمی‌شویم.

دائمی با بیان این‌که در سال 1394 منابع خوبی برای تعادل‌بخشی آب دیده شد، گفت: پیش‌بینی ما این است که اقدامات فعلی طی چهار سال آینده نمایانگر شود و امیدواریم که دولت منابعی را که برای امور مدیریتی در نظر گرفته، در سال‌های آتی نیز تخصیص دهد.

  • 800 میلیارد تومان برای مدیریت آب

وی با بیان این‌که در سال 1394معادل 800 میلیارد تومان برای مدیریت آب پیش‌بینی شد، گفت: در صنعت برق نیز طرح‌های مختلفی برای کاهش تلفات در نظر گرفته شد که همین مساله موجب کاهش تلفات از 14.7 به 11.8 درصد شد که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این عدد را به زیر 10 درصد برسانیم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی در خصوص صادرات برق گفت: این مساله جزو سیاست‌های راهبردی و کلان کشور است به همین دلیل در سطوح بین‌المللی جزو ضرورت‌های هر کشور در نظر گرفته شده است.

دائمی با بیان این‌که ایران قابلیت تبدیل شدن هاب منطقه را دارد، افزود: می‌توانیم به راحتی برای کشورهای همسایه تولید برق داشته باشیم. علاوه بر این در حال حاضر از ترکمنستان که دسترسی گسترده‌ای به گاز دارد در زمانی که برق اضافه تولید می‌کند آن را خریداری و به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.

  • اختلاف‌ نظر جدی با نفتی‌ها نداریم

وی با بیان این‌که در کشور ظرفیت گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: در این زمینه اختلاف نظر جدی با نفتی‌ها نداریم و براساس مذاکراتی که تاکنون انجام شده به دو مانع رسیده‌ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی ادامه داد: یکی از این موانع تعیین قیمت سوخت و دیگری پرداخت 3000 میلیارد تومان به نفتی‌ها از سوی بودجه شرکت توانیر برای هزینه سوخت است.

دائمی با بیان این‌که در حال حاضر به ازای هر کیلووات ساعت برق 102 ریال پول سوخت به نفتی‌ها می‌دهیم، گفت: علاوه بر این دولت نیز 35 تومان به وزارت نفت پرداخت می‌کند و به‌طور کلی می‌توان عملا به ازای هر مترمکعب گاز 105 تومان به وزارت نفت پرداخت می‌کنیم.

  • آبیاری 6000 روستا با تانکر

وی با بیان این‌که در حال حاضر 6000 روستا با تانکر آبیاری می‌شوند، ادامه داد: در برنامه بودجه سال 1394 معادل 500 میلیون تومان از سوی مجلس برای حل مشکل آبرسانی روستایی در نظر گرفته شد و در حال حاضر نیز بیش از 900 مجتمع آبرسانی روستایی داریم که تکمیل شدن آنها نیاز به 8000 میلیارد تومان منابع دارد.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که بودجه امسال به دلیل درآمد‌های نفتی به درستی تخصیص نیافت، گفت: اما در شهریورماه امسال توانستیم 2000 میلیارد تومان از تخصیص‌ها را انجام دهیم، علاوه بر این نیز 600 میلیارد تومان به شرکت‌ها در طرح‌های عمرانی آب تخصیص داده شد.

  • بخش اعظم کشور دیگر نیاز به سد‌سازی ندارد

دائمی با بیان این‌که سد یک ابزار مهم و مهندسی است، گفت: سد‌ها اگر درست طراحی شوند موارد زیست محیطی اثرات منفی آنها را کاهش می‌دهد، اما باید به این نکته توجه کرد که سد‌سازی آخرین روش تامین آب است.

وی با بیان این‌که در دهه‌های اخیر به دلیل رقابت بین استان‌ها و توسعه شتاب‌زده شاهد برخی از طرح‌های سدسازی نابه‌جا بوده‌ایم، گفت: به‌طور قطع می‌توان گفت که دیگر در مناطق گسترده‌ای از کشور نیاز به سدسازی نداریم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که در حال حاضر در آمریکا 10000 سد و در سوئیس 8000 سد ساخته شده است، اظهار کرد: با توجه به این‌که مدیریت آب بدون وسیله امکان‌پذیر نیست و کل منابع آب سطحی و زیرزمینی کفایت 25 درصد جمعیت کشور را می‌دهد باید گفت که ساخت این سد‌ها برای مدیریت آب تاکنون موفق بوده است.

  • افزودن 30 هزار مگاوات برق به شبکه سراسری

دائمی در خصوص برنامه وزارت نیرو برای افزایش تولید برق افزود: در حال حاضر واحد‌های گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کرده‌ایم که از این طریق 8000 مگاوات برق طی دو سال آینده به شبکه سراسری اضافه می‌شود. علاوه بر این با استفاده از سرمایه صندوق توسعه ملی می‌توانیم 20 واحد نیروگاهی به مجموعه اضافه کنیم که البته این مساله نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی است.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوان طی برنامه ششم 30 هزار مگاوات برق را چه برای مصارف داخلی و چه برای صادرات به شبکه اضافه کنیم.

  • 650 طرح نیمه‌تمام در صنعت آب

وی در خصوص طرح‌های نیمه‌تمام صنعت آب و برق گفت: در حال حاضر 650 طرح در صنعت آب به صورت نیمه‌تمام باقی مانده است و پیش‌بینی ما این است که برای تکمیل این طرح‌ها به 120 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم.

دائمی با بیان این‌که پیشنهادات واگذاری این طرح‌ها به تصویب دولت رسیده است، افزود: اگر بتوانیم تا پایان سال 1394 تعدادی از این طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی ادامه داد: تمامی طرح‌های جدید در صنعت آب و برق از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود و اگر ما بتوانیم این طرح‌ها را به اتمام برسانیم دیگر برنامه‌ای برای ایجاد طرح‌های جدید نداریم.

وی در خصوص برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو برای ارتباط با کشورهای دیگر گفت: پس از دوره تحریم از کشور‌های مختلفی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی شد که به اعتقاد ما این یک فرصت بزرگ برای افزایش بهره‌وری در تولید انرژی برق و افزایش راندمان توربین‌ها و تاسیسات صنعت برق است.

دائمی با بیان این‌که از طریق ارتباط با کشورهای دیگر می‌توانیم انتقال تکنولوژی در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر را داشته باشیم،افزود: در حال حاضر با مشکلات زیادی در صنعت آب مواجه هستیم، اما با توجه به این‌که 2500 کیلومترمرز آبی داریم می‌توانیم از ارتباطات خارجی نهایت استفاده را بکنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که به دلیل تحریم‌ها بخش زیادی از صنایع وابسته به آب و برق با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند، گفت: ایجاد این ارتباط‌ها موجب تکمیل ظرفیت صنایع و ارتقاء بهره‌وری از طریق انتقال دانش فنی می‌شود.

کد خبر 307238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha