همشهری آنلاین: شرکت هواپیماسازی Aeros اعلام کرد ساخت بزرگترین هواپیمای جهان که در اصل یک کشتی هوایی غول‌پیکر است را با تمرکز بر سیستم رانشی جدید آن آغاز کرده‌است.

کشتی هوایی

براساس گزارش ساينس الرت، كشتي هوايي Aeroscraft ML866 كه به سيستم رانشي به نام كنترل سنگيني استاتيك يا COSH مجهز است،‌ پس از تكميل، طولي برابر 169 متر خواهد داشت و به عنوان اولين كشتي هوايي قابل پرواز Aeroscraft طي پنج سال قادر به دريافت مجوز عملياتي از سازمان هوانوردي آمريكا،‌FAA خواهد بود.

کشتی هوایی

عرض اين كشتي هوايي 53 متر و ارتفاع آن 36 متر خواهد بود و پس از تكميل مي‌تواند با حداكثر سرعت 222 كيلومتر بر ساعت، ميانگين سرعت 185 كيلومتر بر ساعت و حداكثر تا ارتفاع 3.65 كيلومتري پرواز كند.

با اين‌همه هنوز استفاده از اين كشتي‌هاي هوايي كه به بالون‌ شباهت دارند، براي حمل مسافر ممكن نخواهد بود و درحال حاضر قرار است از آنها براي حمل بار استفاده شود. اين كشتي‌هاي هوايي از قابليت بلند شدن و فرود عمودي برخوردارند تا به اين شكل انتقال بارهاي سنگين در محيط‌هايي كه دسترسي به باند فرودگاه دشوار است، امكان‌پذير شود. ML866 گنجايش حمل 60 تن بار را خواهد‌داشت.

نمونه كوچكتر اين كشتي هوايي در سال 2013 با موفقيت مورد آزمايش قرار گرفت و در صورتي كه تمامي مراحل ساخت نمونه اصلي طبق برنامه پيش برود، شركت Aeros قصد دارد نمونه‌اي بزرگتر را نيز توليد كند، كشتي هوايي به طول 230 متر و با توان حمل 181 تن بار. اين شركت قصد دارد ظرفيت حمل بار كشتي‌هاي هوايي‌اش را به 450 تن برساند.برخلاف كشتي‌هاي هوايي قرن بيستم كه در آنها از سوخت‌هاي قابل اشتعال و خطرناك هيدروژن براي بالارفتن استفاده مي‌شد، در اين كشتي‌ها از هليوم استفاده مي‌شود كه خاصيت شناور‌سازي كمتري دارند اما ايمني آنها بيشتر است.

در  ML866 از سيستمي استفاده مي‌شود كه در آن مي‌توان فشرده‌سازي هليوم را متناسب با موقعيت كشتي هوايي افزايش يا كاهش داد تا به اين شكل نسبت به هوا سبكتر شده و صعود كند و يا سنگين‌تر شده و فرود بيايد؛ روندي كه به سيستم هدايت زيردريايي‌ها شباهت دارد،‌ از اين رو شركت Aeros آن را زيردريايي هوايي نيز مي‌نامد.

کد خبر 307212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha