شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

محمدامین خرمی: با انتخاب جرمی کوربین به رهبری حزب کارگر انگلیس، ظهور چهره‌های جدید یا به‌عبارت دیگر چهره‌های نامتعارف در میان رهبران سیاسی کشورهای اروپایی رفته رفته پررنگ‌تر می‌شود. چهره‌هایی که پیش از این در یونان و اسپانیا هم از جناح چپ ظهور کردند و سخنانی متفاوت از سیستم حاکم و رفتاری متمایز از سیاستمداران سنتی اروپا دارند.

اروپا

روز گذشته درپي برگزاري انتخابات درون حزبي براي تعيين رهبر حزب كارگر انگليس، جرمي كوربين چپگرا با كسب 9. 59 درصد آرا از مجموع حدود 423هزار رأي اخذ شده 3رقيب ديگر را شكست داد تا «نوع جديدي از سياست» را دنبال كند. او بلافاصله پس از پيروزي در انتخابات ديروز به جمع راهپيمايان لندن در حمايت از پذيرش پناهجويان در اروپا پيوست.

تا 2‌ماه پيش كه او موفق شد با جلب نظر نمايندگان با استفاده از آراي «قرضي» به جمع نامزدهاي رهبري حزب راه پيدا كند هيچ‌كسي براي پيروزي او شانسي قائل نبود. اما رويكرد متفاوت كوربين در سياست ورزي، ديدگاه‌هاي چپگرايانه‌اش در مورد اقتصاد و جامعه انگليس، مخالفت با سياست خارجي دولت و حتي نوع متفاوت لباس پوشيدنش قدم به قدم او را درنظرسنجي‌ها پيش انداخت تا با فاصله زياد در انتخاباتي كه سرنوشت‌سازترين انتخابات حزب كارگر انگليس خوانده مي‌شود، پيروز ميدان باشد.

شكست سخت حزب كارگر به رهبري اد ميليبند در مقابل محافظه‌كاران در انتخابات پارلماني اخير انگليس باعث شد تا تغييري در نحوه انتخاب رهبري حزب كارگر ايجاد شود. با اين تغيير، افراد عادي هم توانستند در انتخابات شركت كنند. جرمي كوربين با چهره، پوشش و گفتار متفاوت از ديگر سياستمداران انگليسي، در ميان ناباوري همگان، هواداران بسياري از ميان جوانان و همه آنهايي كه از ساختار و سازوكار متعارف صحنه سياسي انگليس خسته شده بودند براي خود دست و پا كرد.

كوربين وقتي مدرسه را ترك مي‌كرد با جمله مديرش كه مي‌گفت: «تو به هيچ جايي نمي‌رسي» بدرقه شد. او اما موفق شد در يكي از اتحاديه‌هاي كارگري انگليس مسئوليتي را برعهده بگيرد و سپس از حوزه انتخابي «ايزلينگتون شمالي» در شمال ‌شرق لندن به پارلمان راه پيدا كند. كوربين طي 32سال بدون وقفه در تمام دوره‌ها از همين حوزه انتخاب شد تا يكي از كهنه‌كار‌ترين نمايندگان مجلس انگليس باشد.

جرمي كوربين 66ساله هميشه در ميان نمايندگان حزب كارگر در حاشيه بوده اما در عين حال يك «شورشي» تمام عيار هم بوده است. او تاكنون بيش از 500 بار خلاف خواسته حزبش رأي داده است. كوربين اغلب كت و شلوار و كراوات نمي‌پوشد، ماشين شخصي ندارد و با دوچرخه و اتوبوس به پارلمان مي‌رود. هر سال پس از اعلام هزينه‌هاي نمايندگان پارلمان، نام او در بين نمايندگاني است كه كمترين هزينه را داشته‌اند.

كوربين هم به صراحت لهجه معروف است هم ايده‌آليسم؛ ايده آليستي كه باعث شده بسياري از چهره‌هاي معروف حزب كارگر ازجمله توني بلر، نخست‌وزير پيشين انگليس، عليه او موضعگيري كنند. بلر معتقد است حضور كوربين در راس حزب كارگر با توجه به ديدگاه‌هاي چپگرايانه و سوسياليستي‌اش باعث عدم‌اقبال مردم انگليس به اين حزب در انتخابات بعدي خواهد شد و شكست دوباره اين حزب حتمي است. او همچنين طرفداران كوربين را هم مورد انتقاد قرار داده و گفته كسي كه قلبش با جرمي كوربين است، بايد «قلبش را پيوند بزند».

  • سيريزا در يونان؛ قدرت‌گيري تفكر چپ

زمستان گذشته، يوناني‌هاي خسته از فساد حاكم بر دولت و سياست‌هاي رياضتي، به حزب چپ راديكال «سيريزا» رأي دادند. الكسيس سيپراس، رهبر جوان اين حزب، وعده لغو سياست‌هاي رياضتي و خروج يونان از بحران اقتصادي را داد كه از سال 2008 دامن اين كشور را گرفته است. سيپراس برخلاف ديگر سياستمداران يونان ادبيات مردم عادي را خوب مي‌فهمد، صراحت لهجه دارد و در تمامي جلسات رسمي بدون كراوات ظاهر مي‌شود. او و دولتش شورشي اتحاديه اروپا شدند و اعلام كردند توان بازپرداخت بدهي‌هاي خارجي خود را ندارند. اگرچه پس از 6‌ماه كشمكش ميان دولت يونان و اروپايي‌ها، در نهايت اين كشورهاي اروپايي به رهبري آلمان و فرانسه بودند كه موفق شدند خواسته‌هاي خود را به يوناني‌ها تحميل كنند اما انتخاب يك گروه سوم از سوي مردم يونان درپي سال‌ها فضاي دوقطبي ميان محافظه‌كاران و سوسياليست‌ها در اين كشور نشان از تحولي بزرگ در سياست اين كشور دارد؛ گروهي كه در سال‌هاي بعد از جنگ جهاني دوم خارج از حلقه قدرت در يونان بوده است.

  • پودموس در اسپانيا؛ تنبيه دولت توسط چپ‌ها

پس از اقبال مردم يونان به چپ‌هاي اين كشور، نوبت مردم اسپانيا بود كه در مخالفت با سياست‌هاي رياضتي دولت خود از حزب چپگراي «پودموس»، كه به‌خاطر مبارزه عليه رياضت اقتصادي شهرت پيدا كرد، حمايت كنند. اوايل خرداد امسال جنبش مخالفان دولت اسپانيا به رهبري پودموس پيروز بزرگ انتخابات شوراهاي شهر و شهرداري‌ها شد؛ اتفاقي كه تحليلگران از آن به‌عنوان اقدام مردم اسپانيا براي تنبيه دولت ياد كردند. در اين انتخابات، حزب پودموس توانست به همراه ديگر احزاب مخالف دولت در بيشتر شهرهاي اسپانيا ازجمله بارسلونا بر حزب حاكم پيشي بگيرد. پابلو ايگلسياس بنيانگذار و رهبر حزب پودموس، بعد از اين پيروزي، ديگر چهره مخالف دولت خانم مانوئلا كارمنا را به‌عنوان شهردار مادريد معرفي كرد تا حزب حاكم پس از 2دهه كنترل شهرداري مادريد را از دست بدهد.

روند اتفاقات ماه‌هاي اخير در برخي كشورهاي اروپايي نشان مي‌دهد، تمايل به انتخاب آن دسته از رهبران سياسي كه روند كنوني سياست ورزي در كشورهاي خود را به چالش مي‌كشند در ميان مردم اين كشورها ظهور كرده است؛ رويكرد جديدي كه آخرين نتيجه آن انتخاب جرمي كوربين در حزب كارگر انگليس و پيش از آن، قدرت‌گيري سيريزا در يونان و پودموس در اسپانيا بوده است.

  • نگاه كوربين به سياست داخلي

جرمي كوربين بانك‌ها و دولت‌ها را مسئول بحران اقتصادي سال2008 در اروپا مي‌داند، بنابراين با سياست‌هاي رياضتي مدنظر محافظه كاران به‌شدت مخالف است.او به مالكيت عمومي معتقد است و وعده داده در جهت ملي كردن دوباره راه‌آهن و پست در انگليس اقدام كند و انحصار شركت‌هاي برق و گاز را لغو كند.كوربين به سرمايه‌گذاري گسترده دولت در حوزه آموزش و بهداشت معتقد است و اعلام كرده در جهت وارد كردن بانك مركزي اين كشور براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه‌ها تلاش خواهد كرد.

او مخالف بازدارندگي از طريق سلاح اتمي است؛ بنابراين وعده داده سلاح‌هاي اتمي انگليس را برچيند.كوربين در سخناني جنجالي اعلام كرده لازم است برخي واگن‌هاي متروي لندن به‌طور اختصاصي به زنان اختصاص پيدا كند و درصورت انتخاب شدن براي اين هدف تلاش خواهد كرد.

  • نگاه كوربين به سياست خارجي

جرمي كوربين از چهره‌هاي اصلي انگليسي در مخالفت با حمله به عراق در سال2003 بود. او در طوماري 100هزار امضا جمع كرد تا مانع شركت انگليس در حمله به عراق شود. چند روز پس از اين حمله هم آن را «غيرقانوني» خواند و گفت توني بلر بايد به اتهام جنايات جنگي محاكمه شود.

كوربين تمايلات ضداسرائيلي دارد و عضو كمپين «همبستگي با فلسطين» است. او عليه رژيم آپارتايد در اسرائيل فعاليت مي‌كند.
او معتقد است براي تأمين امنيت در منطقه خاورميانه بايد با ايران، حزب‌الله و حماس وارد گفت‌وگو شد؛ ديدگاهي كه باعث شده عده زيادي در انگليس با او به مخالفت بپردازند.

كوربين حامي مذاكره براي حل بحران‌هاي خاورميانه ازجمله بحران سوريه است.
جرمي كوربين جزو معدود سياستمداران انگليسي است كه هميشه با تحريم‌هاي ايران مخالفت كرده است.

  • چرا كوربين رهبر حزب كارگر شد؟

جرمي كوربين را سال‌هاست كه عضو شورشي حزب كارگر مي‌خوانند. او به بيشتر طرح‌هاي حزب خودش در پارلمان رأي منفي مي‌داد و با رهبران پيشين حزب هم در جدل بود. با وجود اين همه مخالفت چگونه اكنون حزب كارگر او را به رهبري خود انتخاب كرده‌است؟

با تغيير قانون انتخاب رهبر حزب كارگر و براساس قانون جديد، همه اعضا و هواداران با پرداخت 3پوند مي‌توانند ثبت نام كرده و در راي‌گيري شركت كنند. شكست حزب كارگر در انتخابات اخير انگليس موجب شد تا هواداران اين حزب به‌دنبال صدا و چهره جديد باشند. كوربين با حرف‌هاي متفاوت و با ورود ديرهنگام به عرصه انتخابات، همان چهره جديد مورد نظر مردم بود. كمپين تبليغاتي او با حضور داوطلبان عادي در شبكه‌هاي اجتماعي شكل گرفت و خيلي زود گسترده شد.

کد خبر 307008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha