محمد باریکانی: بیش از ۲۰۰ دوربین، امنیت فیزیکی حفاظت از موزه ملی ایران را برعهده دارند اما سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی به سایت پژوهشگاه میراث گفت که وقتی موزه ملی ایران را تحویل گرفتند تنها ۴دوربین امنیتی فعال بودند.

معاون میراث فرهنگی: مقاصد جدید از بارگذاری در محوطه های تاریخی شناخته شده جلوگیری می‌کند.

او كه خود چندين دوره رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور بود همچنين از نبود ظرفيت پذيرش گردشگران در محوطه‌هاي تاريخي كشور، پيشنهاد افزودن مقاصد جديد تاريخي براي بازديد گردشگران با هدف حفاظت از محوطه‌هاي تاريخي شناخته شده ايران را ارائه كرد.

آنطور كه روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي نيز اعلام كرده است، سيدمحمد بهشتي با انتقاد از وضعيت حفاظت از موزه‌ها در دوره‌هاي گذشته اعلام كرد: حفاظت فيزيكي از موزه ملي ايران منتفي شده بود.رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي البته فعاليت تنها 4دوربين از بيش از 200دوربين حفاظتي موزه ملي ايران را مشتي از نمونه خروار محافظت از موزه‌ها خوانده و گفته است: موزه ملي ايران در گذشته شرايط كاملا بحراني داشت.

وي البته از حضور بالاي گردشگران در محوطه‌هاي تاريخي ايران همچون تخت‌جمشيد، گنبد سلطانيه و عالي‌قاپو نيز خبر داده و گفته است كه به‌دليل نبود ظرفيت براي حضور تعداد بالاي گردشگر در محوطه‌هاي تاريخي، مقاصد متعدد تاريخي به فهرست آثار شناخته شده و جهاني ايران افزوده شود.او گفته است كه تخت‌جمشيد ديگر ظرفيت پذيرش انبوه گردشگر را ندارد و تنها با توزيع مناسب گردشگران است كه مي‌توان به مديريت محوطه‌هاي تاريخي ثبت جهاني شده پرداخت.

  • محوطه‌هاي جديد مقصد گردشگري مي‌شود

محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي نيز در گفت‌وگو با همشهري با تأييد اظهارات بهشتي، از احياي 205دوربين حفاظتي موزه ملي ايران خبر داد و گفت كه هنگام تحويل گرفتن موزه ملي ايران در سال‌هاي گذشته تنها 4دوربين فعال بود كه آنها هم اقدام به عكسبرداري مي‌كردند و تصوير ويدئويي از بخش‌هاي مختلف موزه ملي ايران نداشتند.
معاون ميراث فرهنگي كشور همچنين از فعاليت 300دوربين حفاظتي و امنيتي در موزه ملي ايران در حال حاضر خبر داد.

او البته در مورد آن بخش از سخنان سيدمحمد بهشتي كه اعلام كرده است تخت‌جمشيد توان پذيرش گردشگران بيشتر را ندارد، گفت: در پيك‌هاي سفر و ايام نوروز كه روزانه 75هزار گردشگر از تخت جمشيد بازديد مي‌كنند اين محوطه تاريخي با مشكل مواجه مي‌شود.

طالبيان گفت: در استان‌هاي مختلف در حوزه گردشگري فرهنگي سعي به معرفي مناطق جديد داريم تا بارگذاري‌ها در محوطه‌هاي شناخته شده تاريخي كشور كم شود. وي افزود: شهر پارسه و مناطق اطراف آن، كاوش و پژوهش و حفاظت شده و حتي تلاش داريم تا روستاهاي اطراف و معادن هخامنشي را درگير چرخه گردشگري كنيم تا گردشگراني كه به شيراز سفر مي‌كنند تنها به بازديد از تخت‌جمشيد نروند بلكه ساعاتي نيز از روستاهاي باستاني اطراف پارسه، معادن هخامنشي و مجموعه‌اي كه باستان‌شناسان ايتاليايي به تازگي در اطراف پارسه كشف كردند و متعلق به دوره قبل از داريوش هخامنشي است، بازديد كنند.

او همچنين از وجود طرح نوبت‌دهي به گردشگران و ارائه شرايط بازديد محوطه‌هاي باستاني به‌منظور جلوگيري از بارگذاري بيش از اندازه در محوطه‌هاي تاريخي شناخته شده كشور خبر داد.او از تلاش‌ها براي توزيع گردشگران به محوطه‌هاي باستاني استان‌هاي مختلف كشور نظير شهر سوخته در سيستان و بلوچستان، محوطه‌هاي تاريخي و باستاني خراسان شمالي و جنوبي و استان‌هاي ايلام، كرمانشاه و خوزستان خبر داد تا بدين‌ترتيب محوطه‌هاي باستاني شناخته شده ايران از خطر بارگذاري شديد گردشگران و آسيب در امان بمانند و استان‌هاي هدف نيز توسعه يابند.

  • اظهارات بهشتي واقعي است

محمد رضا كارگر، رئيس اداره كل موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي نيز اظهارات سيدمحمد بهشتي رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي را تأييد مي‌كند.او به روزنامه همشهري گفت: دوران آزمون و خطا در مديريت موزه‌ها به سر آمده است. به گفته او به‌دليل ضعف مديريت و نبود تخصص سيستم دچار سردرگمي شد. او تأكيد كرد: تلاش مديران كنوني موزه‌ها اين است كه با حداقل اعتبارات دولت، كارايي بالا داشته باشند.

کد خبر 306982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha