حامد فوقانی: «ساخت برج‌های بیش از ۱۲طبقه در پایتخت ممنوع است؛ تا زمانی که ضوابط بلندمرتبه‌سازی نهایی شود»؛ این موضوعی است که هم مدیریت شهری تهران و هم شورای‌عالی شهرسازی و معماری بر آن تأکید دارند.

شهر

در آخرين جلسه‌ مشتركي كه شهرداري تهران با شوراي‌عالي شهرسازي و معماري با هم داشتند، هر دوطرف اعلام كردند براساس بخشي از طرح جامع، كميسيون ماده5 و شوراي‌عالي شهرسازي بايد هرچه سريع‌تر ضوابط و قوانين بلندمرتبه‌سازي را به تصويب برسانند.

در اين ميان محمدباقر قاليباف هم اعلام كرده كه ساخت برج‌‌هاي بالاي 12طبقه توسط اشخاص حقيقي و حقوقي ممنوع شده است و با متخلفان برخورد جدي صورت مي‌گيرد. شهردار تهران اظهار اميدواري كرده ضوابط نهايي بلندمرتبه‌سازي در شوراي‌عالي شهرسازي در يك تا 2جلسه آينده به تصويب برسد. به همين‌خاطر اين روزها كارگروه‌هاي مختلفي كه براي برگزاري دومين دوره كنفرانس بلندمرتبه‌سازي تشكيل شده‌اند، جلسات زياد را تشكيل مي‌دهند. خروجي هريك از اين 14كارگروه‌ نيز در نشست‌هايي مشترك به بحث گذاشته مي‌شود تا نهايتا اعضا به جمع‌بندي مناسبي براي برگزاري دومين كنفرانس بلندمرتبه‌سازي برسند و نهايتا تأثيرات مثبت بر ضوابط نهايي بگذارند.

اگرچه شايد در ظاهر تصور شود كه اصلي‌ترين موضوع مورد بحث در اين كارگروه‌ها و همچنين كميسيون ماده 5، بحث سازه، ارتفاع و امنيت ساختمان‌‌هاي بلند باشد اما روند كار نشان مي‌دهد كه اعضا اكنون روي 2موضوع مكان‌يابي جاهايي كه مي‌توان ساختمان بلند را طبق طرح تفصيلي ساخت و همچنين موضوعات فرهنگي و اجتماعي بيش از پيش تمركز كرده‌اند.

يكي از اين نشست‌هاي مشترك هفته گذشته با حضور سيدمحمد بهشتي، رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، حامد مظاهريان، معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، محمدرضا حافظي، معمار و طراح برج ميلاد به ميزباني شوراي شهر و البته احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران و چند كارشناس ديگر برگزار شد.

در اين نشست كه در واقع نشست كارگروه مطالعات اجتماعي و فرهنگي به‌حساب مي‌آمد، مسجدجامعي گفت: نگران اين هستم كه فقط روي مباحث فني و مهندسي كار شود و رعايت حق شهر و حقوق شهروندي لحاظ نشود. بهشتي نيز با تأييد صحبت‌هاي مسجدجامعي بر ضرورت توجه به مباحث حقوق شهروندي در ساخت برج‌ها گفت كه نخستين‌بار است كه در يك كنفرانس به بحث ساختمان‌هاي بلند در كنار توجه به مسائل فني و مهندسي، مسائل و موضوع‌هاي اجتماعي و فرهنگي به‌صورت عميق پرداخته مي‌شود. وي با بيان اينكه بايد توجه داشته باشيم ايران رتبه يازدهم در بلندمرتبه‌سازي جهان را دارد، افزود: «اين سؤال مطرح است كه آيا به لحاظ مسائل اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي آمادگي و بستر لازم براي چنين ساختمان‌‌هايي وجود دارد يا خير؟»

حافظي اما به اين مسئله اشاره كرد كه تهران از نظر استاندارد برج‌‌هاي با ارتفاع بين 40تا 100متر جزو يازدهمين شهر دنيا از نظر تعداد ساختمان‌هاي بلند به‌حساب مي‌آيد. به گفته وي تهران، كرج، پرديس، اصفهان، مشهد و تبريز 5شهر بلند ايران به‌حساب مي‌آيند و بايد در ساخت برج‌هاي بلند، آسيب به آب‌هاي زيرزميني، خشك‌شدن درختان، افزايش جمعيت و ايمني را نيز درنظر گرفت. وي از اعضاي حاضر خواست تا به هزينه‌هاي مازادي كه براي گودبرداري عميق 40متري براي احداث پاركينگ پرداخت مي‌شود نيز توجه كنند.

  • منتظر شوراي‌عالي شهرسازي

اما براي اينكه ضوابط بلند‌مرتبه‌سازي هرچه سريع‌تر به تدوين برسد چه اقدامي بايد رخ دهد؟ بهترين نهادي كه مي‌تواند جواب اين سؤال را بدهد وزارت راه و شهرسازي و شوراي‌عالي شهرسازي زيرمجموعه آن است چراكه كميسيون ماده 5، چندي پيش به سؤالات و ابهامات مورد نظر اين شورا در تدوين ضوابط بلندمرتبه‌سازي پاسخ داد. به‌عبارت ديگر، شوراي‌عالي شهرسازي به پيش‌نويس اوليه ضوابط توسط كميسيون ماده5 شهرداري ايراداتي را وارد كرد و 4سؤال اساسي از اين كميسيون براي رفع ايرادات پرسيد.

سؤالاتي كه درخصوص تردد و ترافيك، رعايت حقوق شهروندي، ايمني، امدادرساني در مواقع بحراني و همچنين رعايت حريم زلزله، تبعات جمعيتي، تونل باد و آتش‌نشاني بودند. كميسيون ماده5 هم اصلاحات لازم را انجام داده و آن‌را به وزارت راه‌وشهرسازي ارسال كرده است. بنابراين براي تدوين نهايي ضوابط بايد منتظر شوراي‌عالي معماري شهرسازي بود.

  • آمادگي همه‌جانبه شوراي شهر

احمد دنيامالي و محمد حقاني 2عضو شوراي شهر تهران در نشست كارگروه مطالعات اجتماعي و فرهنگي حضور داشتند. تأكيد دنيامالي بر اين بود كه به 2تا 3كنفرانس ديگر در زمينه بلندمرتبه‌سازي نياز است تا با يك‌همگرايي تعريف شفاف‌تري از بناهاي بلند صورت بپذيرد.

وي با بيان اينكه در رابطه با ساخت بناهاي بلند مخاطب فقط مديريت شهري نيست، اضافه كرد: «بايد نقش وزارتخانه‌ها، نهادهاي ديگر و حتي مردم و نهادهاي اجتماعي نيز مشخص شود و اين احتياج به روش شناسي دارد.» حقاني نيز با بيان اينكه در شوراي شهر تحقيقات بسياري راجع به مسائل محيط‌زيستي صورت گرفته، از آمادگي خود براي مطالعات زيست‌محيطي و فضاي سبز در ساخت برج‌ها خبر داد. اين صحبت حقاني باعث شد تا مسجدجامعي عنوان كند كه نگرش اعضاي شوراي شهر در اين زمينه همه‌جانبه است.

کد خبر 306863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha