نخستین فیلم مستندساز جنجالی آمریکا در ۸ سال اخیر برای نخستین بار در دنیا در شب افتتاحیه چهلمین دوره جشنواره تورنتو به نمایش درآمد و ۳۰ثانیه تشویق ایستاده حاضران در سالن نشان داد مایکل مور در هفتمین دهه عمر همچنان می‌تواند مستندهای تأثیرگذار بسازد.

به گزارش همشهري، فيلمساز اهل ميشيگان كه به‌تازگي 61ساله شده، همسرش را بعد از 24سال زندگي مشترك طلاق داده و پس از مرگ پدر تجربه‌هايي تازه از سر مي‌گذراند، در مستند افشاگرانه «حالا به كجا حمله كنيم؟» سراغ 12كشور پيشرفته اروپايي رفته و اوضاع فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي آنها را با جامعه امروز آمريكا مقايسه كرده است؛ جامعه‌اي كه او معتقد است تبعيض در آن بيداد مي‌كند و از اين نظر تنه به تنه آفريقاي جنوبي دوران آپارتايد مي‌زند.

مور كه برخي معتقدند در انتخابات رياست‌جمهوري آينده از هيلاري كلينتون حمايت مي‌كند، يك نامزد جايگزين براي حزب دمكرات معرفي كرد و او كسي نبود جز مريل استريپ بازيگر سرشناس هاليوودي. خالق پرفروش‌ترين مستند تاريخ سينماي جهان گفت: جمهوريخواهان مي‌دانستند ريگان مي‌داند چگونه حرف بزند تا رأي جمع كند. حالا ما به يك شخصيت محبوب نياز داريم كه در فيلم‌ها ديده شود، باهوش باشد و كنجكاو و قلبش براي مردم بتپد.

او با اشاره به جايگاه شكننده زنان در جامعه آمريكا و حتي كنگره ايالات متحده افزود: 100سال ديگر مردم آمريكا درباره ما چه مي‌گويند و چگونه فكر مي‌كنند؟ آن هم در شرايطي كه امروز يك اقليت بر همه مردم حاكم هستند. آنها همه امور را در دست دارند و هدايت مي‌كنند. نام اين دمكراسي نيست و آپارتايد است. اين وضعيت بايد تغيير كند و خيلي زود هم بايد اين اتفاق بيفتد. مردم وجدان دارند و خوب و بد را تشخيص مي‌دهند. آنها از جهل گريزانند و مي‌خواهند دست از نگراني بردارند.

مايكل مور آخرين بار در 2008با «كايپتاليسم: يك داستان عاشقانه» در سينماها حضور داشت و حالا بار ديگر دنيا را با حالا به كجا حمله كنيم؟ متوجه خود كرده است. او با «فارنهايت911» علاوه بر بردن جايزه نخل طلا جشنواره كن، عنوان پرفروش‌ترين مستند تاريخ سينما را با 222ميليون دلار از آن خود كرد و با «بولينگ براي كلمباين» جايزه اسكار بهترين مستند را به‌دست آورد. درخشش حالا به كجا حمله كنيم؟ در تورنتو راه مور را براي كسب اسكار دوم هموار مي‌كند.

کد خبر 306842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha