همشهری آنلاین: دکتر محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور اصلاح نظام بانکی و قانون بانکداری را یک اتفاق مهم خواند و بر انجام آن تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در آیین تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید بانک مرکزی افزود: ضرورت اصلاح در نظام بانکی ارتباطی با کارمندان بانکها که از بهترین و فعالترین کارمندان هستند، ندارد و این امر بر عهده مدیران است .

احمدی نژاد با بی‌بدیل خواندن نقش بانکها، گفت: هیچ کار اقتصادی بدون واسطه‌گری بانک امکان پذیر نیست، و حلقه اتصال فعالیتهای خرد و کلان درسطح داخلی و بین‌المللی بانک مرکزی است که در همه زمینه‌ها حضور نقش آفرین دارد.

رییس جمهوری بااشاره به این که اگر مجموعه دستگاههای بانکی درست عمل کنند، همه بخشهای اقتصاد رشد درست و موزون خواهند داشت، افزود: هر خللی در عملکرد بانکها به طور مستقیم بر اقتصاد، روابط اقتصادی و زندگی مردم تاثیر گذار است .

رییس جمهوری با بیان اینکه هم اکنون عقودی که در بانکها لحاظ می‌شود به جهت اجرایی و عملیاتی هر کدام ضوابط دقیق و پیچیدگیهای خاص خود را دارد، تصریح کرد: طرفین باید از تمام تبعات این عقود آگاه باشند.

احمدی نژاد در ادامه تصریح کرد: اکنون از محتوای واقعی این عقود به جهت گستردگی کاربانکها و عدم امکان محاسبه سود و زیان، خبری نیست و مجبور هستیم سود را ثابت کرده و نام آن را علی‌الحساب بگذاریم.

رییس جمهوری بااشاره به اینکه محاسبه دقیق سود و زیانها بابه کارگیری نیروها و امکانات فنی انجام شدنی است،خاطرنشان کرد: اکنون بانکها فعالیت هایی مانند سرمایه‌گذاری ، واسطه گری پول و سرمایه، کنترل نقدینگی و اعطای جایزه را انجام می‌دهند و همه اینها در کنار هم کار بانکها را سخت کرده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در شرایط کنونی امکان ارزیابی درست از فعالیت های اقتصادی، رقابت درست و انگیزه کار وجود ندارد،افزود: امروز سپرده‌گذاران درنظام بانکی از نظارت بر نحوه فعالیت بانکها و دریافت‌کنندگان سپرده جدا هستند و نمی‌دانند که برای مثال کدام یک از انبوه سازان کار درست اقتصادی انجام می‌دهد و تنها بر اساس رابطه مختصر و پرداخت به موقع اقساط تسهیلات ارایه می‌شود.

رییس جمهوری تاکید کرد: زمانی که کارها متمرکز شود نوعی از روابط شکل می‌گیرد و به همین خاطر باید این اتفاق مهم که همان اصلاح قانون بانکداری و رفتار بانکی است، انجام شود.

احمدی نژاد با تاکید بر ضرورت ارایه خدمات پولی به مردم و رفع نیازهای اولیه آنان براساس قرض الحسنه گفت:امروز بیش ازنیمی از سپرده‌گذاران ، انتظار دریافت سود از بانکها را ندارند.

رییس جمهوری ادامه داد: درصورت تشویق بیشتر به قرض‌الحسنه، می‌توانیم تسهیلات بیشتری را برای رفع نیازهای‌اولیه مردم مانند هزینه درمان ، تحصیل و ازدواج ارائه کنیم و در این زمینه اگر قانونی نیاز است باید تهیه و هزینه خدمات بانکها را نیز در آن محاسبه کنیم.

 

کد خبر 30675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز