همشهری آنلاین: حمایت «ماریا کنتویل» از توافق هسته‌ای، شمار سناتورهای حامی توافق هسته‌ای را به ۴۲ رساند تا شانس دموکرات‌ها برای بی‌نیاز کردن اوباما از به کارگیری حق وتو، افزایش یابد.

ماریا کنتویل

فارس نوشت: در حالی که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمالی ممانعت دموکرات‌ها از رأی‌گیری در مورد قطعنامه «عدم پذیرش توافق هسته‌ای با ایران» ادامه دارد، روز سه‌شنبه تنها سناتور دموکرات باقی‌مانده هم به حمایت از توافق برخاست.

«ماریا کنتویل» سناتور ایالت واشنگتن با اعلام حمایتش از برجام، چهل و دومین سناتوری است که می‌گوید با قطعنامه عدم پذیرش توافق هسته‌ای، مخالفت خواهد کرد. وی همچنین گفته از طرح «هری رید» رهبر اقلیت دموکرات سنا برای مسدود کردن رأی‌گیری، حمایت می‌کند.

با این حساب، شانس دموکرات‌ها برای جلوگیری از رأی‌گیری در مورد این قطعنامه و بی‌نیاز کردن باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از استفاده از حق وتو، بیشتر شد.

بر اساس یکی از قواعد کنگره آمریکا موسوم به «اطاله بررسی» (فیلیباستر)، در صورتی که بیش از دو پنجم اعضای مجلس سنا، که 100 عضو دارد، مخالف طرحی باشند، می‌توانند با طولانی کردن بحث، از به رأی گذاشتن آن طرح جلوگیری کنند. طبق قانون بازنگری بر توافق هسته‌ای، اگر کنگره تا روز 26 شهریور نظری در مورد توافق اعلام نکند، به معنی رضایت از آن بوده و دولت می‌تواند دست به اجرای توافقنامه بزند.

با وجود آنکه حالا شمار سناتورهای حامی توافق از رقم 41 هم عبور کرده، اما گفته می‌شود که برخی از این سناتورها مخالف جلوگیری از رأی‌گیری هستند و می‌خواهند این روند با وجود نمادین بودن، طبق برنامه پیش رود.

هرچند اوباما رسما اعلام کرده قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای را وتو می‌کند، اما استفاده از وتو فارغ از به تعویق انداختن اجرای توافق، دارای هزینه‌های سیاسی برای رئیس‌جمهور آمریکاست. به همین جهت دموکرات‌ها به رهبری رید، ترجیح می‌دهند اجازه ندهند اساسا قطعنامه‌ای تصویب شود، که نیاز به استفاده از وتو باشد.

کد خبر 306722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha