چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

مریم حدادی: با دیدن بامیه‌ها در مغازه‌های سبزی‌فروشی و میدان‌های تره‌بار، نخستین فکری که به ذهنتان می‌رسد چیست؟! درست کردن خورشت بامیه؟! شاید نخستین فکر همین باشد.

بامیه

اما با اين دردانه تابستاني كه اين روزها كم‌كم دارد تمام مي‌شود مي‌توانيد محصولي بسازيد كه در كل پاييز و زمستان و بهار هم مهمان آشپزخانه‌تان باشد. چطور؟ با ما همراه شويد.

چند كيلو باميه بخريد و آنها را خوب بشوييد(عكس1). كافي است قسمتي از باميه‌اي را كه خريده‌ايد جدا كنيد؛ نيمي از آن را براي سرخ كردن و تهيه خورشت باميه كنار بگذاريد و نيمي ديگر را براي خشك كردن آماده كنيد. باميه به‌خاطر ماده لزجي كه درون خود دارد به آساني خشك نمي‌شود. بايد تدبيري ديگر براي خشك كردن آن داشته باشيد. كافي است باميه‌هاي شسته شده را در آفتاب پهن كنيد، (عكس2). اجازه دهيد آب حاصل از شستن در هواي آزاد خشك شود. حالا نوبت به نخ كشيدن آنهاست. با يك سوزن تميز و نخ بلند به سراغ باميه‌ها برويد. آنها را روي يك پارچه تميز پهن كنيد.

سوزن را آرام وارد پوست باميه كنيد و از سمت ديگر آن بيرون بياوريد. (عكس3) اين كار را تا جايي كه طول نخ به شما اجازه مي‌دهد ادامه دهيد. بسته به حجم باميه‌اي كه انتخاب كرده‌ايد شايد لازم باشد 2 تا 3 بار سوزن را نخ كنيد و باميه‌ها را به نخ بكشيد. (عكس4). اگر فضاي باز حياط يا پشت‌بام در اختيار داريد مي‌توانيد باميه‌هاي به نخ كشيده شده را زير آفتاب و در هواي باز پهن كنيد؛ اگر فضاي شما محدود به آپارتمان است از فضاي آشپزخانه استفاده كنيد.

با اين كار مدتي آشپزخانه شما با ريسه‌هاي باميه‌هاي سبز تزيين خواهد شد. (عكس 5) بعد از اينكه مطمئن شديد باميه‌ها خشك شده‌اند- از خشك شدن قسمت داخلي آن اطمينان حاصل كنيد- آنها را آسياب كنيد. (عكس 6) حالا مي‌توانيد از اين پودر باميه كه خودتان درست كرده‌ايد در خورشت‌هايي كه نياز به لعاب زدن و جا افتادن دارند استفاده كنيد. هم از خاصيت‌هاي باميه بهره‌مند مي‌شويد و هم اينكه پودر باميه لعاب خوبي به خورشت شما خواهد داد.

  • خواص باميه

نصف ليوان باميه پخته آنقدر سرشار است از انواع مواد ارزشمند غذايي كه اگر از آنها آگاهي داشته باشيد محال است به حذف كردن اين ماده گياهي از سفره تغذيه خانواده فكر كنيد:

  • 25 كالري دارد؛ پس كم كالري است.2 گرم فيبر دارد؛ منبع خوبي از فيبر است.460 واحد ويتامينA دارد؛ منبع خوبي از ويتامينA است.130 ميلي‌گرم ويتامينC دارد.50 ميلي‌گرم كلسيم دارد؛ منبع خوب كلسيم كه ضدپوكي استخوان است.256 ميلي‌گرم پتاسيم دارد كه ضد‌ فشار خون است.
  • خورشت باميه

خورش باميه از آن دست غذاهايي است كه طرفداران مخصوص به‌خود را دارد. اما تنوع در شيوه درست كردن همين خورشت از هنرهاي كدبانوهاي ايراني است. باميه، مرغ و آلو؛ تركيب همين 3ماده در كنار هم كافي است تا حس چشايي شما تحريك شود. اگر بيشتر از اين به اين كلمات فكر كنيد خودبه‌خود با دستور غذاي زير به سمت آشپزخانه حركت مي‌كنيد.

براي شروع كار به اين مواد نياز داريد:
مرغ‌هايي را كه از قبل از فريزر خارج كرده‌ايد تا يخ‌شان آب شود با نمك و فلفل مزه‌دار كنيد و در ظرف در داري قرار دهيد؛ به‌مدت ۳۰ دقيقه در يخچال بگذاريد. حالا پيازها را نگيني خرد كنيد و به همراه مرغ تفت بدهيد. بعد نمك و فلفل و زردچوبه و ادويه را اضافه كنيد و روي مرغ آب جوش بريزيد تا زماني كه مرغ‌ها حسابي بپزد.

در يك قابلمه ديگر آب را جوش بياوريد، سركه و نمك را اضافه كنيد، باميه‌ها را در آب جوش بريزيد. مواظب باشيد باميه زياد نپزد، در غيراين صورت در خورشت لزج خواهد شد. آلوها را از قبل خيس كنيد و بشوييد. وقتي كه زمان پخت مرغ رو به اتمام بود به همراه آبليمو، نمك، فلفل و زعفران به خورشت اضافه كنيد. حالا خورشت باميه شما كمي زمان لازم دارد تا جا بيفتد. 15دقيقه پاياني پخت هم رب تفت داده شده را به همراه باميه‌ها به خورشت اضافه كنيد و بعد از جا افتادن آن را در ظرف بكشيد. با اين خورشت مي‌توانيد از 3 تا 4 نفر سر سفره گرمتان پذيرايي كنيد.

کد خبر 306598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha