همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ کشور و قدرت خارجی نباید و نمی‌تواند راجع‌به آینده سوریه تصمیم بگیرد.

روحانی

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور اتریش در پاسخ به سوالی درباره موضوع ایران در رابطه با مسائل سوریه و این که آیا ایران حاضر است با کشورهای منطقه و با قدرتهای جهانی بر سر یک میز بنشیند و مذاکره کند، اظهار کرد: آینده سوریه توسط آراء خود مردم سوریه ساخته می‌شود و این مردم سوریه هستند که نسبت به حکومت آینده و شیوه دولت در آینده این کشور تصمیم می‌گیرند.

وی گفت: هیچ کشور و قدرت خارجی نباید و نمی‌تواند راجع‌به آینده سوریه تصمیم بگیرد، ولی به عنوان یک معضل در منطقه همه باید به مردم سوریه و به ایجاد امنیت در این کشور کمک کنند و شرایطی فراهم شود تا دموکراسی در این کشور استقرار پیدا کند که در این زمینه کشورهای منطقه تاثیرگذار هستند.

روحانی ادامه داد: ایران در کنار هر میزی که به آینده امن، با ثبات و دموکراتیک سوریه کمک کند حضور پیدا خواهد کرد و حاضر است با هر کشوری از جمله کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی در این زمینه مذاکره کند. برای ما جان مردم سوریه و بازگشت آوارگان مهم است و اگر این اتفاق یک روز زودتر انجام شود به نفع همه جهان خواهد بود.

وی همچنین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک وظیفه بزرگ بین‌المللی، منطقه‌ای و اسلامی خود هر قدمی که برای مبارزه با تروریسم، ایجاد امنیت و ثبات در سوریه، بازگشت آوارگان و ایجاد دموکراسی و مراجعه به آراء مردم بر خواهد داشت و کنار هر میزی با کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ خواهد نشست و البته مهم نوع میز نیست بلکه مهم دستیابی به صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان این که در مذاکرات امروز با رئیس جمهور اتریش در مورد مساله سوریه صحبت شد، گفت: ما در مذاکرات امروز خود با یکدیگر هم‌نظر بودیم که تروریسم معضل بزرگ جهانی است که نه تنها ثبات و امنیت منطقه ما بلکه امنیت جهان را تهدید می‌کند. دل ‌نگرانی‌هایی که امروز در اروپا و منطقه وجود دارد نشان می‌دهد که آثار تروریسم منطقه خاورمیانه می‌تواند اروپا و سایر مناطق دنیا را در بر بگیرد.

وی با بیان اینکه برای حل بحران سوریه بحث حمایت از فرد و دولت خاصی مطرح نیست، افزود: سوریه یک کشور است که دولت خود را دارد و مخالفینی نیز دارد. گروه‌های تروریستی هم در آن حضور دارند. حال باید دید اولویت با کدام است. آیا اولویت این است که راجع‌به دموکراسی بحث کنیم یا راجع‌به گروه‌های مخالف و قانون اساسی؟ یا اینکه اولویت این است که مردم در حال کشته شدن هستند و میلیون‌ها نفر آواره شدند، کشور کاملا ناامن و بی‌ثبات است و نفت مردم توسط تروریست‌ها استخراج و در بازار فروخته می‌شود.

روحانی تصریح کرد: بحث بر سر اولویت‌هاست و این که اولین قدم کدام است. اگر در اولین قدم اشتباه کنیم هیچ وقت به مقصد نمی‌رسیم و قدم اول این است که جلو کشتار و خونریزی را در سوریه بگیریم. امنیت نسبی ایجاد کنیم و آواره‌ها به کشور خود بازگردند. بعد از آن می‌توان راجع‌به گروه‌های مخالف، دموکراسی و امثال اینها بحث کرد.

وی همچنین به رئیس جمهور اتریش و هیات همراه خوشامد گفت و خطاب به آنها اظهار کرد: امیدوارم این سفر سرآغاز یک تحول بسیار مثبت در توسعه روابط دو کشور دوست ایران و اتریش باشد. سوابق روابط ما به قرن‌ها پیش باز می‌گردد و همواره روابط خوب و دوستانه‌ای داشته‌ایم. در طول این چند سال به دلیل خاص تحریم‌ها روابط اقتصادی رو به کاهش بود که امیدواریم در ماه‌ها و سال آینده با سرعت قابل قبولی گذشته را جبران کنیم.

باید از دولت اتریش به خاطر میزبانی بسیار خوب‌شان از مذاکرات ایران و 1+5 که منتهی به توافق نهایی شد، تشکر کنیم. این یک توافق مهم و تاریخی است که می‌تواند به نفع ایران، 1+5، اتحادیه اروپا و کل منطقه و جهان باشد.

در ابتدای این نشست خبری، «هاینس فیشر» رییس جمهور اتریش درباره همکاری‌های ایران و اتریش گفت: روابط ایران و اتریش دارای سابقه دیرینه است و اتریش هرگز سوابق استعماری در ایران نداشته از این رو خوشحالیم که مشکلاتی در این زمینه به ارث نبرده‌ایم.

وی ادامه داد: مذاکرات بین ایران و 1+5 که مرحله آخر آن در اتریش بود نتیجه بسیار مثبتی داشت و نتیجه مورد نظر ایران و 1+5 و اتحادیه اروپا به دست آمد و دبیر کل سازمان ملل هم از آن حمایت کرد و این باعث می‌شود فصل جدید حرکتی در تاریخ روابط ایران و دیگر کشورها افتتاح شود. البته باید دقت کنیم که هم ظاهر خوب و هم محتوای خوبی داشته باشد.

رییس جمهور اتریش همچنین اظهار کرد: کشور اتریش در جامعه بین‌الملل وجهه خوبی دارد و به عنوان یک کشور مستقل و دموکراتیک همیشه در امور به دنبال توازن بوده است و خود را متعلق به اروپا می‌داند که برای حقوق بشر و داشتن روابط خوب با سایر کشورها ارزش قائل است.

وی افزود: این دیدار من از ایران به دعوت آقای روحانی انجام شد و ما تلاش داریم روابط خود را تا حجم 300 میلیون یورو برسانیم. ما از افزایش همکاری‌های فرهنگی و علمی بین دو کشور حمایت می‌کنیم و معتقدیم که هر دو طرف باید از همکاری‌ها بهره‌مند شوند به همین دلیل به دنبال این هستیم که سهم دو کشور 50 - 50 باشد و کسی سهم بیشتری از تبادلات نداشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: سهم برابر در روابط به نفع هر دو کشور است و ما تلاش می‌کنیم اسنادی که امروز امضاء شدند، عملیاتی شوند. ما می‌خواهیم به سوی دنیای صلح‌آمیز حرکت کنیم و با تروریسم مبارزه کنیم. توسعه اقتصادی و اجتماعی هدف ماست و تلاش می‌کنیم برای رسیدن به آن حرکت کنیم.

کد خبر 306550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha