همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از استقبال کشورهای دیگر برای ارتباط علمی با کشورمان خبر داد و گفت: توسعه دیپلماسی علمی یکی از برنامه های ما است.

به گزارش مهر، دکتر محمد فرهادی در مراسم نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشور که در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه برگزار شد، در پاسخ به مهر در خصوص دعوت از دانشمندان جهان اسلام، گفت: در مجله ساینس که معتبرترین مجله علمی در دنیاست، وضعیت علمی کشور ایران را پس از انقلاب در حوزه‌های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی تشریح و آمادگی کشورمان را برای همکاری علمی با دیگر کشورها اعلام کردم.

وی با بیان اینکه برنامه ما توسعه روابط دیپلماسی علمی است، خاطرنشان کرد: با توجه به دعوتی که انجام دادم می‌توانیم با کشورهای دیگر پروژه‌های مشترک در زمینه‌های مختلف داشته باشیم و شما به زودی خواهید دید که دانشگاه به دانشگاه آمده و تفاهم‌نامه‌هایی را در دانشگاه و یا در سطح وزارتخانه امضا خواهند کرد.

فرهادی در پاسخ به این سئوال که آیا کشوری هست که نخواهید با آن ارتباط علمی برقرار کنید، گفت: بالاخره با آن کشورهایی که روابط خوبی داشتیم ارتباط علمی خواهیم داشت، با کشورهای دیگری که روابطمان در حال بهتر شدن هست، به جز رژیم صهیونیستی ارتباط علمی برقرار خواهیم کرد. مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر علوم ادامه داد: در برنامه امروز از ۱۲ نفر از اساتید نمونه کشوری تقدیر می شود. بیش از هر چیزی در حال حاضر مسئله فرهنگ سازی و آگاه کردن تمامی مسئولان کشور و مراجع در امر توجه به علم و دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.

وزیر علوم ادامه داد: اکنون کاربردی کردن علوم انسانی مطرح است. بیش از ۱۰ حکم مقام معظم رهبری مربوط به علم و فناوری و نوآوری است و علم و فناوری بیشترین عرصه احکام مقام معظم رهبری را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه به وضعیت علمی کشور اشاره کرد و گفت: ما در سال ۲۰۱۱، ۳۱ پارک علم و فناوری داشتیم که این تعداد اکنون به ۳۶ پارک ارتقا یافته است. ۳ پارک در این دولت تاسیس شده است.

فرهادی تصریح گفت: ۲۳ مرکز رشد داریم که دو مرکز آن طی دو سال گذشته ایجاد شده است.

وزیر علوم یادآور شد: به استناد پایگاه اسکوپوس وضعیت ایران علمی ایران دو پله رشد داشته و از رتبه ۱۸ به رتبه ۱۶ رسیده است.

وی ادامه داد: به استناد پایگاه ISI رتبه علمی ایران از ۲۱ به ۱۸ رسیده است و سهم تولید علم ایران در دنیا سه درصد رشد داشته است.

  • رتبه استنادی ایران در سال ۲۰۱۴

فرهادی تصریح کرد: رتبه استنادی ما در جهان در سال ۲۰۱۴، ۲۲ بوده که در سال ۲۰۱۵ هنوز مشخص نیست.

وزیر علوم افزود: اما چیزی که مهم است جهتگیری ما به سمت نوآوری و فناوری است که متاسفانه کمی در این زمینه افول کرده ایم و از ۱۱۳ به ۱۲۰ رسیده ایم. بر همین اساس جهتگیری آینده ما باید به سمت دانشگاه کارآفرین و مهارتی باشد.

وی تاکید کرد: در سال تحصیلی جدید بسیاری از رشته ها بازنگری می شوند. همچنین برخی از رشته ها کاربردی شده و برنامه عملیاتی در ارتباط با مراکز علمی صنعتی خواهیم داشت.

امکان انحلال و ادغام در آموزش عالی

فرهادی افزود: در حال حاضر دو هزار و ۸۸۰ موسسه آموزش عالی داریم که باید در جهت بهبود کیفیت این مراکز فعالیت کنیم و بر همین اساس لازم است که آمایش آموزش عالی را داشته باشیم که این آمایش به زودی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می شود و سپس ساماندهی آموزش عالی را خواهیم داشت که ممکن است تجمیع، ادغام، جا به جایی و انحلال نیز صورت گیرد.

  • ۳ برنامه آینده وزارت علوم

وزیر علوم گفت: برنامه ما ماموریت گرا کردن، بین المللی کردن و پژوهشی کردن آموزش عالی است.

وی ادامه داد: برای بعد از برنامه ششم توسعه سه برنامه اساسی داریم که یکی بین المللی کردن دانشگاه ها است. احکامی نیز در این زمینه تصویب شده است. ماموریت گرا شدن و تبدیل آنها به قطب علمی از برنامه هایی است که مدنظر ما است.

فرهادی تصریح کرد: توجه به آموزش علمی مهارتی و کاربردی از دیگر برنامه های ما است به طوری که فارغ التحصیلان شغل و حرفه داشته باشند و دیگر اینکه سهم GDP که تاکید مقام معظم رهبری نیز هست در چشم انداز به چهار درصد افزایش یابد و یا اینکه حداقل در برنامه ششم توسعه به دو درصد افزایش یابد.

  • آیین نامه ارتقای هیأت علمی ابلاغ شد

وزیر علوم در ادامه افزود: بازبینی هایی در برخی از مقررات جذب و ارتقای اساتید داشتیم و آیین نامه ارتقای هیات علمی را ابلاغ کرده ایم. خیلی از مسائلی که پیش از این مشکل داشت اصلاح شد.

وی افزود: در این آیین نامه ۲۰ درصد به تحقیقات و ۸۰ درصد به توسعه های کاربردی توجه شده است. مقالات، پتنت، کتاب نیز در آیین نامه مد نظر قرار گرفته است.

کد خبر 306384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha