چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

توماس فریدمن: هفته گذشته روزنامه واشنگتن‌پست گزارشی را درباره نامه ۲۰۰ژنرال و دریاسالار بازنشسته ارتش به کنگره برای رد توافق هسته‌ای با ایران منتشر کرد.

توماس فریدمن

به‌نظر من هر كسي در مخالفت كردن با توافق هسته‌اي ايران و حتي اعلام خطر درباره آن آزاد است اما مسئله‌اي كه در اين نامه مشخص بود اين است كه نظامي‌هاي كهنه‌كار آمريكا خطر و تهديد اصلي در خاورميانه را اشتباه گرفته‌اند.در اين نامه ژنرال‌هاي آمريكايي مانند ژنرال توماس مك‌اينرني، جانشين سابق فرماندهي نيروي هوايي آمريكا در اروپا، ايران را بزرگ‌ترين حامي افراطي‌گرايي در خاورميانه خوانده‌اند.

ببخشيد ژنرال‌ها! اما عنوان بزرگ‌ترين حامي افراطي‌گرايي نه‌تنها متعلق به ايراني‌ها نيست كه هيچ ربطي هم به ايران ندارد. بهتر است به 11سپتامبر فكر كنيد. 15نفر از 19هواپيماربايي كه حمله به برج‌هاي تجارت جهاني را رقم زدند از عربستان آمده بودند. براي ثبات جهان عرب و در مقياس بزرگ‌تر جامعه مسلمانان جهان هيچ‌چيز بدتر از ميليارد ميليارد دلاري كه سعودي‌ها براي گسترش عقيده افراطي مدنظر خود از دهه1970 هزينه كرده‌اند نبوده است.

آنها سال‌هاست كه در مقابل شيعيان و سني‌هاي ميانه‌رو به‌دنبال ترويج اسلام ضد‌زن، ضد‌كثرت‌گرايي و ضد‌غرب يا همان وهابيت سلفي هستند. تصادفي نيست كه چندين هزار سعودي به گروه داعش پيوسته‌اند و پول‌هاي زيادي از عربستان به داعش مي‌رسد.

اين مسئله به‌خاطر اين است كه همه گروه‌هاي افراطي ازجمله داعش، القاعده و جبهه نصرت در واقع همان فكر و ايدئولوژي وهابي كه عربستان تزريق كرده را پيگيري مي‌كنند. ما آمريكايي‌ها هم هيچ وقت عربستان را به اين خاطر متهم نكرده‌ايم. چون به نفت آنها معتاد هستيم و يك معتاد هيچ وقت حقيقت را به فروشنده مواد خود نمي‌گويد. كثرت‌گرايي از ابتدا در اسلام وجود داشته است اما در چند دهه گذشته گروهي تلاش كرده‌اند كه اسلام را به نام خودشان صادر كنند و با يكجانبه‌گرايي بگويند تنها يك راه براي رسيدن به خدا وجود دارد.

حسين حقاني، سفير سابق پاكستان در واشنگتن در اين رابطه يك‌بار به من گفت: طرفداران اين عقيده كه از عربستان بيرون مي‌آيد مي‌گويند تنها راه و روش ما درست است و بقيه خون‌شان مباح. همين يك عقيده خطرناك‌ترين مسئله‌اي است كه جهان اسلام را تهديد مي‌كند. ژنرال‌هاي قديمي آمريكايي بهتر است گزارش‌هاي مستند در اين رابطه را بخوانند. حتي اسناد افشا شده وزارت خارجه نشان مي‌داد كه وزير امور خارجه وقت آمريكا سال2009 درباره اين خطر هشداري جدي داده است. عربستان سعودي چند دهه است كه متحد آمريكا بوده اما اين حقيقت را نمي‌تواند نفي كند كه اين كشور يكي از عاملان اصلي صدور وهابيت و افراطي‌گرايي است كه خطرناك‌ترين مسئله براي ثبات منطقه به حساب مي‌آيد.

  • ستون‌نويس نيويورك‌تايمز

 

کد خبر 305950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha