چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

آژانس توسعه سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد نوار غزه که پی‌درپی در اثر جنگ و حدود یک دهه محاصره رژیم صهیونیستی به یک ویرانه تبدیل شده، ممکن است تا سال۲۰۲۰ غیرقابل سکونت شود.

غزه

در گزارش سالانه كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنكتاد) آمده: «تخريب زيرساخت‌هاي امنيتي، بهداشتي و اقتصادي باريكه پرجمعيت غزه جزو دلايل اصلي احتمال تبديل غزه به منطقه‌اي غيرقابل سكونت براي مردم آن است.» غزه باريكـــه‌اي به وســـــعت 360كيلومترمربع است كه ميان سرزمين‌هاي اشغالي، مصر و درياي مديترانه قرار دارد. حدود يك ميليون و 800هزار نفر از فلسطينيان در اين باريكه زندگي مي‌كنند.

وجود اين تعداد سكنه در غزه آن را به يكي از پرجمعيت‌ترين نقاط جهان تبديل كرده است. طي 6سال اخير، رژيم صهيونيستي 3جنگ را بر مردم غزه تحميل كرده و اين منطقه را از سال2007 يعني زماني كه گروه مقاومت اسلامي، حماس، قدرت را در اين منطقه در دست گرفت، تحت محاصره قرار داده است.

در گزارش آنكتاد آمده: محاصره غزه كه طي 8 سال گذشته علاوه بر رژيم صهيونيستي، از سوي مصر هم دنبال شده «زيربناي ضعيف غزه را ويران كرده، زيرساخت‌هاي توليدي آن را از بين برده، زمان كافي براي بازسازي باقي نگذاشته و جمعيت غزه را بيش از پيش درگير فقر كرده است». اين گزارش شرايط اجتماعي و اقتصادي غزه را در «بحراني‌ترين» مقطع از سال1967 تاكنون توصيف كرده است. در چارچوب محاصره غزه طي اين سال‌ها صادرات فلسطيني‌ها به‌طور كامل ممنوع شده و واردات نيز صرفا به موارد جزئي مثل اقلام بسيار حياتي همچون دارو محدود شده است.

گزارش ديروز آنكتاد جنگ‌هاي رژيم صهيونيستي عليه غزه را دومين عامل ايجاد وضعيت موجود معرفي كرده است. اسرائيلي‌ها طي سال‌هاي 2008، 2012 و 2014 به نوار غزه حمله كردند و زيرساخت‌ها و بسياري از ساختمان‌هاي دولتي و مسكوني آن را منهدم كردند.

طبق آمارهاي سازمان ملل، در اثر جنگ سال2014 كه شديدترين حمله رژيم صهيونيستي به غزه بود، 2200فلسطيني كشته و حدود 500هزار نفر از آنها آواره شدند. در گزارش آنكتاد آمده كه در اين جنگ، بيش از 20هزار خانه، 148مدرسه، 15بيمارستان و 45مركز بهداشتي نيز توسط نيروهاي اسرائيلي منهدم و 247كارخانه و 300مركز تجاري فلسطيني‌ها به‌صورت كامل يا جزئي نابود شده است.

گزارش آنكتاد نرخ بيكاري در غزه را 44درصد اعلام كرده است. بر اين اساس، طي يك سال گذشته تنها 2درصد از مايحتاج مردم غزه وارد اين منطقه شده است. همچنين 72درصد ساكنان غزه با ناامني غذايي دست به گريبان هستند و تعداد افرادي كه براي تأمين غذاي روزمره خود به كمك‌هاي سازمان ملل محتاج بوده‌اند از 72هزار نفر در سال2000 به 868هزار نفر در سال گذشته رسيده است.

گزارش سازمان ملل هشدار مي‌دهد كه با گذشت يك سال از جنگ غزه، همچنان هيچ‌گونه بازسازي در اين منطقه انجام نشده و ادامه زندگي در شرايط كنوني به‌شدت وابسته به كمك‌هاي نهادهاي بين‌المللي و كشورهاي ديگر است. طي سال‌هاي پيش رو با از ميان رفتن فرسايش باقي مانده زيرساخت‌ها و نبود برنامه و بودجه كافي براي بازسازي، غزه ممكن است ديگر براي ساكنان آن قابل سكونت نباشد.

کد خبر 305949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha