سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

عزیز‌الله حمید‌نژاد: محسن ۲۷ ساله است.

عزیز‌الله حمید‌نژاد

ليسانس مديريت بازرگاني دارد و 3سالي است كه خدمت‌سربازي را به اتمام رسانده و در جست‌وجوي كار است. در اين مدت مشاغلي كوتاه‌مدت داشته كه هيچ‌كدام ربطي به تحصيلات دانشگاهي‌اش نداشته‌اند و البته دوامي هم نيافته‌اند. محسن يكي از انبوه جوان‌هايي است كه همچنان در جست‌وجوي شغلي آبرومند است؛ يكي از مصاديق معضل بيكاري جوان‌ها كه يكي از بزرگ‌ترين مشكلات جامعه امروز ايران است. چند سال پيش فيلمنامه‌اي با محوريت مشكل بيكاري جوانان نوشته كه با ساختش موافقت نشد. متهم به اغراق در نمايش مشكلات جامعه شدم و مي‌توانم بگويم وجود معضل بيكاري جوان‌ها تلويحا انكار و فيلمنامه‌ام به سرنوشت انبوهي از نوشته‌هاي ديگرم دچار شد.

اين در حالي است كه مشكل بيكاري جوان‌ها به‌شدت وجود دارد. اينكه گفته مي‌شود افزايش فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها باعث شده توقع جوان‌ها براي يافتن شغل بالا برود توجيهي بيش نيست. اگر در شرايطي طبيعي قرار داشتيم براي اين جوان‌هاي تحصيلكرده بازار كار وجود داشت. بسياري از اين جوان‌ها پس از پايان تحصيلات متوسطه و رفتن به خدمت سربازي، چون كاري نيافته‌اند سراغ درس خواندن رفته‌اند و ترجيح داده‌اند به دانشگاه بروند.

حالا براي بسياري از اين جوان‌هاي تحصيلكرده شغلي وجود ندارد. آن هم در شرايطي كه در جامعه ما برخي افراد چندشغله هستند يا باوجود رسيدن به سن بازنشستگي حاضر نيستند صندلي خود را به جواني تازه‌نفس و متخصص تحويل دهند. گويي آن شغل ارث پدري‌شان است و حاضر به رها كردنش نيستند. موضوع بيكاري جوان‌ها آنقدر بديهي فرض شده كه گويي از فرط بديهي بودن ديگر ديده نمي‌شود.

گاهي تحليل‌هاي ساده‌انگارانه‌اي صورت مي‌گيرد كه بر رفع بسياري مشكلات ازجمله مشكل بيكاري جوان‌ها با رفع تحريم‌ها حكم مي‌كند. درحالي‌كه معضل بيكاري به مرور و در طول ساليان به‌وجود آمده و به‌سادگي و يك شبه نمي‌توان آن را حل كرد. اگر برنامه‌ريزي درستي از سوي دولت اعمال شود. اگر مديريت كشور بتواند از اين بوروكراسي فرساينده گذر كند و به شناسايي نقاط ضعف و آسيب‌شناسي دقيق و كارشناسانه بپردازد، باز هم چندين سال طول مي‌كشد تا شاهد رفع مشكل بيكاري جوان‌ها باشيم. تازه همه اينها به شرطي است كه عزمي جدي براي حل اين معضل وجود داشته باشد.شايد وقتي ديگر محسن و جوان‌هايي مانند محسن شغلي متناسب با‌شأن و تحصيلات خود بيابند. فقط اميدوارم خيلي دير نباشد.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 305823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha