سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

مریم حدادی: احتمالا شما هم مثل خیلی از افراد با خودتان فکر می‌کنید که جست‌وجو یا به‌اصطلاح همان سرچ کردن کار ساده و پیش‌پا افتاده‌ای است اما چندبار تا به حال اتفاق افتاده که برای جست‌وجوی یک مطلب، عکس یا هر اطلاعات دیگری در کانال‌های مختلف سایت‌ها و وبلاگ‌ها سردرگم شده‌اید و آخر بعد از صرف زمان زیاد به نتیجه درستی نرسیده‌اید؟

درست به هدف بزنید

 جست‌وجو و سرچ كردن در دنياي مجازي شيوه‌ها و راه و روش خودش را دارد. بهتر است اين شيوه‌ها را ياد بگيريد تا با صرف زمان كمتر نتيجه بهتري بگيريد.

  • موتور جست‌وجو چيست؟

موتورجست‌وجوگر، سايتي است كه براي كمك به كاربران در يافتن اطلاعات موجود در سايت‌هاي ديگر طراحي شده است. موتور جست‌وجوگر سايتي است كه با گرفتن عبارتي مختصر، كاربر را با فهرستي از سايت‌ها روبه‌رو مي‌كند كه به موضوع موردعلاقه او مرتبط هستند. با اين تعريف مشخص مي‌شود كه فقط يك يا 2 موتور جست‌وجو در دنياي وب وجود ندارد اما بحث سر قدرت موتورهاي جست‌وجو است كه بتوانند چه مقدار داده مرتبط از سراسر مطالب موجود در اين فضا را براي شما بيابند و آن را در اختيار شما قرار بدهند. اينكه داده‌هاي جست‌وجوي موتورهاي مختلف نمي‌تواند كاملا دقيق باشد با تعريف آخر روشن مي‌شود.

  • سر تان كلاه نرود

با توجه به تعاريفي كه در ستون قبل آمد و تعاريف بسيار ديگري كه براي كارايي يك موتور جست‌وجو مدنظر است بايد يك رتبه بندي بين همه موتورهاي جست‌وجو باشد كه در اين ميان ظاهرا گوگل قدرتمند‌تر از ساير رقباي خود است. اين قدرت تا جايي پيش‌رفته است كه شهرت خاصي به آن داده و فعل «گوگل كردن» را در زبان عاميانه جايگزين «سرچ‌كردن» كرده‌اند. اما به هر حال فراموش نكنيد اين موتور جست‌وجو هم مانند ساير رقباي خودش وابسته به قدرت‌هاي سرمايه‌داري است و در جهت اراده و خواست آنها فعاليت مي‌كند. پس همه نتايج جست‌وجوي آن قابل‌اعتماد نيست. به همين‌خاطر لازم است هوشياري را چاشني فعاليت در اينترنت به واسطه اين موتور جست‌وجوها كنيد. بنابراين خيلي هم به گوگل اعتماد نكنيد. به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه باقي موتور جست‌وجوها را هم امتحان كنيد. شايد نتايج كار شگفت‌زده‌تان بكند.

  • تعداد كلمات كليدي مهم است

شما براي هر جست‌وجو لازم است كلمه‌اي را براي موتور جست‌وجو تايپ كنيد تا موتور جست‌وجوي انتخابي شما بتواند اطلاعات مرتبط با آن واژه را جمع‌آوري كند. اين كلماتي كه شما تايپ كرده‌ايد كلمات كليدي جست‌وجو و سرچ شما را ساخته‌اند. بسته به دقت انتخاب شما درباره كلمه كليدي، داده‌هاي هدفمندتري در اختيار شما قرار خواهد گرفت. 2 باور غلط در اين زمينه وجود دارد: اگر تعداد كلمات كليدي كمتر باشند شما نتايج جست‌وجوي بهتري در اختيار خواهيد داشت. اين در حالي است كه اگر شما تعداد كلمات مدنظرتان را بالا ببريد جست‌وجو به آنچه در ذهن شما مي‌گذرد نزديك‌تر خواهد شد. تجربه نشان مي‌دهد كه تعداد 3تا 5كلمه براي جست‌وجوي هدفمند و دقيق لازم است.

  • از علائم كاربردي استفاده كنيد

اگر دقيقا نمي‌دانيد چه كليدواژه‌هايي را بايد انتخاب كنيد از علامت ستاره بين 2 تا 3 كلمه‌اي كه در ذهن داريد استفاده كنيد. مثلا: «تبليغ* اسلام» اين كار كمك مي‌كند موتور جست‌وجو واژه‌هاي مرتبط را راحت‌تر پيدا كند. براي پيدا كردن عين يك متن چند كلمه‌اي، آن را ميان علامت نقل قول قرار دهيد. به اين شكل: «امام خميني در دوران تبعيد». اين متن ممكن است يك قسمت از يك شعر باشد كه ادامه آن را فراموش كرده‌ايد يا يك جمله از يك كتاب تاريخي كه شما به آن متن نياز داريد. با قرار دادن يك مصرع در بين علامت نقل قول، ادامه شعر در سايت‌هاي مختلف براي شما ارائه مي‌شوند. استفاده از علامت«+» هم همين نتايج را براي شما به‌دنبال خواهد داشت. اگر شما مي‌خواهيد كلمه‌اي جست‌وجو نشود مي‌توانيد از علامت «-»استفاده كنيد. فرض كنيد شما دنبال الگوي لباس پسرانه براي دوخت آن هستيد؛ احتمالا اين عبارت را جست‌وجو خواهيد كرد:« الگوي لباس پسرانه». اما نتايجي كه مي‌بينيد الگوي لباس دخترانه و پسرانه در هم است. براي دسترسي بهتر مي‌توانيد از اين علامت منها استفاده كنيد؛ عبارت جست‌وجوي جديد شما به اين شكل خواهد بود: «الگوي لباس پسرانه- دخترانه». ضمن اينكه شما هر كلمه‌اي را مي‌توانيد جست‌وجو كنيد به‌جز كلماتي كه حرف اضافه هستند مثل از، با و در... .

  • به كلمات مهم‌تر اولويت بدهيد

اگر بعد از امتحان كردن روش‌هاي گفته شده هنوز به آنچه در ذهنتان مي‌گذرد نزديك نشده‌ايد، كلمات كليدي‌تان را عوض كنيد. به‌عنوان مثال اگر تا الان عبارت «تربيت اصولي فرزندان» را سرچ مي‌كرديد، حالا عبارت «والدين و تربيت فرزندان» را تايپ كنيد و اولويت را به كلمات و عباراتي كه براي‌تان مهم‌تر هستند بدهيد؛ چرا كه براي موتورهاي جست‌وجوگر ترتيب كلمات وارده شده مهم است. اگر املاي يك كلمه را به ياد نمي‌آوريد نگران نباشيد؛ موتور جست‌وجو از شما نمره كم‌نمي‌كند. املاي صحيح آن را زير باكس جست‌وجو به شما پيشنهاد مي‌دهد و براي اطمينان از شما مي‌پرسد همين كلمه مدنظرتان بوده يا نه؟! حالا دوباره امتحان كنيد اين بار احتمالا به نتيجه مدنظرتان برسيد.

  • از تصاوير كمك بگيريد

اگر همه راهكارهاي پيشنهادي را امتحان كرديد و باز هم به مطلبي كه مي‌خواستيد نرسيديد، نگران نباشيد. احتمالا يك قسمت مسير جست‌وجو را به درستي طي نكرده‌ايد. به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه از سرچ تصاوير كمك بگيريد. با اين كار احتمالا از ميان تصاوير راحت‌تر به مقصودتان مي‌رسيد. شايد نام كامل يك غذا يا اسم دقيق يك محصول خاص را فراموش كرده باشيد كه حالا با ديدن تصوير آن مشكل‌تان حل بشود و به نتيجه برسيد.

  • جست‌وجوي تصاوير

در جست‌وجوي تصويري شما مي‌توانيد انواع اطلاعات مربوط به يك عكس در فضاي وب را در صفحه نمايش نتايج جست‌وجو ببينيد. كافي است كلمه‌اي را جست‌وجو سپس روي گزينه image كليك كنيد؛ عكس‌هاي مرتبط با كليدواژه مدنظر شما در صفحه‌اي جداگانه همراه با تمامي عكس‌هايي كه حدس زده شده است به آنچه شما مي‌خواهيد نزديك هستند، براي شما بارگذاري مي‌شود. روش ديگر براي جست‌وجوي تصاوير اين است كه عكسي را مشخص كنيد و به گوگل بدهيد؛ اين موتور جست‌وجو، عكس‌هاي شبيه به آن، عكس‌هاي مرتبط با آن عكس و اندازه‌هاي مختلف همان عكس و نتايج جست‌وجوي متني مربوط به آن را در اختيار شما قرار مي‌دهد.

  • موتور جست‌وجوهاي وطني

ايران تنها كشوري نيست كه براي ساخت موتور جست‌وجوي بومي خودش اقدام كرده. قبل از ما كشورهاي بزرگ ديگري نيز به اين كار پرداخته‌اند و نتايج قابل‌قبولي را هم در مقابل دريافت كرده‌اند. سايت‌هايي مانند گوگل و ياهو تمركز سرچ خود را روي منابع انگليسي زبان قرار داده‌اند كه اين براي افراد با زبان‌هاي ديگر خيلي خوشايند نيست. پس با اين نگاه دور از ذهن نيست كه موتورهاي بومي كشورهاي غيرانگليسي زبان از سوي كاربران بومي كشور خود با اقبال خوبي مواجه شوند. با همين رويكرد، ايران نيز موتورهاي جست‌وجوگر مخصوص به‌خود را معرفي كرده است. «يوز»، «سلام» و «پارسي‌جو» موتور‌هاي ايراني‌اي هستند كه هم‌اكنون در اختيار كاربران قرار گرفته‌اند. هر 3 موتور معرفي شده محصول دانش متخصصان و برنامه‌نويسان داخلي هستند كه با فضاي وب ايراني همخواني داشته و داده‌هاي خود را از ميان اين اطلاعات جمع‌آوري مي‌كنند. بنابراين اگر عبارت مدنظرتان فارسي است حتما به سراغ موتورهاي جست‌وجوي فارسي زبان مانند «يوز» و «سلام» برويد. تمركز اين دو جست‌وجوگر ايراني روي مطالب فارسي بوده و احتمال رسيدن شما به مطلب موردنظرتان را بالا مي‌برد.

  • سرچ در يك سايت خاص

اگر در كادر جست‌وجوي گوگل، در ابتداي كلمات مورد نظرتان، كلمه كليدي site و سپس دو نقطه و بعد، دامنه‌ يك سايت را بزنيد و سپس يك فاصله(Space) بزنيد و كلمات كليدي خود را تايپ كنيد، گوگل در سايتي كه مقابل كلمه site نوشته‌ايد دنبال آن كلمات كليدي مي‌گردد. مثلا: site:hamshahrionline.ir همشهري دو با اين راهكار، سريع و ساده مي‌توانيد در صفحات مختلف يك سايت دنبال مطلب موردنظرتان بگرديد.

کد خبر 305723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha