همشهری آنلاین: کتاب شیوه‌های جست‌وجو و جمع‌آوری اخبار در وب نوشته محمود سلطان‌آبادی از سوی انتشارات ثانیه راهی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها شده است.

cover

این کتاب به‌طور مفصل ابزارها و شیوه‌های جست‌وجو و جمع‌آوری اخبار در وب ـ به‌خصوص در گوگل ـ و نحوة استفادة بهینه از آن‌ها را شرح می‌دهد.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: کتابخانه بسیار بزرگی را در نظر بگیرید که کتاب‌های آن بدون هیچ نظم خاص و طبقه‌بندی موضوعی در قفسه‌ها قرار گرفته‌اند. چگونه می‌توانید یک کتاب را از بین انبوه کتاب‌های موجود در این کتابخانه بیابید؟ حالا فرض کنید که در جست‌وجوی اطلاعات خاصی هستید که نمی‌دانید در کدام کتاب آمده است. در این حالت باید تک‌تک صفحات کتاب‌های موجود در کتابخانة مذکور را جست‌وجو کنید. یافتن اطلاعات در یک‌چنین وضعیتی اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود؛ دقیقاً مثلِ پیداکردن سوزن در انبار کاه می‌ماند! موتورهای جست‌وجو مانند کتابداری که در یک کتابخانه بزرگ، کتاب‌ها را شناسایی و فهرست‌نویسی می‌کنند، با جست‌وجو در بین وب‌سایت‌ها و تهیة فهرستی از محتوای آن‌ها و سپس ذخیره‌سازی اطلاعات فهرست‌شده در بانک اطلاعاتی خود، ما را قادر می‌سازند تنها در ظرف چند ثانیه عملاً میلیاردها صفحة ذخیره‌شده را جست‌وجو کرده و اخبار و اطلاعات موردنظر خود را بیابیم.

نویسنده این کتاب معتقد است: روشی که اکثر افراد از یک موتور جست‌وجو در وب استفاده می‌کنند این است که چند کلمه درون کادر جست‌وجوی آن تایپ می‌کنند و منتظر نتیجه می‌مانند. اگرچه این روش در بعضی مواقع نتایج موردنظر ما را به‌دست می‌دهد، اما هرچه وب بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، این روش نیز کم‌اثرتر خواهد شد. موتورهای جست‌وجوگر قواعد ویژه‌ای فراهم کرده‌اند تا به آن‌ها بفهمانید که در وب به‌دنبال چه چیزی می‌گردید.

کتاب شیوه‌های جست‌وجو و جمع‌آوری اخبار در وب در ۱۳۶ صفحه و قیمت ۹۰۰۰ تومان از سوی انتشارات ثانیه منتشر شده است.

کد خبر 315797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha