مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران با بهره‌برداری از ضایعات خرما در کشور اتانول تولید کردند، روش بکار رفته برای کاهش مصرف نفت خام و آلودگی‌های محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی طراحی شده است.

تولید اتانول ازضایعات خرما در ایران

به گزارش ایرنا، تولید اتانول از بیومس‌های مختلف، روشی برای کاهش مصرف نفت خام و آلودگی‌های محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی است، در ایران بخش عمده اتانول تولیدی، از ملاس نیشکر و چغندر قند حاصل می‌شود در حالی که سالانه مقدار زیادی از خرمای تولیدی در کشور تبدیل به ضایعات می‌شود که این ضایعات می‌تواند به عنوان یک ماده اولیه جایگزین برای ملاس مطرح باشد.

سید کمال فیروزئی مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به این که این شرکت به صورت جدی و با تلاش توانسته از ضایعات خرما، اتانولی تولید کند که در صنایع متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: از خرمای ضایعاتی که هیچ‌گونه استفاده خاصی ندارد در فرآیند تولید اتانول استفاده بهینه می‌شود، در این فرایند به روش بیوتکنولوژی اتانول تولید می‌شود.

وی افزود: در کشورسالانه ضایعات کشاورزی زیادی تولید و تبدیل به کود می‌شود، در این پروژه با استفاده از این ضایعات، اتانول تولید شده است.

مدیرعامل این شرکت فناوربیان کرد: در این فرایند با استحصال ضایعات کشاورزی شامل خرما، ماده شیمیایی با ارزشی را به نام اتانول (الکل اتیلیک) تولید شده که دارای کاربردهای فراوانی است.

وی با اشاره به این که تنها 10 درصد از اتانول، مصرف پزشکی دارد اظهار کرد: اتانول تولید شده دارای کاربردهایی در صنایع مختلف از جمله صنایع شیمیایی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع دارویی، صنایع غذایی جهت تولید سرکه و نیز حمل و نقل به عنوان بهبوددهنده و مکمل بنزین و سوخت است.

وی افزود: مهندسی، طراحی و ساخت کارخانه کاملا بومی بوده و توسط متخصصان داخلی شرکت انجام شده است و فرایند تولید سازگار با محیط زیست است و همزمان با تولید اتانول، خوراک دام نیز تولید می‌شود که این خوراک از کیفیت بالا برخوردار بوده و سرشار از مواد غذایی، چربی و پروتئین است.

وی یادآور شد: جهت خالص‌سازی اتانول از تقطیر چند مرحله‌ای استفاده می‌شود که در آن از انرژی بخار در چند مرحله حداکثر استفاده شده و حداکثر صرفه‌جویی در مصرف انرژی در طراحی آن در نظر گرفته شده است.

فیروزئی با اشاره به رعایت استانداردهای ملی در این فرایند اظهار کرد: محصولات تولیدی ضمن دارا بودن نشان استانداردهای ملی ایران و مجوزهای بهداشتی مربوطه، دارای وضعیت ظاهری کاملا شفاف، بی‌رنگ، بدون ذرات معلق و بدون بو، از کیفیت بسیار بالا برخوردار است.

این فعال حوزه فناوری بیان کرد: در این شرکت اتانول طبی (96% و 70%)، اتانول صنعتی (95%)، اتانول مطلق و اتانول سوختی با کیفیت بالا و قابل رقابت با بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه می‌شود.

کد خبر 305368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha