دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

گروه سلامت: درست است که افراد مختلف به اشکال مختلف خود را با شرایط محیط سازگار می‌کنند، اما می‌توان گفت نیاز به 8 تا 9 ساعت خواب شبانه، در مورد اکثر افراد معمولی جامعه صدق می‌کند.

خوابی که اگر کم شود، روی تمام جنبه‌های زندگی و سلامت فرد، تاثیر نامطلوبی به جا خواهد گذاشت.

شما فکر می‌کنید اگر کسی خواب خوبی نداشته باشد، چه از نظر کیفی و چه کمی، روی کارش چه تاثیری خواهد داشت؟

فکر می‌کنید چنین آدمی‌می‌تواند به اندازه کافی روی کارش متمرکز شود و کار باکیفیتی انجام دهد؟

بررسی‌های‌ مختلفی که در زمینه اثر کم‌خوابی انجام شده، به خوبی روشن می‌کند که کم‌خوابی می‌تواند هوشیاری و تمرکز افراد را در روز بعد به شدت پایین بیاورد.

این موضوع در همه مشاغل، می‌تواند کارآیی افراد را پایین بیاورد و در برخی مشاغل هم متاسفانه می‌تواند خطرهایی را به دنبال داشته باشد. کم نیستند حوادث شغلی یا تصادفات رانندگی که در اثر کم‌خوابی فرد به وجود می‌آید.

برخی تحقیقات هم نشان می‌دهند، اگر کار این افراد هم پر از استرس و تنش باشد، نه تنها روی خواب آنها اثر منفی دارد، که روی جنبه‌های دیگر سلامت افراد هم موثر است و می‌تواند عامل افزایش خطر ابتلا به دیابت، فشار خون و چاقی باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد نه تنها زیاد شدن ساعت‌های کار باعث کم‌خوابی و کم شدن بهره‌وری می‌شود، بلکه عکس این حالت هم صادق است.

به این معنی که کم کردن ساعت‌های کار، در شرایط ویژه، می‌تواند بهره‌وری را زیاد هم بکند. زیاد شدن ساعت‌های کار حتی بهره‌وری شاغلان را هم زیاد نمی‌کند.

البته این نتیجه، مستلزم آموزش و بسیاری موارد حاشیه‌ای در محیط کار است که دستیابی به آنها نیاز به مطالعات مدیریتی گوناگون دارد؛ اما کاملا قابل دستیابی است.

کد خبر 30509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز