موضوع بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در کنگره آمریکا براساس طرح موسوم به کروکر- منندز سازوکار اجرایی نسبتا پیچیده‌ای دارد.

طرح

 در معاهدات بين‌المللي عادي كه به كنگره آمريكا فرستاده مي‌شود، پس از طرح مباحث در كميته‌هاي دائمي كنگره، در نهايت رأي‌گيري اصلي در سنا انجام مي‌شود. اما درباره برجام روند تا حدودي فرق مي‌كند، چراكه قرار است براساس طرح مذكور، هر دو مجلس نمايندگان و سنا ظرف 60روز يعني تا 26شهريورماه درباره موافقت يا مخالفت با اجراي توافق، رأي‌گيري كنند.

در اين سازوكار، قطعنامه‌اي در رد توافق مطرح مي‌شود و چنانچه هر دو مجلس با برجام مخالفت كنند، قطعنامه مخالفت براي امضاي رئيس‌جمهور آمريكا فرستاده مي‌شود و پس از آن روند وتوي رئيس‌جمهور و احيانا تقابل مجلسين با وتو آغاز خواهد شد. هركدام از مجالس كنگره براي رد وتوي رئيس‌جمهور و تبديل قطعنامه مخالفت با برجام به قانون، بايد با اكثريت دوسوم آرا به اين قطعنامه رأي دهند.

اين روند بايد تا 20مهرماه (90روز پس از اعلام جمع‌بندي مذاكرات) به پايان برسد. هري ريد، رهبر اقليت دمكرات سناي آمريكا ديروز رسما اعلام كرد كه از توافق هسته‌اي با ايران حمايت مي‌كند و وعده داد كه تمام تلاشش را براي رأي آوردن اين توافق در كنگره انجام دهد. واشنگتن‌پست نوشت: با حمايت سناتور هري ريد از توافق هسته‌اي ايران احتمال تصويب آن در كنگره قوت گرفته است. پيش از اين جرالد نادلر، سناتور دمكرات از نيويورك از توافق حمايت كرده بود.

طرح -برجام

کد خبر 304937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha