همشهری‌آنلاین: جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره توافق هسته‌ای وین پاسخ داد.

جان کربی

واحد مرکزی خبر نوشت: متن این پرسش و پاسخ به این شرح است:

  • خبرنگار: سوالم درباره گزارشی است که درباره بازرسی های آژانس و موضوع پی ام دی (ابعاد نظامی احتمالي) منتشر شد. یک حساب توییتری وابسته به دولت تلاش کرد اینطور وانمود کند که این گزارش تا حدودی اشتباه است بدون این که واقعیت های آن را در نظر بگیرد.

کربی: شما را به توضیحات مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی آقای آمانو ارجاع می دهم.او به صراحت گفت که آژانس مسئولیت بازرسی های هسته ای را به ایران نمی دهد.در واقع ، او گفت که این گزارش نحوه راستی آزمایی را بد بیان کرده است.ما به برنامه های فنی آژانس برای رسیدگی به نگرانی های مربوط به فعالیت های احتمالی نظامی ایران در گذشته مطمئن هستیم و از آن رضایت داریم.همانطور که دیروز گفتم ، ما اطلاعات خوبی درباره این فعالیت های گذشته داریم.ما به رژیم بسیار جسورانه بازرسی ها که برقرار شده است ،‌مطمئن هستیم.از این رو آنچه شما می بینید ، واکنش به این مطلب است که ایران مجوز آزاد برای بازرسی از خود می گیرد و همانطور که گفتم مدیر کل آژانس خودش گفت که این صحت ندارد.

  •  نقاطی در مقاله که ایران از آنها نمونه برداری می کند و ویدئو تهیه می کند ، هفت نقطه در پارچین و دو نقطه در خارج از آن است که بازرسان آژانس وارد آن نمی شوند.آیا شما این نکات را به چالش نمی کشید؟

همانطور که قبلا ً‌گفتم ، قرار نیست درباره محتوای سند پیش نویس بین ایران و آژانس توضیح دهم. حتی مدیر کل نیز جزئیات توافق محرمانه بین خودش و یک کشور دیگر را فاش نمی کند. هیچ کشوری این کار را نمی کنند.

  • پس شما چطور متوجه می شوید که پارامترهای این سند غیرعادی نیست ؟ به نظر می رسد شما این روند را بسیار عادی تلقی می کنید که در هر نقطه ای از جهان اتفاق می افتد.

بار دیگر شما را به توضیحات مدیر کل آژانس درباره بازرسی ها ارجاع می دهم.دوم این که در سوال شما جزئیات زیادی وجود دارد که من در موقعیتی قرار ندارم که درباره اش توضیح دهم زیرا این سند یک توافق محرمانه بین ایران و آژانس است.حتی مدیر کل نیز درباره محرمانه بودن آن صحبت کرد.از این رو من نمی توانم توضیحی به شما بدهم.

  • آیا می توانید به ما اطمینان دهید که بازرسان بین المللی در آینده قادر خواهند بود وارد پارچین شوند؟

همانطور که جان کری وزیر امور خارجه گفت این نظام بازرسی بسیار قوی است که نظیر آن در تاریخ بازرسی های جهان دیده نمی شود.این نظام بازرسی در سطوح مختلف وجود دارد و همه آن بازرسی انسانی نیست.توانمندی های دیگر نظارتی نیز وجود دارد که در حوزه های مختلف از معادن تا سانتریفوژها مورد استفاده قرار می گیرد.بار دیگر تاکید می کنم که ما به نظام بازرسی که در این توافق برقرار شده است ، کاملاً اطمینان داریم.و ما قادر خواهیم بود این اطمینان را بدهیم که آیا ایران به تعهدات خود پایبند است یا نه.

  •  همکار سابق شما در وزارت امور خارجه بعد از بیانیه لوزان گفت تصور یک توافق نهایی که در آن بازرسان به پارچین دسترسی پیدا کنند ،‌بسیار سخت است.و حالا شما هم با قطعیت نمی گویید که بازرسان در این توافق نهایی می توانند وارد پارچین شوند.

من می گویم و وندی شرمن نیز در گذشته گفت که طبق مفاد توافق ، آژانس به سایت هایی که باید دسترسی پیدا کنند ، وارد خواهند شد از جمله سایت های نظامی .از این رو خیال ما در این خصوص راحت است. اما من در موقعیتی نیستم که بگویم بازرسان به کدام سایت می روند.آنها به هرجا که نیاز باشد ، می روند.یک پروتکل وجود دارد و اگر مانعی بر سر راه بازرسی ها ایجاد شود ، بحث 24 روز به میان می آید.و طرف های توافق با استناد به پروتکل می توانند رسیدگی کنند.

  • اما شما از نام بردن پارچین خودداری می کنید.فقط می گویید:« سایت های نظامی» و از اشاره به اسم پارچین طفره می روید.

نه من طفره نمی روم.می گویم سایت های نظامی و پارچین نیز یک پایگاه نظامی است.

  • آیا مواردی در گذشته وجود داشته است که در آن یک کشور خودش نمونه برداری و عکس تهیه کند و در اختیار آژانس قرار دهد؟

من کارشناس بازرسی هسته ای یا تعاملات آژانس با دیگر کشورها نیستم.شما را به آژانس ارجاع می دهم.در جایگاهی نیستم که به این سوال شما جواب دهم.

  • فکر می کنم مواردی در گذشته وجود داشته است.

این سوال برای آژانس است اما آنچه دوست دارم بار دیگر به آن اشاره کنم ، اعتماد و اطمینان کری به رژیم بازرسی ها و همچنین توانایی آژانس در رسیدگی به ابعاد نظامی احتمالی برنامه های گذشته ایران است.

  • آیا می توانید مشخص کنید که پارچین یک سایت نظامی است یا مرکز هسته ای؟

می دانیم که این سایت، نظامی است.

  • یک سایت نظامی که ممکن است چند آزمایشگاه یا چیز دیگر نیز داشته باشد.درست است؟

شما باید با مسئولان در تهران در این باره صحبت کنید.

  • آژانس توافقات محرمانه با ایران داشته است که بر اساس آن ایران مجوزهایی می گیرد که دیگر کشورها نداشته اند.آیا این یک برخورد خاص محسوب نمی شود؟

 آژانس بهتر می تواند درباره برنامه ها و توافقات خودش صحبت کند.مدیر کل آژانس به صراحت گفت که درباره جزئیات توافقات صحبت نمی کند.آنها خودشان با کشورهای مورد نظر مذاکره و توافق می کنند.پس خودشان باید جواب دهند.

  • شما می گو یید که این توافقات، جنبی و مخفیانه نیست؟

 این توافقات جنبی و مخفیانه نیستند بلکه توافق محرمانه بین ایران و آژانس است .برخی این توافقات را توافقی جنبی و مخفیانه می دانند گویا یک کار زیر میزی انجام شده و شفافیت توافق زیر سوال رفته است اما اینطور نیست.این رویه در گذشته و در مورد دیگر کشورها نیز وجود داشته است.اما هر کشوری متفاوت است زیرا هر کشور توانمندی هسته ای هر کشور با کشور دیگر فرق می کند.

  • اما همه کشورها پنهانی تلاش نکردند سلاح هسته ای بسازند؟

درست است. باید بار دیگر تاکید کنم که ما مطمئنیم این توافقات آنچه را ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی هسته ای نیاز داریم ، محقق می سازد.

  • برخی از منتقدان که می گویند این توافقات ، جنبی و مخفیانه بوده اند ، از اعضای بانفوذ کنگره هستند و اساس توافق هسته ای را به علت این گزارش ها زیر سوال برده اند.برای متقاعد کردن آنها در خصوص توافق بین ایران و آژانس چه خواهید کرد؟آیا نیاز نیست که آمانو به آنها گزارش بدهد؟

آقای آمانو این کار را کرد . آنها متن توافقات را دریافت نمی کنند.اما آمانو در یک جلسه غیرعلنی درباره پارامترهای توافق با آنها صحبت کرد.من نمی دانم آمانو در این جلسه چه گفت و چه نگفت اما شخصاً به کنگره رفت تا توضیح دهد.

  • اما این سناتورها باور ندارند که توافق هسته ای یک توافق خوب است.آنها تمایل دارند که گزارش آسوشیتدپرس را باور کنند.آیا آمریکا از آژانس نمی خواهد که اسناد را به اعضای کنگره نشان دهد تا نگرانی آنها برطرف شود؟

وزیر خارجه ، معاون او و وزیر انرژی درباره برداشت های ما از این توافقات در یک جلسه غیرعلنی در کنگره توضیح داده اند.مدیر کل آژانس نیز پارامترها را تشریح کرد. آمریکا نمی تواند آژانس را مجبور کند کاری را انجام دهد که خارج از حوزه تعهداتشان در خصوص جزئیات فنی یک توافق محرمانه است.

  • سوال:رونالد ریگان (رئیس جمهور اسبق) به سبب این شعارش شهرت داشت: اعتماد کنید اما راستی آزمایی کنید.چرا متن سند را به اعضای مردد کنگره نشان نمی دهید؟

کربی: بار دیگر می گویم که مدیر کل آژانس به کنگره رفت و همه تلاش خود را برای توضیح در این باره صورت داد.او امروز نیز تاکید کرد که توافق بین ایران و آژانس محرمانه است و او تعهد قانونی دارد که آن را فاش نسازد.

  • آیا تایید می کنید که طبق گزارش پولیتیکو ، استفان مول، سفیر آمریکا در لهستان، گزینه وزارت امور خارجه برای نظارت بر اجرای توافق هسته ای است؟

کربی: الان هیچ جوابی برای این سوال ندارم.

  •  انگلیس قصد دارد سفارت خود را در تهران بازگشایی کند.آیا شما نظری ندارید؟آیا انگلیس عجله نکرده است؟ آیا شما از بازگشایی سفارت شان حمایت می کنید؟ و آیا می توانید تاریخی برای مذاکره درباره احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در تهران به ما بدهید؟

درباره سفارت آمریکا حرفی برای گفتن ندارم. ما با ایران روابط دیپلماتیک نداریم و در خصوص برنامه های دیپلماسی انگلیس نیز به خود آنها مراجعه کنید. انگلیس یک کشور مستقل است و می تواند هر تصمیمی بگیرد.

  • وزیر امور خارجه ایران از بیانیه رئیس شورای امنیت در خصوص سوریه استقبال کرده است و این نشان می دهد آنها شاید اصل ژنو را برای تغییر سیاسی در سوریه پذیرفته باشند.آیا به نظر شما این موضوع اهمیت دارد؟

من نمی توانم از جانب تهران صحبت کنم.اما فکر می کنم این نشان از اعتبار فرآیند سازمان ملل و نگرانی های جامعه جهانی درباره درگیری های سوریه و این واقعیت است که انتقال سیاسی در این کشور ضروری است. موضع ما در خصوص مشروعیت - عدم مشروعیت رژیم اسد و این واقعیت که انتقال سیاسی در سوریه و تشکیل یک دولت مسئول تر ضروری است ،‌تغییر نکرده است.ما خواستار اجرای اصل ژنو و انتقال سیاسی در سوریه هستیم. ما موضع خود را در خصوص آینده اسد و رژیم او به روشنی بیان کرده ایم.قطعاً نمی خواهیم که کسی در جریانات سوریه نقش غیرسازنده داشته باشد.ایران تا الان مایل نبوده است نقش سازنده داخل سوریه داشته باشد.ما نگرانی ها خود در خصوص مداخله روسیه و حمایتش از اسد را که فقط اجازه می دهد او مردم خود را ترور کند ، نیز به روشنی بیان کرده ایم.

 

کد خبر 304525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha