دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

دومین اقتصاد بزرگ جهان با کاهش رشد اقتصادی و چشم‌انداز نامناسب در این زمینه مواجه شده است تا شاید بحران جدید اقتصاد جهان از سرزمین چشم‌بادامی‌ها سردربیاورد.

نفت

 اقتصاد چين طي روزهاي اخير با افت شاخص‌ها و سقوط بورس همراه شد و اين موضوع نخستين تأثير خود را بر بازار نفت گذاشت. محاسبات نشان مي‌دهد كه بهاي هر ليتر نفت خام اينك از يك بطري آب معدني ارزان‌تر شده است. در اين ميان چين به‌عنوان خريدار بزرگ نفت به چالش رشد اقتصادي گرفتار آمده است تا بازار نفت خطر كاهش تقاضا را در شرايطي كه عرضه بالايي وجود دارد، احساس كند.

سرايت شرايط نابسامان اقتصاد چين به بازارهاي جهاني و سقوط قابل توجه بهاي نفت نخستين نشانه از تأثيرپذيري اقتصاد جهان از تحولات كشوري نظير چين به شمار مي‌رود. روز گذشته بهاي هر بشكه نفت برنت درياي شمال به 43دلار و 73سنت رسيد تا كمترين نرخ طي 6سال و نيم اخير را تجربه كرده باشد. بهاي نفت سبك آمريكا موسوم به وست تگزاس نيز به كانال 39دلار وارد شد تا اقتصاد چين، نفت آمريكا را به سقوط واداشته باشد.

افت شديد بازار سهام در چين در روز دوشنبه، نگراني‌ درخصوص كاهش رشد اقتصادي اين كشور را بيشتر كرده است. افت اقتصادي در چين و سقوط بورس در اين كشور روي سهام كشورهاي ديگر نيز تأثير زيادي داشته است. ازجمله هفته گذشته شاخص داو جونز در آمريكا ۶ درصد نزول كرد.

شاخص اصلي بريتانيا هم با ۵ درصد كاهش، بزرگ‌ترين افت هفتگي خود را در سال‌جاري ميلادي تجربه كرد. چند روز پيش نيز اعلام شد كه فعاليت بخش توليد در چين به پايين‌ترين سطح در 6 سال اخير تنزل كرده است. هفته گذشته نتيجه بررسي ماهانه عملكرد بخش توليد كارخانه‌اي در چين نشان داده است كه كاهش فعاليت اين بخش همچنان ادامه يافته و در‌ماه اوت به پايين‌ترين سطح از مارس سال ۲۰۰۹ به بعد رسيده است.

شرايط اقتصادي چين باعث بروز نگراني در ميان كشورهاي دريافت‌كننده سرمايه‌گذاري از آن كشور و همچنين صادركنندگان عمده مواداوليه، ازجمله نفت خام به چين شده است.يك مركز مطالعاتي دولتي رشد اقتصادي چين در سال‌جاري را معادل 7.3درصد پيش‌بيني و اعلام كرد: اين كشور آسيايي در سال 2016رشدي 7درصدي را تجربه خواهد كرد.

  • هر ليتر نفت ارزان‌تر از يك بطري آب

كاهش قيمت نفت به سطح 43دلار موجب شد تا اين كالاي استراتژيك به يك سوم ارزش خود در تيرماه سال گذشته برسد. پيش از آغاز روند نزولي بهاي نفت در سال گذشته نوسانات آن حول 120دلار دنبال مي‌شد اما اين روزها نفت 50دلاري براي صادركنندگان طلاي سياه به‌رؤيا بدل شده است. مقايسه قيمت هر ليتر نفت با بهاي آب نشان مي‌دهد كه در حال حاضر نفت از آب ارزان‌تر شده است. هر بشكه نفت معادل 159ليتر محاسبه مي‌شود كه با اين حساب ارزش هر ليتر نفت به 27سنت رسيده است. با درنظر گرفتن بهاي 3هزار و 360توماني براي دلار، بهاي هر ليتر نفت خام 908تومان محاسبه مي‌شود.

البته بهاي نفت ايران از اين ميزان هم ارزان‌تر است. بر اين اساس يك بطري آب معدني در ايران كه قيمت يكهزار توماني دارد با قيمت بالاتري نسبت به نفت فروخته مي‌شود. در برخي كشورهاي اروپايي بهاي هر بطري كوچك آب معادل يك تا 2دلار فروخته مي‌شود كه بهاي آن با پول ايران بيش از 3هزار تومان مي‌شود. يك بسته 6 تايي از آب معدني شركت اويان(Evian) در فروشگاه‌هاي بريتانيا 3.8پوند ارزش دارد همچنين آب معدني‌هايي با مارك‌هاي شناخته شده در اروپا ليتري 0.5الي 1يورو و حتي بيشتر قيمت دارند. اين در حالي است كه ارزش هر ليتر نفت خام به 27سنت رسيده است.

کد خبر 304927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha