دکتر سیدمحمدهادی ایازی: در پیشینه تاریخی و فرهنگ عمومی و باور اجتماعی مردم سرزمین کهن ایران اسلامی، همواره طبابت و طبیب از قداست و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

دکتر سیدمحمدهادی ایازی

 در فرهنگ اسلامي، ارزش دانش گرانقدر پزشكي و فعاليت حرفه‌اي طبيب تا بدان اندازه بالاست كه طبيب مظهر اسم شريف محيي و احياگري معرفي مي‌شود.حكيم و طبيب نيز درنظر مردم شخصيتي ممتاز و برخوردار از دانش فقهي و پزشكي و آراسته به فضائل والاي اخلاقي است.

در بازخواني پيشينه افتخارآميز جامعه پزشكي، حضور سبز و حماسي آنها درسال‌هاي دفاع‌مقدس فصل درخشاني است كه به‌علت قرابت و همراهي با عظمت معنوي ارزش‌هاي شهادت و ايثار، جاودانگي يافته و با تقديم شهيدان والامقامي چون دكتر رهنمون، دكتر طباطبايي، دكتر كرباسي و...، فضاي فرهنگي جامعه پزشكي كشور را عزت و آبرو بخشيده است. از نگاهي ديگر، حضور پزشكان متخصص در سازمان‌هاي مردم‌نهاد و مؤسسات خيريه نشان از روح بلند آنها و خدمت به خلق است.

دراين راستا نخستين گروهي كه دراين حركت خداپسندانه پيشقدم شد، كاروان نورآوران سلامت است كه با همت تعدادي از متخصصان رشته‌هاي پزشكي با حركتي خودجوش تيمي را طراحي كردند. بسياري از روستاهايي كه ابزار ، تجهيزات و فضاي لازم براي انجام برخي از اعمال جراحي و امور درماني را ندارند مقصد سفر اين كاروان‌ها شد. حالا در مناطقي كه طي كردن مسافت‌هاي طولاني به مراكز درماني شهرها هم به لحاظ مالي و هم مسافت براي اهالي مقدور نيست، پزشكان خير با اتاق‌هاي عمل سيار روي تريلي‌ها خدمات قابل‌توجه ارائه مي‌دهند. پيش از اين نيز رئيس‌جمهور محترم با اشاره به خدمات ارزنده كاروان خيريه نورآوران سلامت بارها تأكيد كرده‌اند كه:«با گسترش چنين مؤسسات و اقدامات خيريه‌اي مي‌توان موجب حل و فصل بخش بزرگي از معضلات نظام سلامت شد.»

سخن آخر اينكه، روز پزشك فرصت مغتنمي است تا سياستگذاران با همفكري همه مجامع و نيروهاي دلسوز جامعه پزشكي سياست‌ها و راهكارهاي ترويج ارزش‌هاي معنوي، اخلاق پزشكي و ارتقاي جايگاه و منزلت شاغلان حرفه‌هاي پزشكي را بازخواني كرده و با برنامه‌ريزي و بهره مندي از توانمندي‌هاي ملي در عرصه اجرايي، مسئوليت ملي خويش را براي حل معضلات آنها، به‌ويژه پزشكان جوان ادا كنند.

يكم شهريور‌ماه سالروز ولادت دانشمند و طبيب برجسته نامدار ايراني جهان اسلام، شيخ الرئيس ابوعلي سينا و روز پزشك بر تمامي طبيبان فرزانه و جامعه پزشكي تلاشگر ايران اسلامي خجسته باد.

کد خبر 304592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha