همشهری آنلاین: انفجارهای زنجیره‌ای عصر یکشنبه در شهر کاتماندو پایتخت نپال دست کم دو کشته و ‪ ۲۶‬زخمی بر جا گذاشت. این انفجارها در پنج منطقه شهر کاتماندو و تقریبا همزمان رخ داد.

وقوع این انفجارها که پایتخت نپال را به لرزه در آورد، اولین رویداد از این دست پس از پایان مبارزه مسلحانه مائوئیست‌ها در سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری "هند و آسیا" گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که انفجارهای پی در پی چهار قربانی گرفته است، اما منابع رسمی تنها دو مورد را تایید کردند.

در ادامه این گزارش آمده است که برخی از مناطق شلوغ پایتخت نپال مورد هدف حمله‌کنندگان نامشخص قرار گرفته است.

اولین بمب در ساعت چهار و پانزده دقیقه به وقت محلی در یک اتوبوس مسافربری بخش ترابری دولتی در منطقه صنعتی "بالاجو" منفجر شد. گفته شد که براثر این حادثه دو مسافر جان باختند، اما از طرف مقام‌های رسمی فوری تائید نشد.

همزمان یک بمب دیگر در جلوی ساختمان تازه ساخته شده "مرکز تجاری جهان " در منطقه "تریپوریشوار" رخ داد. این ساختمان مرتفع‌ترین ساختمان بازرگانی شهر کاتماندو است.

براثر این انفجار یک دانش آموز دختر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

دانش آموزان یک مدرسه محلی برای سوار شدن به اتوبوس مسافربری دولتی در کنار خیابان به انتظار ایستاده بودند. همچنین یک زن میان سال نیز کشته شد.

یک بمب دیگر نیز نزدیک کلوب افسران ارتش در منطقه "توند کهیل" منفجر گردید.

هیچ فرد و یا گروه مسوولیت انفجارهای امروز را تا آخرین خبر رسیده به عهده نگرفته است. اما ترس و هراس سراسر پایتخت نپال را در بر گرفته است.

این انفجارها روزی صورت گرفت که تظاهرات اعتراض آمیز گروه مائوئیست ها برای تحت فشار قرار دادن دولت برای رهایی ‪ ۴۰‬فعال این گروه که در ماه گذشته به دنبال درگیری با دانشجویان دستگیر شده بودند، زندگی عادی کاتماندو را فلج کرده بود.

باتوجه به اینکه انتخابات مجلس موسسان نپال قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی برگزار شود، انفجارهای روز یکشنبه می‌تواند در راه آن مانع ایجاد کند.

در این ضمن کارشناسان امور نپال معتقدند که احتمال دارد گروه مائوئیست‌ها از اتحاد با ائتلاف هشت حزبی جدا شود. زیرا این گروه که در سال گذشته به دنبال پیمان با ائتلاف هشت حزبی در دولت شریک شد، برای اعلام کردن کشور نپال به عنوان کشور جمهوری نپال اصرار می‌کند، اما تاکنون دولت تسلیم خواسته آنان نشده است.

گروه مائوئیست‌ها معتقدند که "گیانیندرا" پادشاه نپال که اکنون قدرت اجرایی و بسیاری دیگر از اختیارات خود را از دست داده است می‌تواند برای ایجاد موانع در انتخابات مجلس موسسان توطئه چینی کند.

کد خبر 30446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز