همشهری آنلاین: روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز روز چهارشنبه نوشت که نزدیک به یک تریلیون دلار سرمایه طی ۱۳ ماه گذشته از اقتصادهای درحال ظهور به دلیل جو روانی ایجاد شده بدنبال انتشار خبرهای اقتصادی ناامیدکننده، خارج شده است.

 خروج نزدیک به یک تریلیون دلار سرمایه از اقتصادهای درحال ظهور در ۱۳ ماه گذشته

به گزارش ایرنا، این روزنامه عنوان کرد که این میزان خروج سرمایه در حدود دو برابر میزان سرمایه ای است که در جریان بحران های مالی، از این کشورها خارج شده بود.

فایننشال تایمز افزود: خروج ثابت نگران کننده سرمایه ها از اقتصادهای درحال ظهور ناشی از کاهش رشد اقتصادی، ضعیف شدن ارزش پولی این کشورها و اینکه این اقتصادها دیگر نقش لوکوموتیو برای رشد جهانی ایفا نخواهند کرد، بوده است.

این روزنامه به نقل از تحلیل گران اقتصادی نوشت: این موج خروج سرمایه متعاقب کاهش ارزش یوان چین در ماه جاری میلادی و بحث روانی احتمال افزایش نرخ بهره بین بانکی از سوی بانک مرکزی آمریکا، شدت بیشتری نیز گرفته است.

فایننشال تایمز افزود: براساس برآورد بانک سرمایه گذاری 'ان ان اینوست منت پارتنر' ، مجموع سرمایه های خارج شده از 19 اقتصاد بزرگ در حال ظهور در 13 ماه منتهی به ماه جولای به 940 میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده و این درحالی که است که در جریان بحران های مالی 2008 - 2009 میلادی میزان سرمایه های خارج شده از این اقتصادها 480 میلیارد دلار بوده است.

این روزنامه افزود: این درحالی است که براساس برآورد این بانک، از جولای 2009 میلادی، شش سال بعد از بحران های مالی ، تا پایان ماه ژوئن سال گذشته، در حدود 2 تریلیون دلار سرمایه به 19 اقتصاد در حال ظهور سرازیر شده بود.

فایننشال تایمز عنوان کرد: اما نوسانات ارزهای خارجی در مقابل دلار، کاهش 13.2 درصدی واردات از اقتصادهای درحال ظهور ازجمله مواردی است که به برعکس شدن جریان سرمایه به این اقتصادها کمک کرده است.

این روزنامه اضافه کرد: انتظار در مورد افزایش نرخ بهره بین بانکی از سوی بانک مرکزی آمریکا در پاییز آینده سبب تقویت نرخ برابری دلار در مقابل ارزهای اقتصادهای در حال ظهور شده و این وضعیت به دلیل بروز نگرانی از آینده اقتصادی چین، افزایش تنش های سیاسی در ترکیه ، روسیه، برزیل و مالزی تشدید شده است.

کد خبر 304441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha