همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی، هشدار رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ آمریکایی‌ها را یک هشدار واقع‌بینانه و دقیق دانست که در همه شرایط افراد جامعه باید نسبت به این مساله حساس باشند.

مجلس

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با یادآوری 28 مرداد ماه سالروز کودتای آمریکایی و انگلیسی در سال 1332 اظهارداشت: این اتفاق در تاریخ روابط ایران با آمریکا و انگلیس یک نقطه بسیار تاریک خواهد بود و هیچگاه ملت ایران رفتار این دو کشور را از حافظه تاریخی خود حذف نمی کنند.

وی تصریح کرد: اگر در ادوار مختلف پس از انقلاب اسلامی، امام(ره) تاکید می کردند که مجلس در راس امور است به خاطر شواهد تاریخی بود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر رهبر معظم انقلاب در یکی، دو روز گذشته در مورد نفوذ آمریکا در بخش های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هشدار می دهند به خاطر این واکاوی تاریخی گذشته ایران است.
لاریجانی افزود: ملاحظه کردید چه در نیروهای مسلح، چه در بین سیاسیون، چه در بین فرهنگیان و چه در بین اقشار اقتصادی کشور شبکه های نفوذ ایجاد کرده بودند بنابراین باید هشدار رهبر معظم انقلاب را یک هشدار واقع بینانه و دقیق دانست که در همه شرایط افراد جامعه باید نسبت به آن حساس باشند.

وی تاکید کرد: مساله هسته ای و مذاکرات یک چیز است اما ما نمی توانیم از تاریخ گذشته مغفول شویم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما روش های نفوذ آمریکا در بخش های مختلف را دیده ایم و اقدامات آنها را نسبت به اراده ملت و ستیز با آن مشاهده کرده ایم لذا هشدار رهبر معظم انقلاب یک هشدار به موقع و سنجیده بود که باید همه افراد مورد توجه قرار دهند.

این سخنان لاریجانی با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نمایندگان همراه شد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: درباره کودتای 28 مرداد کتاب ها، مقالات زیادی نوشته و اظهارات سیاسی زیادی بیان شده است و برخی کشورها نیز اسناد و مدارکی در مورد کودتای 28 مرداد به خاطر مرور زمان منتشر کرده اند که به بهتر شناختن ابعاد این حادثه بسیار غم انگیز بسیار کمک می کند.

لاریجانی افزود: شاید در یک دسته بندی بتوان گفت که دو عامل در کودتای 28 مرداد وجود داشت؛ که یکی عوامل خارجی بودند که عمدتا آمریکا و انگلیس محور آن قرار داشتند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یک سری عوامل داخلی که در آن زمان در داخل کشور بر اثر بی توجهی ها، بدفکری ها و کج اندیشی ها و اختلافات به وجود آمد، باعث شد دولت ملی مصدق سرنگون شود.

عضو شورای عالی امنیت ملی همچنین به نفوذ آمریکایی ها و انگلیس در بخش های مختلف جامعه پس از ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و این عوامل را دلیلی برای کودتای 28 مرداد دانست.

کد خبر 304412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha