چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

از فاصله المپیک آسیایی اینچئون تا مسابقات کسب امتیاز المپیک تنها یک سال کافی بود تا کیمیا علیزاده، دختر ۱۷ساله تکواندوکار ایرانی خودش را ثابت کند.

کیمیا علیزاده-تکواندو

 در بازي‌هاي آسيايي اينچئون كره‌اي‌ها به‌دليل آنچه سن كم او عنوان كرده بودند، اجازه ندادند كه وي در مسابقات شركت كند. اما او در مسابقات گرند‌پري مسكو توانست قهرمانان جهان و المپيك را يكي پس از ديگري از پيش رو بردارد و مدال طلا را از آن خود كند. اين دختر 17ساله كه پيش‌تر هم استعدادهايش در تكواندو را با كسب 7مدال رنگارنگ بين‌المللي نشان داده بود اين بار در مسكو ثابت كرد با عزم و اراده قوي مي‌توان در سخت‌ترين شرايط هم از هيچ همه‌‌چيز ساخت. عليزاده در ديدار فينال وزن 57- كيلوگرم زنان از رقيب سرشناس خود جيدا جونز عقب افتاد تا اينكه در لحظات پاياني وقت سوم دارنده مدال طلاي المپيك لندن را با ضربه تماشايي خود وادار به قبول تساوي 3-3در وقت معمول مبارزه كرد. در راند طلايي هم اين نماينده شايسته ايران بود كه با گرفتن امتياز طلايي، به برتري دست يافت و صاحب گردن آويز طلا و 40امتياز شد. عليزاده با كسب اين طلا مجموع امتيازات خود را به عدد 105/20رساند و در رنكينگ جهاني و المپيك صعود كرد.

كيميا نخستين‌بار در مسابقات جهاني نوجوانان با قهرماني در چين‌تايپه خود را نشان داد. بعد نوبت به كسب طلاي تورنمنت كره و المپيك نانجينگ در رده سني نوجوانان رسيد. عليزاده در تركيه و جام فجر 2مدال طلاي ديگر گرفت تا سال 2015 را با اقتدار آغاز كند. نوجواني كه در آيندهوون هلند تعداد مدال‌هاي ارزشمند خود را به عدد 6 رساند در مسابقات جهاني روسيه به گوشه‌اي از مزد تلاش‌هايش دست پيدا كرد. كيميا در مسابقات بزرگسالان جهان در چليا بينسك روسيه هم مدال برنز را بر گردن آويخت در شرايطي كه در يك چهارم نهايي از پس قهرمان انگليسي المپيك لندن، يعني جيدا جونز 10-9 برآمد.

اين بهترين انتقامي بود كه مي‌شد از جونز گرفت چرا كه قبل از اين جيدا موفق شده بود در دور اول مسابقات جهاني سال 2013سوسن حاجي‌پور را 7-4شكست دهد . اين انگليسي در فينال رقابت‌هاي آزاد هلند هم 4-3كيميا را از سر راه خود برداشته بود.به اين ترتيب در گرند پريكس روسيه 2015 شكست دادن جونز حكم سومين مبارزه او با كيميا و قبول شكست دوم را در 3ماه اخير برابر اين پديده ايراني داشت. كيميا عليزاده پس از قهرماني در مسابقات گرند پري روسيه مي‌گويد: « از گرفتن خوشرنگ‌ترين مدال رقابت‌ها خيلي خوشحالم. زحمات زيادي براي كسب اين مدال كشيدم. بسيار خرسندم كه زحماتم به بار نشست. با توجه به اينكه اين مدال را در روز دختر به‌دست آوردم، طلاي خود را به همه دختران ايراني تقديم مي‌كنم.» عليزاده درباره رقباي خود هم گفت: «رقباي من همگي از تكواندوكاران عنوان‌دار بودند. مبارزات سختي را پشت سر گذاشتم. خدا را شاكرم كه توانستم تمام حريفان قدرتمند را از پيش رو بردارم. به حدي مبارزاتم سنگين بود كه در ديدار نهايي خسته بودم. در فينال مقابل جيدا جونز (قهرمان المپيك لندن و نفر دوم رنكينگ المپيك) يكي از باتجربه‌ترين تكواندوكاران قرار گرفتم. او را در رقابت‌هاي جهاني نيز يك‌بار شكست داده بودم و خوشبختانه اين بار هم پيروز شدم.»

کد خبر 304385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha