سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پدر و مادرهایی که برای خواباندن کودکان خود دچار مشکل هستند، به تازگی به خریداری کتابی رو آورده‌اند که توسط روانشناسی سوئدی نوشته شده و می‌تواند به راحتتر خوابیدن کودکان کمک کند.

خواب

براساس گزارش ساينس الرت،‌ كتاب "خرگوشي كه مي‌خواهد بخوابد: شيوه‌اي جديد براي به خواب بردن كودكان"، درحال حاضر پرفروشترين كتاب آمازون در آمريكا و بريتانيا به شمار مي‌رود. اين كتاب نه‌تنها اولين‌كتاب بدون ناشري است كه توانسته به پرفروشترين آمازون تبديل شود،‌بلكه احتمالا تنها كتاب پرفروشي است كه به پدر و مادرها ياد مي‌دهد چگونه با استفاده از هيپنوتيزم و تكنيك‌هاي روانشناسانه كودكان خود را به خواب ببرند.

به دور از تمامي تفكرات منفي كه بزرگسالان نسبت به هيپنوتيزم دارند، اين كتاب درحقيقت شبيه به تمامي كتاب‌هاي داستاني است كه در هنگام خواب براي كودكان خوانده مي‌شوند، داراي تصويرگري‌هاي كودكانه و داستاني قابل پيشبيني و ساده است: خرگوشي به نام راجر از عمويش يان و ديگر دوستانش كمك مي‌گيرد تا بتواند شب‌ها بخوابد.

اما آنچه اين داستان را از ديگر كتاب‌هاي داستان‌هاي كودكانه متفاوت ساخته، استفاده از الگوي زباني خاصي است كه مخصوص خواب‌آلوده ساختن كودكان طراحي شده‌است. نويسنده همچنين در ميان داستان توصيه‌هايي درباره نحوه بهتر خواندن داستان براي پدرها و مادرها دارد. به گفته كارل-جان فورسن ارلين نويسنده كتاب، استفاده از تكنيك‌هاي روانشناسانه از قبيل تاكيد بر برخي از واژه‌ها،‌ بيان آرام و كند واژه‌ها، و نمايش برخي از اشاره‌ها از قبيل خميازه‌كشيدن در كنار يكديگر به خواب‌آلوده ساختن كودكان كمك خواهند كرد.

وي مي‌گويد ايده استفاده از اين تكنيك در سفر طولاني كه به همراه مادرش داشته به ذهنش رسيده و آن را روي تكه دستمالي يادداشت كرده‌است،‌اما تكميل داستان و منتشر كردن آن سه و نيم سال زمان برده‌است تا وي بتواند از تمامي تكنيك‌هاي رواشناسانه موجود در ترتيب و نظمي دقيق استفاده كند؛‌ تكنيك‌هايي كه به كودك كمك مي‌كنند تمركز كرده و به بخشي از داستان تبديل شوند تا به همراه خرگوش خواب‌آلوده شده و به خواب بروند. 

اين كتاب به گفته نويسنده‌اش به كودكان كمك مي‌كند تا با كمك گرفتن از نيروي تخيل روي خواب و آرامش تمركز كنند و حتي زماني كه داستان براي آنها خوانده نشود نيز راحت‌تر به خواب خواهند‌رفت. 

کد خبر 304293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha