همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: ملت بزرگ ایران به رهبری امام (ره) در حال گذر از یک مرحله حساس تاریخی است و در واقع ما در یک نقطه عطف و راهبردی قرار گرفته‌ایم؛ نقطه‌ای که در آن سرعت تغییر و تحولات در محیط ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار پیچیده شده است.

سیدیحیی رحیم صفوی

به گزارش خبرنگار ایسنا، سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی که امروز در «جشن ایثار»به مناسبت سالروز ورود آزادگان به کشورمان، در سالن سینمایی وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن می‌گفت، اظهار کرد: نظریه‌پردازان قدرت در قرن 21 عقیده دارند که قدرت از جهان غرب به آرامی در حال حرکت به شرق عالم است. مبنای این حرکت هم بر فرهنگ و اقتصاد بنا شده است و یک قدرت جدیدی به غیر از چین و روسیه و هند در بخش دیگری از آسیا در حال شکل‌گیری است و آن قدرت جهان اسلام است.

سرلشکر صفوی ادامه داد: به نظر من انقلاب کبیر اسلامی و دفاع مقدس به رهبری امام براساس یک منطق اعتقادی و اندیشه‌ای و منطقه جهان شکل گرفت و به پیروزی رسید و ساختار قدرت را در نظام بین‌الملل به هم ریخت زمانی که جنگ هشت ساله بر ایران تحمیل شد امام راحل با استفاده از ظرفیت دینی و اعتقادی و تکیه بر فرهنگ ایثار و شهادت یک عامل تهدید بزرگ را به فرصتی اقتدارآفرین تبدیل کرد و ظرفیت تحمل و صبر ملت را بالا برد به طوری که بیش از دو میلیون نیروی بسیجی و داوطلب برای دفاع از کشور عازم جبهه‌ها شدند. بنابراین آنچه سرنوشت جنگ را با پیروزی قطعی به نفع ایران تمام کرد همین فرهنگ ایثار و شهادت بود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به آسیب‌های ناشی از تحمیل جنگ به ایران گفت: با توجه به عوامل یاد شده می‌توان گفت که ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب و دفاع مقدس موجب بالندگی زیرساخت‌های تمدن نوین ایرانی و اسلامی شد.

سرلشکر صفوی گفت: ‌فرهنگ ایثار و شهادت تنها به زمان گذشته مربوط نمی‌شود. مثلا دفاع مقدس و فرهنگ آن می‌تواند اقتصاد مقاومتی را با کمک مردم و با همدلی و همزبانی ملت و دولت به نحو احسن به سرانجام برساند و با قدرت درون‌ساز اقتصادی از این پیچ تاریخی هم عبور کند. این فرهنگ به ملت‌های ستمدیده دیگر نیز رسیده است و مروری بر تحولات رخ داده در لبنان و فلسطین نشان می‌دهد که افکار امام (ره) در این زمینه محقق شده است. آنچه امروز در سوریه و بحرین و یمن می‌گذرد آیا عاملی جز تکیه فرهنگ ایثار و شهادت توسط ملت‌های ستمدیده این کشورها است؟

وی یادآور شد: آمریکایی‌ها ناتوان از آن هستند که بتوانند بر فرهنگ مقاومت ایران و مسلمانان غلبه کنند. این فرهنگ از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام در شرق آسیا صادر شده است و ملت ایران به عنوان قلب تپنده جهان اسلام الگویی مطمئن برای دیگر ملت‌های ستمدیده محسوب می‌شود و هر ملتی آرزوی داشتن چنین نظام و مردمی را دارد. پس به جرأت می‌توان گفت انقلاب اسلامی یک گفتمان جدید و قدرتمند را ایجاد کرده است.

سرلشکر صفوی گفت: رمز دوام و بقای انقلاب اسلامی و عبور از پیچ تاریخی، اصالت‌بخشیدن به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ نبوی و علوی است و امیدوارم در برنامه ششم توسعه، دولت و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به صورت بسیار مناسب مورد توجه قرار گیرد.

در پایان مراسم، کتاب خاطرات اسارت «قادر آشنا» از آزادگان دوران دفاع مقدس با عنوان "روزگار آشنا" رونمایی شد.

قادر آشنا مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و هم‌اکنون قائم مقام دانشگاه فرهنگ و هنر است.

کد خبر 304210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha