یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

علی اصغر محمدی: فعالیت آموزشگاه‌های علمی غیر مجاز در کشور به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

به طوری که در اغلب مواقع حتی سازمان‌های صادر کننده مجوز فعالیت و ناظر بر نحوه فعالیت هم توان مقابله و برخورد با  تخلفات این‌گونه آموزشگاه‌ها را ندارند.

این مراکز فعالیت خود را در آستانه برگزاری آزمون‌های دانشگاه‌ها و  مراکز آموزش عالی تشدید می کنند، تا جایی که برخی از این مؤسسات و آموزشگاه‌ها با انجام تبلیغات اغوا کننده و دادن وعده‌های واهی از قبیل قبولی 100درصد تضمینی، فروش سئوالات و تست‌های احتمالی کنکور، دادن مدرک تحصیلی معتبر و با شگردهای خاص، اقدام به فریب داوطلبان و خانواده‌های آنها و اخذ مبالغی هنگفت به صورت غیرقانونی می‌کنند.

بنا به گفته مسئولان، برای 5 هزار و 500 آموزشگاه علمی توسط وزارت آموزش و پرورش و برای 70 مؤسسه آموزش عالی نیز توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجوز فعالیت صادر شده است.

براساس این گزارش در برخی مواقع برخورد قانونی با تخلفات این آموزشگاه‌ها ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامد. به هر حال تعلل در ساماندهی فعالیت آموزشگاه‌های علمی موجب آشفتگی خاصی در این زمینه شده است تا حدی که طی 2 روز گذشته واکنش شدید مسئولان ارشد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم را در پی داشت.

مؤسسات غیر مجاز، شیادان علمی و آموزشی

وزیر علوم در جمع خبرنگاران از فعالان مؤسسات غیرمجاز با عنوان شیادان علمی و آموزشی کشور یاد کرد و گفت: فعالیت مؤسسات غیرمجاز، حیثیت علمی کشور را با چالش مواجه کرده است.

محمد مهدی زاهدی درباره ارائه مدرک  از سوی  این مراکز ، گفت: ‌کلیه مؤسساتی که  در عرصه آموزش عالی کشور فعالیت می‌کنند،چنانچه به متقاضیان آموزش عالی به صورت غیر استاندارد و غیر قانونی مدرک آموزش عالی ارائه کنند از نظر ما شیادان علمی و آموزشی کشور شناخته می‌شوند و در صورت مشاهده با آنان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: فعالیت غیر قانونی در عرصه آموزش عالی، مدارک علمی ایران را غیر معتبر کرده است و به آموزش عالی کشور آسیب می‌رساند. زاهدی از کسانی که از فعالیت این‌گونه مؤسسات اطلاع دارند درخواست کرد تا اطلاعات مربوطه را برای برخورد جدی و قاطعانه به وزارت علوم ارائه کنند.

وی افزود: لایحه برخورد با اخلال گران عرصه آموزش و پژوهش هنوز در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی مطرح نشده است.

بررسی راهکارهای برخورد با آموزشگاه‌ها

از سوی دیگر رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر شناسایی خلأهای قانونی برخورد با آموزشگاه‌ها و مراکز غیرمجاز به همشهری گفت: قوانین و راهکارهای برخورد با مراکز آموزشی غیرمجاز در کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال بررسی است.

علی عباسپور تهرانی فرد افزود: باید فعالیت این مؤسسات کاملا ضابطه‌مند و شفاف باشد و با توجه به ذینفع بودن 5 وزارتخانه آموزش و پرورش، بهداشت، علوم، کار و ارشاد، قوانین مربوط به نحوه فعالیت و برخورد با تخلفات مراکز آموزشی غیرمجاز از جوانب مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد.

تعطیلی آموزشگاه‌های‌ غیرمجاز

در همین حال معاون مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش با تاکید بر برخورد با آموزشگاه‌های علمی آزاد غیرمجاز گفت: براساس قانون مصوب سال 80 به محض شناسایی، این مراکز از طریق اداره اماکن نیروی انتظامی تعطیل می‌‌شوند.

سید نصرت اله فاضلی در مورد آموزشگاه‌های علمی آزاد گفت: هم اکنون 5 هزار و 500 آموزشگاه علمی مجاز با 40 هزار  کلاس در کشور فعال هستند.

وی با امتناع از اعلام آمار آموزشگاه‌های علمی غیرمجاز اظهار داشت: آموزشگاه‌ها حتی از نظر تعداد دانش‌آموزان کنترل می‌شوند.

تعطیلی50 مؤسسه آموزش عالی غیرمجاز 

در روزهای آغازین امسال مدیر کل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم، از تعطیلی 50 مؤسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز با هماهنگی نیروی انتظامی و اخطار تعطیلی به 5 مؤسسه غیرانتفاعی خبر داد و افزود: حدود 70  مؤسسه آموزش عالی آزاد به صورت مجاز و قانونی در کشور فعالیت می‌کنند.

رضا عامری در این باره گفت: تشکیل شعبه ویژه  که در این زمینه تخصص داشته باشد، اولویت‌هایی است که وزارت علوم برای تسریع در جلوگیری از فعالیت مؤسسات غیرمجاز در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه وزارت علوم، خواهان واگذاری برخی موارد قانونی در برخورد با مؤسسات آموزش عالی غیرمجاز به این وزارتخانه است، گفت: در این صورت با تشخیص غیر قانونی بودن یک مؤسسه حکم تعطیلی آن به سرعت صادر  و مؤسسه با حکم وزارت علوم تعطیل می‌شود.

مدیر کل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم با انتقاد از طولانی بودن فرایند تعطیلی این‌گونه مؤسسات افزود: درخواست تعطیلی از طریق معاونت حقوقی وزارت علوم به قوه قضائیه ارائه می‌شود و حکم تعطیلی پس از زمانی طولانی از سوی دستگاه‌های قضایی صادر می‌شود.

همچنین برخی از این مؤسسات  خود را به نوعی وابسته به سازمان سنجش معرفی می‌کنند، در حالی که سازمان سنجش آموزش کشور بارها هرگونه ارتباط و همکاری خود را به هر نوع و شکلی با این مؤسسات به شدت تکذیب کرده و به کنکوری‌ها و خانواده‌ها هشدار داده است که فریب  تبلیغات  مؤسسات غیرمجاز را نخورند.

از سوی دیگر مسئولان وزارت علوم خواستار حذف قوانین دست و پا گیر برخورد با مراکز آموزشی غیرمجاز هستند.

بر اساس قانون، وزارت علوم موظف است  به مراکز آموزشی غیرمجاز اخطار تعطیلی بدهد و این در حالی است که ارائه اخطار به مراکز آموزشی غیرمجاز برخورد با این مراکز را چندین ماه به عقب می‌اندازد.

در همین حال مشاور قضایی دادستان کل کشور نیز چندی پیش در نشست بررسی تخلفات مؤسسات علمی و آموزشی غیر مجاز بر لزوم نظام‌مند ‌شدن امر بازرسی و نظارت بر فعالیت مؤسسات و آموزشگاه‌های کنکور تاکید کرد.

حسین ذبحی در این نشست بر لزوم برخورد قاطع با مؤسسات و آموزشگاه‌هایی که  مجوز فعالیت از نهادها و مراجع متولی امر دریافت نکرده‌اند، تاکید کرد و افزود: دسته‌ای از این مؤسسات مجوز فعالیت دارند ولی در زمینه‌ای غیر از موضوع مجوز خود فعالیت می‌کنند؛ به طور مثال از آموزش و پرورش مجوز برگزاری کلاس‌های تقویتی گرفته‌اند و در کنار آن به آموزش موسیقی و زبان هم می‌پردازند که باید فعالیت این مؤسسات در شاخه یا شاخه‌های غیرمرتبط متوقف شود.

کد خبر 30402

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز