اعضای باند جعل طعمه‌هایشان را در داخل بانک‌ها شناسایی می‌کردند. آنها با دیدن افرادی که چک‌هایی مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر در دست داشتند، مشخصات چک‌ها را به‌خاطر می‌سپردند و با تهیه چک جعلی دست به سرقت از حساب شرکت مورد نظر می‌زدند.

متهمان

تحقيقات كارآگاهان اداره 13پليس آگاهي تهران براي دستگيري اين باند زماني شروع شد كه شكايت‌‌هاي متعددي مبني بر دستبرد به حساب‌هاي بانكي شركت‌هاي خصوصي، دولتي و حتي شركت‌هاي خارجي در اختيار پليس قرار گرفت. آنچه در همه شكايت‌ها مشترك بود، اينكه تمامي دستبردها با استفاده از چك‌هاي جعلي انجام شده و اين در حالي بود كه اصل چك هنور در دسته‌چك مالباختگان بود و از آن استفاده نشده بود. اين يعني احتمالا اعضاي يك باند بزرگ جعل پشت پرده ماجرا هستند و تيمي از كارآگاهان بررسي‌هاي تخصصي براي يافتن ردي از جاعلان را شروع كردند.

بررسي‌هاي اوليه حاكي از آن بود كه اعضاي باند مشخصات چك‌هاي مورد نظرشان را در داخل بانك‌ها به‌دست مي‌آورند. بدان‌معني كه آنها با حضور در بانك‌ها، افرادي را كه چك‌هاي متعلق به شركت‌هاي خصوصي يا دولتي را در اختيار داشتند، شناسايي مي‌كردند و پس از ثبت مشخصات چك، شروع به جعل چكي با همان مشخصات اما با شماره‌ سريالي ديگر كرده و از اين طريق ده‌ها ميليون تومان از حساب شركت مورد نظرشان برداشت مي‌كردند.

پس از چند‌ماه بررسي‌هاي تخصصي در نهايت سرنخ‌هايي از يكي از جاعلان به نام علي‌اكبر در شهرستان بابل به‌دست آمد و كارآگاهان او را دستگير كردند. با اعترافات او كه سردسته باند جعل به شمار مي‌رفت، 6عضو ديگر باند نيز يكي پس از ديگري شناسايي و در عمليات جداگانه در شهر بابل دستگير و به اداره سيزدهم پليس آگاهي منتقل شدند. در بازجويي‌ از اين افراد مشخص شد كه آنها ابتدا با استفاده از مدارك شناسايي جعلي يا سرقتي راهي بانك‌هاي مختلف مي‌شدند و اقدام به افتتاح حساب مي‌‌كردند.

پس از آن در بانك‌ها به شناسايي طعمه‌هايشان مي‌پرداختند و با ديدن افرادي كه قصد وصول چك داشتند، مشخصات چك را ثبت مي‌كردند. آنها پس از به‌دست آوردن اطلاعات اوليه چك‌هاي جاري، با شگردهايي كه داشتند از موجودي حساب اطمينان پيدا مي‌كردند و پس از آن با تجهيزات ويژه، شروع به جعل چكي با همان مشخصات اما با شماره سريالي ديگر مي‌كردند.

پس از آن نيز چك جعلي را به بانك برده و با مدارك جعلي و سرقتي، آن را وصول مي‌كردند. طبق اطلاعات به‌دست آمده از سوي پليس تنها يكي از اعضاي باند به نام بهادر با هويت‌هاي مختلف آرش، سيامك، خدابخش، جمشيد، بهرام، محمد، حمزه، حسين، عليرضا، اكبر و... اقدام به افتتاح ده‌ها حساب بانكي و وصول چك‌هاي جعلي كرده بود.

سرهنگ محمدرضا ذاكراستقامتي، معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي تهران با اشاره به اينكه تا‌كنون دست‌كم 300شاكي در استان‌هاي مختلف ازجمله تهران، البرز، خوزستان، قم، اصفهان، همدان، گيلان، سمنان، گلستان، كهگيلويه و بويراحمد، فارس، اراك و مازندران از اين باند شكايت كرده‌اند، گفت: با توجه به گستردگي اقدامات مجرمانه اين گروه تحقيقات براي شناسايي ديگر جرايم آنها ادامه دارد و اين در حالي است كه تا‌كنون ارزش ريالي كلاهبرداري‌هاي آنها دست‌كم 20ميليارد تومان برآورد شده است.

وي همچنين از شهروندان خواست كه هنگام انجام كارهاي بانكي، از چك‌ و مدارك شناسايي خود كاملا مراقبت كنند و آنها را در معرض ديد بقيه قرار ندهند؛ چرا كه جاعلان به‌راحتي مي‌توانند با استفاده از يك گوشي تلفن همراه از آنها عكس يا فيلم تهيه كرده و بعد با خيال راحت آن را جعل و از آن سوءاستفاده كنند.

کد خبر 304008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha