شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: «برایان دی‌پالما» کارگردان و نویسنده صاحب نام آمریکایی از جشنواره فیلم ونیز جایزه دستاورد سینمایی «Jaeger-LeColture» دریافت می‌کند.

دی پالما

به گزارش ايسنا؛ «دی پالما» که ساخت آثاری مطرحی چون «صورت زخمی»، «راه کالیتو» و «کاری» را در کارنامه سینمایی دارد‌، روز نهم سپتامبر در جریان برگزاری جشنواره هفتاددومین فیلم ونیز جایزه «Jaeger-LeColture» را به سبب نقش قابل ملاحظه‌اش در سینمای معاصر دریافت خواهد کرد.

اعطای این جایزه سینمایی به «دی پالما» با نمایش جهانی مستندی با عنوان «دی‌پالما» به کارگردانی مشترک «نوا بائومباخ» و «جیک پالترو» همراه خواهد بود که به 50 سال فعالیت سینمایی‌، زندگی‌ و فرآیند فیلمسازی این کارگردان سرشناس در قالب مصاحبه‌هایی با او می‌پردازد.

«دی‌پالما» تاکنون هفت فیلم را در جشنواره فیلم ونیز به نمایش گذاشته است که اولین آن فیلم «خواهران» در سال 1975 بود.

وی در سال 1981با فیلم « انفجار» به ونیز آمد و در سال 1987 نیز فیلم معروف «تسخیر ناپذیران» را در بخش غیررقابتی جشنواره ونیز به نمایش گذاشت.

فیلم«Raising Cain» در اختتامیه جشنواره ونیز در سال 1992 به روی پرده رفت و در سال 2006 فیلم دیگر «دی پالما» با عنوان «کوکب سیاه» در مراسم افتتاحیه قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان دیده شد.

سال 2007 و 2012 نیز به ترتیب دو فیلم «Redacted» و «شور» در بخش رقابتی ونیز به نمایش گذاشته شدند.

«آلبرتو باربارا» رئیس جشنواره فیلم ونیز در این باره گفت: «برایان دی‌پالما» فرزند عصر سینمای هنری و سرشار از نوآوری است که نام خود را به عنوان یکی از کارگردانان ماهر در ساخت روایت‌های فوق‌العاده با آزادی خلاقانه فراوان‌، تجربه راه‌حل‌های فنی جدید، رد کردن قوانین کلاسیک زبانی‌ و رها ساختن خود در ذوق هنری زیباشناسانه مطرح کرده است.

وی ادامه داد: هنگامی که فیلم‌های «دی‌پالما» را نگاه می‌کنیم به یک تماشاگر ابتدایی تبدیل می‌شویم و گرچه تمام حواسمان را برای در دام نیفتادن انجام می‌دهیم اما به خوبی‌ می‌دانیم در نهایت ناگزیر به این تله خواهیم افتاد. سینمای «دی پالما» لذتی برای چشمان مخاطبان است و در عین حال یک بازی است که هر سینمادوستی را وسوسه می‌کند.

«برایان دی پالما» متولد 11 سپتامبر 1940، کارگردانی را با فیلم «جشن عروسی» در سال 1963 آغاز کرد، جایی که «رابرت دنیرو» 20 ساله اولین نقش سینمایی‌اش را داد.

او در سال 1967 با ساخت فیلم روانشناختی و ترسناک «کاری» با بازی «سیسی اسپاسک» و بر اساس رمان نوشته «استفن کینگ» به اولین موفقیت خود در عرصه سینما دست یافت.

این کارگردان 75 ساله تاکنون بیش از 20 فیلم ساخته است که از میان آنها می‌توان به «تسخیرناپذیران» با بازی «دنیرو»، «کوین کاستنر» و «شین کانری»، فیلم «ماموریت غیرممکن» با بازی «تام کروز» و همچنین فیلم معروف «صورت زخمی» با نقش آفرینی «آل پاچینو» اشاره کرد.

وی بازیگران دیگری چون «جان تراولتا»، «تام هنکس»، « شین پن» را نیز در آثارش کارگردانی کرده است و «آلفرد هیچکاک» همواره منبع الهام او در فیلمسازی بوده است.

«جیمز فرانکو»، «اتوره اسکولا»، «اسپایک لی»، «آل پاچینو»، «آنیس واردا» و همچنین عباس کیارستمی (2008) از دریافت‌کنندگان پیشین جایزه «Jaeger-LeColture» بوده‌اند که از سال 2006 در جریان جشنواره فیلم ونیز به سینماگران منتخب اعطاء می‌شود.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم «ونیز» از دوم سپتامبر آغاز می‌شود و تا ۱۲ سپتامبر (11 تا 21 شهریورماه) ادامه خواهد داشت.

کد خبر 303991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha