شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: عضو کمیسیون آموزش مـجــلس از بــرگـزاری گـردهـمایی غیرضروری توسط آموزش و ‌پرورش در شرایطی که معلمان وضعیت معیشتی مناسبی ندارند، گلایه کرد.

آموزش بودجه ندارد، گردهمایی بودجه دارد!

اشاره اين نماينده مجلس به جلسه مشترك مديران كل آموزش و پرورش استان‌ها و معاونان وزارت آموزش و پرورش است كه روز گذشته در تبريز به كار خود پايان داد. اين در حالي است كه چندي قبل اجلاس روساي مناطق آموزش و پرورش كشور با هزينه چند صد ميليون توماني 11تا 13مرداد برگزار شد‌ و اين وزارتخانه با كمبود شديد بودجه روبه‌روست.

جلسه مشترك مديران كل استان‌ها با معاونان وزارت آموزش و پرورش با هدف برنامه‌ريزي براي امتحانات شهريور و هماهنگي بازگشايي مدارس برگزار شد و مديران كل استان‌ها و معاونان وزارت آموزش و پرورش به همراه خانواده به اين جلسه دعوت بودند. به گفته يكي از كارشناسان آموزش و پرورش، اين جلسات در دولت يازدهم به‌صورت فصلي برگزار مي‌شود، ولي اينكه چرا به فاصله يك هفته از اجلاس روساي مناطق آموزش و پرورش كشور مجدداً چنين همايشي برگزار مي‌شود، جاي تعجب دارد.

  • با بودجه همخواني ندارد

دكتر قاسم جعفري، عضو كميسيون آموزش مجلس در گفت‌وگو با همشهري گفت: شايد آقايان مي‌خواهند در اين جلسه از زحمات مديران كل آموزش و پرورش استان‌ها قدرداني كنند كه با شرايط بودجه كشور ناسازگار است. با توجه به برگزاري اجلاس روساي مناطق آموزش و پرورش در هفته گذشته، برگزاري اين جلسه چندان توجيهي ندارد، خوب مي‌شد قدرداني يا هماهنگي‌هاي مورد نظر در همان اجلاس روساي مناطق آموزش و پرورش كشور انجام شود. عضو كميسيون آموزش با گلايه از اين موضوع افزود: برگزاري گردهمايي‌هايي با هزينه‌هاي هنگفت با توجه به سرانه مدارس و وضعيت معيشت معلمان كار پسنديده‌اي نيست.

  • كمبود بودجه، درد مزمن

همواره آموزش و پرورش با مشكل كمبود بودجه روبه‌رو بوده و اين درد مزمن در دهه اخير شديدتر شده‌است. وزير آموزش و پرورش بارها در مجلس در پاسخ به پرسش نمايندگان توضيح داده كه حدود 99درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزايا مي‌شود. علي‌اصغر فاني معتقد است كه او در وزارت آموزش و پرورش فقط بر يك درصد اعتبارات مديريت دارد و به‌عبارت ديگر آموزش و پرورش مي‌تواند صرفا معادل يك درصد اعتبارات خود را براي اجراي فعاليت‌هاي آموزش و پرورش هزينه كند.

به گفته او، ساير فعاليت‌ها اعم از سرانه مدارس، هزينه سرانه شبانه‌روزي‌ها، هزينه آب، برق، گاز، هزينه‌هاي جاري مدارس و ادارات، اجراي سند تحول و همه فعاليت‌هاي كيفيت‌بخشي با يك درصد بودجه آموزش و پرورش اجرا مي‌شود. كمبود بودجه آموزش و پرورش موجب شد تا علي‌اصغر فاني در اجلاس اخير روساي مناطق آموزش و پرورش اعلام كند كه درنظر دارد براي كاهش هزينه مدارس شبانه‌روزي، از والدين دانش‌آموزان اين مدارس هزينه تغذيه دريافت كند. اين در حالي است كه به گفته بهروز فتحي، كارشناس آموزش و پرورش، در برخي مناطق محروم ولي دانش‌آموز به اولياي مدارس شبانه‌روزي مراجعه مي‌كند و از آنها مي‌خواهد تا بخشي از جيره غذايي فرزند دانش‌آموزش را به‌صورت جيره خشك به او بدهند تا از آن براي غذاي ساير فرزندانش استفاده كند. درحالي‌كه اجلاس روساي مناطق آموزش و پرورش كشور در تهران با هزينه چند صد ميليوني برگزار شد، تنها به فاصله چند روز جلسه مشترك مديران كل استان‌ها با معاونان وزارتخانه به اتفاق خانواده در تبريز برگزار خواهدشد كه با بخشنامه خرداد رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي همخواني ندارد. براساس ماده5 بخشنامه‌اي كه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به دستگاه‌هاي دولتي در تاريخ 17خرداد امسال درخصوص صرفه‌جويي در منابع و هزينه‌ها ابلاغ كرد‌ه‌است؛ «هزينه‌هاي برگزاري هرگونه همايش، گردهمايي و نظاير آنها از محل اعتبارات عمومي و اختصاصي حداكثر به ميزان 20درصد عملكرد سال قبل و اتخاذ تدابيري براي مديريت بهينه زمان (به‌صورت نيمروزي) و مكان برگزاري جلسات قابل پيش‌بيني و اقدام است.»

پيش از اين نيز و در جريان استيضاح علي اصغر فاني، سليمان عباسي نماينده مردم گنبدكاووس در مجلس درباره مشكلات مالي آموزش و پرورش گفته بود: «‌هم‌اكنون هر جا كه اشكال وجود داشته باشد آن را به كمبود منابع ارتباط مي‌دهند، اگر قرار است تمام امكانات كامل باشد ديگر به مدير ارشد چه نيازي است؟ ‌بايد تلاش كرد با اعمال مديريت صحيح و استفاده از منابع موجود به شيوه‌اي صحيح امور را اداره كرد. حل برخي مشكلات فرهنگيان نياز به منابع ندارد بلكه به مديريت صحيح نياز است.»

  • بايد صرفه‌جويي كرد

بسياري از سمينارها و همايش‌ها در كشور خروجي ندارد و مقام معظم رهبري نيز در اين‌باره تذكر داده‌اند. بدون ريخت و پاش و برگزاري همايش با هزينه‌هاي زياد هم مي‌توان كارهاي بزرگي انجام داد. برگزاري چنين همايش‌هاي پر‌هزينه‌‌اي در آموزش و پرورش كه با كمبود بودجه روبه‌روست آن هم در سال اقتصاد مقاومتي، هيچ توجيهي ندارد. وضعيت معيشت فرهنگيان مناسب نيست و سرانه‌اي به مدارس پرداخت نمي‌شود. مي‌توان هزينه‌اي كه براي اين همايش‌ها مي‌شود را صرف رفع برخي مشكلات آموزش و پرورش در مناطق محروم و دورافتاده كرد!
حجت‌الاسلام عليرضا سليمي؛ عضو كميسيون آموزش مجلس

کد خبر 303913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha