همشهری آنلاین: قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی، دهه کرامت را فرصتی برای احیای فرهنگ شادمانی با محوریت اهل بیت (ع) دانست و گفت: جشن‌های دهه کرامت الگوی فرهنگ «شادی حلال» است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند با بیان سه گونه از شادی اظهار کرد: شادی توأم با هرزگی، عدم رعایت متانت و حفظ حریم با جنس مخالف است که اسلام با این‌گونه از شادی مخالف است. شکل دوم از شادی توأم با نوعی خلسه و فارغ شدن از اهداف زندگی و تنها ایجاد سرگرمی است که این نوع از شادی نیز مورد تأیید اسلام نیست زیرا موجب سرمایه‌سوزی می‌شود و تعبیر قرآن کریم از این نوع شادی و گردانندگان شادی «غافلون» است.

پیروزمند با بيان اينكه «شادی حلال» آن شادی است که نه به هرزگی ختم شود و نه به غفلت، به بیان ملاک‌های شادی در اسلام پرداخت و تصریح کرد: شادی، امر در دسترسی مانند موفقیت، مصاحبت با مومنین، دیدن آیات الهی و بدست آوردن علم نافع است که انسان می‌تواند در طول زندگی آن را تجربه کند. بنابراین شادی امری پر دامنه و در دسترس است و مستلزم گناه نیست.

پیروزمند تاکید کرد: شادی در اسلام پذیرفتنی است که نتیجه آن عبادت، کمال و انگیزه بیشتر برای حرکت به سوی تعالی باشد و اگر جشنواره امام رضا (ع) که برگزارکننده جشن شادی میلاد حضرت رضا (ع) است، بتواند تفکر شیعی و تعالیم زندگی ساز امام هشتم (ع) را برای مردم تبیین کند بهترین نوع شادی را در جامعه تزریق خواهد کرد که زودگذر نبوده و آثار ماندگار آن مشاهده خواهد شد.

حجت‌الاسلام پیروزمند در بخش ديگر سخنانش با بيان اينكه شرایط کنونی جهان اسلام و شکل‌گیری جریان منحرفی چون داعش، وظیفه خطیر معرفی اسلام ناب را بر دوش جشنواره امام رضا (ع) گذاشته است، معرفی وارونه و یا ناقص از اسلام به جهان را پدیده نوظهور در دنیای امروز عنوان کرد و افزود: برای حل این بحران فرهنگی - سیاسی باید از ریشه‌ها و بنیان‌های فکری فرهنگ رضوی بهره جست تا به وسیله آن اسلام ناب به جهانیان معرفی شود.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی، سه تصویر ارائه شده از اسلام در جهان معاصر را بیان و اظهار کرد: شکل اولی که از اسلام در دنیای امروز به نمایش گذاشته شده، اسلام خشونت‌طلب و بی‌منطق است که پدیده‌ای مانند داعش نماد بارز این تفکر است. این نوع اسلام برای استعمار بسیار خوشایند است زیرا باعث بدنامی و انزوای اسلام می‌شود. درحالی که اسلام دین منطق و مهربانی است و این مضامین با تعابیر مختلف در قرآن بیان شده است.

پیروزمند ادامه داد: شکل دومی که از اسلام ارائه شده است و خطرآن هرگز کمتر از شکل اول نیست بلکه ناپیدا و خزنده است، ارائه تصویری منزوی، منفعل و خارج از میدان اجتماع، سیاست و تمدن‌سازی از اسلام است. در این شکل، خبری از عدالت‌خواهی و توجه به معیشت مردم در فرامین دینی دیده نمی‌شود و فقط به محراب و مسجد و ارتباط شخصی افراد با خدا محدود می‌شود. این نوع از اسلام نیز مورد بهره‌برداری نظام سلطه قرار گرفته است.

وی افزود: امام خمینی (ره) این نوع قرائت از اسلام را زیر سوال برد و یک الگوی عملی از اسلام انقلابی را به جهانیان معرفی کرد. امام راحل به همگان نشان داد که اسلام دین اجتماعی و تمدن‌ساز است. امام ثابت کرد که اسلام دینی است که قدرت پیوند اراده‌ها و انگیزه‌ها را در گستره‌ای وسیع‌تر از مرزهای جغرافیایی اسلام دارد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی چهره‌ای از آزادی خواهی، عدالت‌طلبی و نفاق‌گریزی از شریعت محمدی را به تصویر کشید. امام خمینی (ره) چهره حقیقی اسلام را که حامل همه ارزش‌های الهی و فراتر از ارزش‌های شخصی است را نمایان ساخت و مبنای جدیدی از پیوندهای اجتماعی را پایه گذاری کرد که نظام‌های لیبرالیستی آن را بر نمی‌تابیدند.

قائم‌مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم، اسلام‌هراسی و بیگاری گرفتن از مسلمانان را نتیجه پیاده کردن دو وجهه ناقص از اسلام یعنی اسلام خشونت‌طلب و اسلام منزوی دانست و بیان کرد: از جشنواره امام رضا (ع) که در گستره بین‌المللی به فعالیت می‌پردازد، انتظار می‌رود تا به معرفی اسلام ناب محمدی بپردازد.

پیروزمند، با اشاره به وجوه مثبت اسلام ناب چون مسئولیت‌پذیری در برابر مسلمین جهان و بیان ایده متفاوت برای سبک زندگی، جشنواره امام رضا (ع) را فرصتی برای اشاعه تفکرات تمدن‌ساز اسلام عنوان کرد و گفت: جشنواره امام رضا (ع) سفیر آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد.

وی ظهور پدیده داعش را برای مقابله با انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: راه پیشگیری از تبلیغات سوء علیه انقلاب اسلامی و شیوع اسلام‌هراسی، معرفی حقایق اسلام چون منطق گفت‌وگو و دفاع از ارزش‌های دینی تا مرز شهادت است.

کد خبر 303842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha