چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

مسعود سلطانی‌فر: موفقیت کشورمان در بازپس‌گیری گنجینه‌های تاریخی خارج‌شده از ایران طی ۸‌‌ ماه اخیر شکل‌گیری «نهضت بازگشت گنجینه‌های میراث فرهنگی» را نوید می‌دهد؛ اتفاقی ارزنده که از مسیر دیپلماسی اعتماد رخ داده است.

مسعود سلطانی‌فر

بازگشت اشياي تاريخي خوروين و چغاميش و به‌تازگي اشياي مكشوفه دوران اسلامي، ايلخاني و تيموري در ايتاليا پس از يك دوره طولاني با پيگيري‌هاي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي تحقق پيدا كرد و در ادامه اين مسير نيز به‌زودي شاهد اتفاقات فرخنده مشابه در اين زمينه خواهيم بود. بدون‌شك يكي از مهم‌ترين دلايل اين روند، بهبود تعامل ديپلماتيك كشورمان با جهان و هم‌افزايي اعتماد در اين عرصه بوده است.

در واقع امروز جمهوري اسلامي ايران علاوه بر موفقيت‌هاي روزافزون در زمينه‌هاي مختلف ازجمله موفقيت در مذاكرات هسته‌اي، به موفقيت ديگري در عرصه بين‌المللي در زمينه بازپس‌گيري اموال فرهنگي تاريخي مسروقه كه به‌طور غيرقانوني حدود 50سال پيش از كشور خارج شده‌اند، دست‌يافت.

تاكنون سابقه نداشته سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به نمايندگي از دولت موفق شود اين تعداد مجموعه‌هاي تاريخي و فرهنگي را به كشور بازگرداند. ظرف حدود 8‌ماه 3مجموعه فرهنگي تاريخي به كشور بازگردانده شد، نخستين مجموعه در دي ماه سال گذشته، مجموعه دوم در ارديبهشت سال‌جاري و سومين مجموعه آثاري است كه پس از رايزني‌ها و پيگيري‌هاي گسترده در حال حاضر در سفارت جمهوري اسلامي ايران در رم نگهداري مي‌شود و ظرف يك‌ماه آينده پس از انجام امور قانوني، حقوقي و گمركي، اين مجموعه ارزشمند به كشورمان بازگردانده مي‌شود.

علاوه بر بازگرداندن محموله اشياي تاريخي و فرهنگي كه يك اتفاق بي‌نظير تاريخي بود، ثبت جهاني شهر سوخته، منظر فرهنگي ميمند و بافت تاريخي شوش در يونسكو، موفقيت ديگري بود كه توسط مجموعه اين سازمان ظرف يك سال و نيم گذشته به‌دست آمد.
نقش ديپلماسي اعتماد و تعامل مبتن

ي بر اعتدال با جهانيان نيز در بازگشت اشيا و آثار تاريخي به كشور بسيار مؤثر بود كه اميد مي‌رود با پيگيري‌هاي مستمر حقوقي از سوي سازمان ميراث فرهنگي در عرصه‌هاي بين‌المللي شاهد تكرار استرداد گنجينه‌هاي تاريخي و بازگشت اشياي فرهنگي تاريخي سرقت شده از پيكره ميراث فرهنگي به وطن باشيم.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي

کد خبر 303665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha