مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

عیسی محمدی: این روزها تهران، مثل آدمی می‌ماند که رگ‌های بسیاری دارد؛ یک رگ آن، اتوبانی است، یک رگ آن، شکل مسیرهای تاکسیرانی است، یک رگ دیگرش هم، شبیه مسیرهای اتوبوسرانی است و...

مترو سواری

اما يكي از مهم‌ترين رگ‌هاي آن و شايد هم مهم‌ترين آنها، رگ مترويي تهران است؛ كه اگر نباشد، اين آدمك غول پيكر پايتختي، به زحمت بسياري مي‌افتد. احتمالاً همه شما، تا به حال سوار مترو شده‌ايد. اما بعضي‌ها، مرتب‌تر سوار مترو مي‌شوند و اصلاً اگر مترو نباشد، نمي‌توانند در طول و عرض شهر جابه‌جا شوند؛ و حتي بعضي‌ها، خانه گرفتن‌شان هم، مترويي است، يعني اگر در جاي جديدي كه خانه مي‌گيرند، مترو باشد، اقدام به اين كار مي‌كنند. متروسوارهاي هميشگي، معمولاً به قاعده‌ها و تجربه‌هايي دست مي‌يابند كه حكم كيميا را دارد. اگر مي‌خواهيد حرفه‌اي‌تر متروسواري كنيد و وقت كمتري هدر دهيد و... اين مطلب، براي شما نوشته شده است.

  • تكنيك اول:كارت الكترونيكي مترو

بديهي‌ترين تكنيك، اين است كه كارت الكترونيك مترو داشته باشيد. گاهي وقت‌ها، به‌خودتان مي‌آييد و مي‌بينيد كه بايد، چند دقيقه صف بايستيد و تا خودتان را به سكو برسانيد، يكي‌دو تا قطار را از دست داده‌ايد. سعي كنيد بليت‌هاي الكترونيك خودتان را هم، با مبالغ بالا شارژ كنيد كه يكي دو ماه، خيالتان راحت باشد. همراه داشتن اين بليت‌ها، مي‌تواند خيال شما را هميشه راحت كند و زمان را در مترو، برايتان بخرد.

  • تكنيك دوم:زمان را مديريت كنيد

خدا را شكر، آنقدر قطارها بموقع و با فاصله زماني كم مي‌آيند كه ديگر نبايد نگران زمانبندي دقيق حركت‌تان باشيد. اما در كل، اگر بتوانيد زمان حركت قطارها در ايستگاه‌هاي مورد تردد خودتان را بدانيد، برايتان فوق‌العاده است.به سايت metro.tehran.ir سر بزنيد و از آنجا ساعت ايستگا‌ه‌هاي مرتبط با خودتان را استخراج كنيد و يا اين دفعه كه وارد ايستگاه هميشگي‌تان شديد، يك قطار را از دست بدهيد ولي ساعت‌هاي دقيق ورود و خروج قطار به ايستگاه مربوطه را يادداشت كنيد. اين‌جوري، هم‌زمان را خواهيد خريد، هم اينكه الكي عجله نخواهيد كرد.

  • تكنيك سوم:شناسايي تقاطعي‌ها

راه‌هاي وصل شدن خطوط مختلف به مترو را سعي كنيد كه ياد بگيريد و به ياد داشته باشيد. گاهي وقت‌ها، پرس و جو در اين باره مي‌تواند وقت شما را بگيرد. نكته جالب اينكه برخي از مسافران، هميشه اين راه‌هاي اتصال را مي‌پرسند و هميشه هم وقت‌شان تلف مي‌شود. اگر يك‌بار براي هميشه، اين راه‌هاي اتصال را از روي نقشه، خوب ياد بگيريد، خيالتان راحت خواهد شد. تقريبا همه خطوط به هم راه دارند و ايستـــــگاه‌هاي چهارراه‌وليعصر، امام‌خميني، دروازه دولت، دروازه شميران، صادقيه، ارم سبز، آزادي و... جزو ايستگاه‌هاي چند منظوره و متصل‌كننده خطوط هستند.

  • تكنيك چهارم:دسترسي به اپليكيشن مترو

استفاده از اپليكيشن مترو هم مي‌تواند دست شما را بسيار بازتر بگذارد. اين اپـليـكيــــــشن را مي‌تـوانيد در جست‌وجوگرها سرچ كرده و پيدا كنيد؛ يا در همان سايت مترو هم كه پيش از اين به آن اشاره كرديم، پيدا كنيد. وقتي كه اين امكان روي تلفن همراه شما باشد، مي‌توانيد محل دقيق ايستگاه‌ها روي نقشه را پيدا كنيد، به مسيرياب هوشمند دسترسي داشته باشيد و خطوط تاكسي و اتوبوس نزديك به ايستگاه مورد نظر را نيز شناسايي كنيد. اطلاع از ساعت دقيق حركت قطارها و... نيز از ديگر امكانات اين اپليكيشن است.

  • تكنيك پنجم:قبل يا بعد از مسافران بياييد

البته اين مورد، كمي تجربي است و احتمالاً خاستگاه علمي ندارد. هر ايستگاهي و هر خطي، در ساعت‌هاي خاصي از روز، بسيار شلوغ مي‌شود. البته با كمي دودو تا چهار تا كردن ساده، مي‌توانيد خودتان متوجه بشويد كه موج جمعيت، صبح‌ها از جنوب تهران راهي مركز و شمال و غرب و نسبتاً شرق تهران مي‌شود. همچنين موج جمعيت از سمت غرب و كرج به تهران نيز صبحگاهان بسيار شديد است؛ حالا همين افرادي كه براي كار و موارد اداري و... به پايتخت و نقاطي از آن آمده‌اند را در ساعت‌هاي عصرگاهي برعكس كنيد؛ يعني كساني كه رفته‌اند، حالا مي‌خواهند به خانه و كاشانه‌شان برگردند. اگر سعي كنيد ساعت‌هاي حركت هميشگي‌تان را قبل يا بعد از اين شلوغي‌ها بيندازيد، راحت‌تر خواهيد بود.

  • تكنيك ششم:منتظر قطار خلوت سوم يا چهارم بمانيد

يكي از اسرار متروسواري اين است كه وقتي 2 يا 3 قطار خيلي شلوغ پشت سر هم مي‌آيند و نمي‌توانيد سوار هيچ كدام شويد، يك قطار نسبتاً خلوت هم پشت سر آنها در حال آمدن است. اين هم البته علمي و تحقيقاتي نيست، كاملاً تجربي است. وقتي قطار شلوغي از راه مي‌رسد، مردم فكر مي‌كنند كه قطارهاي بعدي شلوغ‌تر است و لابد حكمتي دارد كه مسافران با اين زحمت خودشان را داخل قطار جا داده‌اند؛ پس آنها هم سعي مي‌كنند خودشان را جا بدهند. خاصه اينكه قطار بعدي و بعدي‌اش هم شلوغ باشند، اين طرز فكر محتمل‌تر مي‌شود. امتحان كنيد؛ احتمالاً جواب خواهيد گرفت.

  • تكنيك هفتم:به جاي خلوت واگن برويد

بهترين جا براي ايستادن در قطار، راهروهاي مياني آن است. محوطه پشت درهاي ورودي، چون كمي جادارتر است، بيشتر مسافران را به اين فكر غلط مي‌اندازد كه خلوت‌تر هم هست؛ پس سعي مي‌كنند كه آنجا بايستند ولي در واقع، اين راهروهاي قطارها هستند كه بهترين جا براي ايستادن‌اند؛ خاصه اگر مسيرتان هم دور باشد. محوطه نزديك به در مترو هم مسافران زيادي را جا مي‌دهد؛ هم اينكه رفت‌وآمد در آن زياد است و هم هل دادن در آن زياد به چشم مي‌خورد. در ضمن، كساني هم كه باري دارند سعي مي‌كنند آنجا مستقر شوند. تجربه مي‌گويد كه حتي ايستادن ميان 2 نفري كه در طرفين راهرو ايستاده‌اند، به صلاح‌تر از ايستادن در محوطه نزديك به در است.

  • تكنيك هشتم:درها را خوب شناسايي كنيد

اين دفعه كه خواستيد سوار مترو شويد، روي سكو (و البته پشت خط زرد ايمني)، خوب دقت كنيد، جايي كه سكو تمام مي‌شود، يك خط ممتد آهني با نقش و نگار است، نه؟ اگر مي‌خواهيد بدانيد كه درهاي قطار دقيقاً كجا باز مي‌شوند، دقت كنيد كه اين نقش و نگارها، كجا كمرنگ‌تر شده است؛ به واسطه كثرت رفت‌وآمد و پياده و سوار شدن مسافرها. اين نقاط، دقيقاً جاهايي است كه درها باز و بسته مي‌شوند. البته بخش قابل توجهي از مسافران، اين راز را مي‌دانند؛ خاصه مسافران تهران- كرج.

  • تكنيك نهم:واگن طلايي را بشناسيد

از ديگر رازهاي متروسواري كه باعث مي‌شود وقت كمتري هدر برود، اين است كه بدانيد واگني كه سوار شده‌ايد، دقيقاً در كجاي ايستگاه مي‌ايستد. هر سكويي 2 يا چند راه خروج يا راه اتصال به خطوط ديگر دارد. اگر بتوانيد خوب حدس بزنيد و دقيقاً در واگني بايستيد كه روبه اين خروجي‌ها باز شود، مي‌توانيد راحت‌تر از ايستگاه خارج شده و به‌كار و بارتان برسيد. براي اين كار، بايد يك‌بار توي ايستگاه بايستيد و شماره واگني را كه در خروجي مورد نظر مي‌ايستد حفظ كنيد. راز بعدي اين است كه بايد جهت پله برقي‌ها را هم حفظ كنيد. شايد واگن شما در آستانه يكي از خروجي‌ها بايستد اما پله برقي آن رو به پايين حركت كند. در اين صورت، ناچاريد كه ميان جمعيت، كلي مسير را پياده برويد. در ضمن، مي‌توانيد اين اصول را در مورد آسانسورها هم مورد استفاده قرار دهيد.

  • تكنيك دهم:خوب شناسايي كنيد

قبل از استفاده از مترو، مخصوصا براي استفاده از ايستگاه‌هاي جديد، بهتر است جست‌وجويي در اينترنت بكنيد و خطوط تاكسيراني، اتوبوسراني، خيابان‌هاي اطراف و... را خوب ياد بگيريد تا يكراست برويد سر آدرس خودتان. در ضمن، بدانيد كه از كدام خروجي مترو هم بايد خارج شويد تا وقت‌تان تلف نشود. همه ايستگاه‌ها تابلوي نقشه اطراف خودشان را نصب كرده‌اند كه مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد. البته برخي، سه چهار نفري دور اين تابلوها مي‌ايستند و در رفت‌وآمد ديگران، اشكال ايجاد مي‌كنند.

کد خبر 303654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha