همشهری آنلاین: شاید در گوشه و کنار جهان، خشکی و اعماق اقیانوس‌ها، حیوانات زیبا و تحسین‌برانگیز زیادی وجود داشته‌باشند، اما این گونه‌های جدید که به تازگی در مناطق مختلف جهان کشف شده‌اند در این دسته نمیگنجند.

براساس گزارش NBC، يكي از اين جانداران،‌فرشته‌ماهي است كه برخلاف نامش ظاهري ترسناك و شيطاني دارد. اين جاندار كه در عمق هزار تا 1524 متري از سطح آب در خليج مكزيك كشف شده‌است به دسته لاسيوگناتوس‌ها اختصاص داشته و با كمك زائده درخشان فانوس‌مانندي كه از بالاي سرش آويزان است، شكارها را به خود جذب كرده و به دام مي‌اندازد.

فرشته‌ماهی

اين ماهي توسط محققان دانشگاه‌هاي نوا و واشنگتن كشف شده‌است. به گفته اين محققان، بستر اقيانوس‌ها مهد ناشناخته‌هايي است كه هربار انسان به اين قلمرو وارد مي‌شود احتمال كشف پديده‌اي كه هرگز تاكنون مشاهده نشده، وجود خواهد‌داشت.

فرشته‌ماهي كشف شده، ماده بوده و طول بدن آن درحدود سه تا 9 سانتيمتر است. اين گونه نيز مانند ديگر فرشته‌ماهي‌هايي كه تاكنون كشف شده‌اند،‌ در تاريكي مطلق زندگي مي‌كند و روند شكارش مبتني بر زيست‌‌تابي است.

گونه‌هاي ديگري كه به تازگي كشف شده‌اند، قورباغه‌هايي برزيلي هستند كه به شدت سمي و مرگبارند و نيش زهرآلودشان روي ناحيه سر قرار گرفته‌است. يكي از محققان موسسه پژوهشي بوتانتان واقع در سائوپائولو درحين مطالعه روي يكي از اين جانداران كه كوريتومانتيس نام دارد، دچار آسيب‌ديدگي در ناحيه دست شد كه نتيجه آن درد آني و ورم شديد دست براي پنج ساعت متوالي بود.

قورباغه سمی

به نظر مي‌آيد اين محقق خوش‌شانس بوده‌است زيرا قورباغه‌اي كه باعث آسيب‌ديدگي‌اش شد نسبت به دو نوع ديگري كه مورد مطالعه قرارداشتند،‌كمتر سمي بود.

براساس محاسبات انجام شده، نيش سمي‌ترين اين قورباغه‌هاي كشنده كه آپاراسفنودون برونوي نام دارد مي‌تواند 300 هزار موش، با 80 انسان را بكشد،‌درحالي كه سم كوريتومانتيس از قدرت كشتن 24 هزار موش و 6 انسان برخوردار است. اين درحالي است كه قدرت سم يكي از مرگبارترين قورباغه‌هاي برزيلي كه تاكنون كشف شده‌است، نيم‌برابر سم كوريدومانتيس و 25 بار كم خطر‌تر از گونه ديگر است. 

به گفته محققان قدرت مسموميت بالاي ترشحات پوستي در اين حيوانات خارق‌العاده‌است. دوزيستان از تنوع سموم پوستي بالايي برخوردارند اما اين مكانيزم جديد براي انتقال سم تاكنون در ميان دوزيستان مشاهده نشده‌بود.

قورباغه‌هاي جديد داراي نيش‌هاي سخت و استخوان‌مانندي روي بخش دماغي، آرواره و پس سر هستند و گردن آنها نسبت به ديگر قورباغه‌ها از انعطاف‌پذيري بالايي برخوردار است و زماني كه به دام مي‌افتند، سم را از غدد پوستي اطراف نيش آزاد كرده و گردن را چرخانده و نيش خود را به هر سطحي كه آنها را به دام انداخته خواهند زد.

اگرچه قورباغه كوريتومانتيس از سم كم‌خطر‌تري برخوردار است،‌ اما نيش اين جاندار غدد سمي اطراف آن بزرگتر و بيشترند و مي‌توانند نسبت به گونه ديگر حجم بيشتري سم وارد بدن مهاجم سازند.

کد خبر 303379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha