همشهری آنلاین: حیوانات و جانداران مختلف به دلیل متفاوت بودن ساختار سیستم بینایی‌شان جهان را متفاوت از یکدیگر می‌بینند، بعضی‌ها محیط اطراف را سیاه و سفید میبینند و بعضی‌ دیگر جهان را مانند تصاویر سه‌بعدی درک می‌کنند.

 

براساس گزارش بيزينس اينسايدر، سگ‌ها نيز از اين قاعده مستثنا نيستند و امروزه هركسي مي‌داند كه اين جانداران دوست‌داشتني ديد متفاوتي از انسان‌ها دارند. با اين‌همه شايد هنوز تصور درستي از اينكه سگ‌ها جهان را چگونه مي‌بينند وجود نداشته‌باشد. از اين رو شركت The Next Web اپليكيشني جديد را براي نمايش تصاوير از ديد سگ‌ها ارائه كرده‌است تا مالكان سگ‌ها درك درست تري از قدرت ديد حيوانات خود داشته‌باشند.

سگ‌ها برخلاف باورهاي عمومي، جهان را سياه و سفيد نمي‌بينند، بلكه ديد آنها بيشتر شبيه به انسان‌هايي است كه دچار كوررنگي قرمز-سبز هستند. اما ديد سگ‌ها از نظر ميزان حساسيت به روشنايي و طيف‌هاي مختلف رنگ خاكستري نيز متفاوت از انسان است.

اپليكيشن Dog Vision تلاش دارد اين تفاوت‌ها و نكته‌ها را در ديد سگ‌ها مورد توجه قرار داده و براساس آنها تصاوير بارگذاري شده توسط كاربران را به تصويري تبديل كند كه سگ‌ها مي‌بينند.

سگ‌ها و انسان‌ها داراي دو نوع گيرنده رنگ هستند،‌ميله‌اي و مخروطي. ميله‌اي‌ها مسئوليت ديد در شب و ديد پيراموني، طيف‌هاي مختلف تاريكي و روشنايي را به عهده دارند. مخروطي‌ها مسئوليت ديد در روز و درك رنگ‌ها را به عهده دارند. هريك از مخروط‌ها طول‌موج متفاوني از نور را جذب مي‌كند و انسان به واسطه استفاده از سه نوع گيرنده مخروطي مي‌تواند طيف كاملي از رنگ‌ها را درك كند. در مقابل سگ‌ها مانند انسان‌هاي كوررنگ تنها دو نوع گيرنده مخروطي دارند از اين رو ديد رنگي آنها بسيار محدود است.

همچنين سگ‌ها نسبت به انسان‌ها نزديك‌بين‌تر هستند. نتيجه آزمايش ويژه‌اي كه مخصوص سگ‌ها طراحي شده‌بود نشان داد نسبت نزديك‌بيني سگ‌ها به انسان 6 به 23 است، يعني آنچه انسان‌ها به سختي از فاصله 23 متري مي‌بينند را سگ‌ها مي‌توانند در فاصله 6 متري ببينند. علاوه بر اين‌ سگ‌ها در تشخيص تفاوت‌هاي موجود در طيف‌هاي مختلف روشنايي يا تاريكي نسبت به انسان ضعيف‌تر هستند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲