تصمیم هری ترومن، رئیس‌جمهور آمریکا در سال۱۹۴۵ در استفاده از بمب اتمی برای تسلیم‌کردن ژاپن و پایان‌دادن به جنگ‌جهانی دوم، جان هزاران نفر از مردم این کشور را گرفت، اما آیا اکنون با گذشت ۷۰سال، دولتمردان آمریکایی تمایلی به عذرخواهی از ژاپنی‌ها دارند؟

ژاپن

آمريكا در صبحگاه ششم آگوست1945، نخستين بمب اتمي را عليه جبهه متخاصم استفاده كرد؛ اين بمب هيروشيما را هدف قرار داد و در لحظه انفجار، جان 60 تا 80 هزار نفر از مردم اين شهر را گرفت. آمار تلفات طي روزها و ماه‌هاي بعد، تا 150هزار نفر افزايش پيدا كرد. ناكازاكي، ديگر شهر ژاپن بود كه مردمش با بمب اتمي آمريكا طعم نابودي را چشيدند. طبق آمار، نزديك به 40هزار نفر از مردم ناكازاكي در لحظه انفجار بمب كشته شدند و حدود يك سوم شهر به كلي نابود شد. آمار كشته‌ها با افزايش تلفات بعدي به 75هزار نفر رسيد.

روز پنجشنبه گذشته، جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد كه به مناسبت سالگرد حمله اتمي به هيروشيما با خبرنگاران صحبت مي‌كرد، احتمال سفر باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا به شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي «در آينده» را رد نكرد. ارنست در عين حال گفت: «فكر مي‌كنم اين حقيقت كه اوباما با وجود اينكه 3 يا 4 سفر به ژاپن داشته اما به هيروشيما و ناكازاكي نرفته، به خوبي موضع رئيس‌جمهور و تيم او را در قبال اين مسئله نشان مي‌دهد.»

  • امحاي سلاح هسته‌اي؛ فقط براي ديگران

همزمان با برگزاري مراسم سالگرد بمباران اتمي در هيروشيما، نقاط مختلف جهان شاهد برگزاري روز جهاني خلع سلاح بود. شهردار هيروشيما در مراسم اين شهر خواستار امحاي سلاح‌هاي اتمي در جهان شد اما قدرت‌هاي بزرگ همچنان بر حفظ زرادخانه‌هاي خود اصرار دارند و حتي به مدرن‌سازي‌ كلاهك‌هاي هسته‌اي خود روي آورده‌اند. طبق گزارش اخير مؤسسه بين‌المللي تحقيقات صلح استكهلم در مورد وضعيت امنيتي جهان، مجموع كلاهك‌هاي هسته‌اي موجود در جهان از 22.600كلاهك در سال2010 به 15.850كلاهك در سال2015 كاهش پيدا كرده، اما رژيم‌هاي دارنده سلاح‌هاي هسته‌اي همچنان در حال ساخت كلاهك‌هاي جديد و موشك‌هاي بالستيك مدرن حمل‌كننده اين كلاهك‌ها هستند.

جان كري، وزير امور خارجه آمريكا كه روز پنجشنبه براي شركت در اجلاسي منطقه‌اي در مالزي حضور داشت، در پاسخ به سؤالي در مورد لزوم برگزاري سالگرد حمله اتمي به هيروشيما گفت كه اين مراسم يادآور خوبي در مورد اثرات جنگ است.

  • تمايل اوباما به عذرخواهي از ژاپني‌ها

اواخر سال2011 بخشي از اسناد منتشرشده از سوي ويكي‌ليكس كه افشا‌كننده پيام‌هاي رد و بدل شده ميان سفارتخانه‌هاي آمريكا در جهان و وزارت خارجه اين كشور بود، از تمايل دولت اوباما به عذرخواهي به‌خاطر بمباران اتمي هيروشيما خبر داد. براساس سند ويكي‌ليكس، جان روس، سفير وقت آمريكا در ژاپن، در سپتامبر سال2009 با ارسال پيامي به هيلاري كلينتون كه در آن زمان وزير امور خارجه آمريكا بود، به او اطلاع داده بود كه دولت ژاپن تمايلي به سفر باراك اوباما به هيروشيما و اعلام عذرخواهي او به‌خاطر بمباران اين شهر ندارد، بنابراين الان زمان مناسبي براي اعلام اين پيشنهاد نيست. هر چند اين موضوع در آن زمان به‌طور كلي از سوي كاخ سفيد رد شد.

باراك اوباما كه در سال2009 برنده جايزه صلح نوبل شده بارها اعلام كرده كه به‌دنبال جهاني عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي است. شايد به همين دليل است كه بسياري همچنان منتظرند او كه به‌دليل «تقويت ديپلماسي بين‌المللي و همكاري ميان ملت‌ها» از سوي كميته جايزه نوبل شايسته دريافت اين جايزه تشخيص داده شد، نخستين رئيس‌جمهور آمريكا باشد كه در اقدامي تاريخي با حضور در هيروشيما و ناكازاكي از مردم اين دو شهر عذرخواهي مي‌كند.

براساس نظرسنجي انجام شده توسط مؤسسه پاپولوس، بيش از ۶۰درصد مردم ژاپن معتقدند كه دولت آمريكا بايد از بازماندگان حملات اتمي اين كشور به‌طور رسمي عذرخواهي كند. دوره دوم رياست‌جمهوري باراك اوباما در ژانويه سال2017 (دي1395) به پايان مي‌رسد. حدود 6‌ماه قبل از آن، او به‌منظور شركت در نشست گروه7 بار ديگر به ژاپن سفر خواهد كرد. آيا سال آينده خواسته مردم ژاپن از رئيس‌جمهور آمريكا برآورده خواهد شد؟

کد خبر 303321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha