پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

مقامات ارشد دولتی و فعالان بخش خصوصی ایران یکصدا در مذاکرات با هیأت‌های اروپایی و البته دیگر کشورهای خارجی علاقه‌مند برای حضور در اقتصاد ایران اعلام کردند که شرط سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی، انتقال سرمایه‌ و فناوری به داخل ایران و صادرات کالاها و خدمات با سرمایه‌گذاری مشترک به بازارهای هدف ازجمله بازار کشورهای همسایه ایران باشد.

روحانی

تعيين اولويت‌ها و گذاشتن شرط براي سرمايه‌گذاري اروپايي‌ها در اقتصاد ايران پس از آن جدي‌تر شده است كه كارشناسان و فعالان اقتصادي و نمايندگان مجلس هشدار داده بودند كه نبايد ايران به بازاري مصرفي براي كالاهاي اروپايي تبديل شود.به گزارش همشهري، پس از حضور هيأت بلندپايه آلماني و فرانسوي، روز گذشته مقامات ديپلماتيك اقتصادي ايتاليا به همراه هيأت همراه با مقامات دولتي و فعالان بخش خصوصي به مذاكره پرداختند تا نقشه راه همكاري‌ها روشن شود.

حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران در ديدار با «پائولوجنتيلوني» و «فدريكا گوييدي» وزراي خارجه و توسعه اقتصادي به صراحت اعلام كرد: «انتقال سرمايه و فناوري به ايران و سپس صادرات مشترك به بازارهاي منطقه، اولويت ايران براي توسعه مناسبات اقتصادي با كشورهاي اروپايي است.» اين رويكرد رسمي دولت و بخش خصوصي البته با صراحت و جزئيات بيشتري از سوي وزراي ايراني مذاكره‌كننده با هيأت ايتاليايي مطرح شد، هرچند وزير توسعه اقتصادي ايتاليا براي بازپس‌گيري سهم كشورش از اقتصاد ايران و رساندن حجم مبادلات تجاري 2 كشور دست‌كم به 7ميليارد دلار در سال به ايران سفر كرده است.

او ابتدا به ديدار با علي طيب‌نيا همتاي ايراني خود رفت. نتيجه اين ديدار به گفته وزير اقتصاد كشورمان، «افزايش خريد نفت ايران توسط ايتاليا و توافق براي امضاي قرارداد مشترك 2ميليارد يورويي بيمه‌اي بوده است.» فدريكا گوييدي هم با اشاره به امضاي يادداشت تفاهم با ايران از باز‌شدن كانال‌هاي جديد بانكي و بيمه‌اي خبر داد و گفت: كميته مشترك اقتصادي 2 كشور طي ماه‌هاي آينده براي توسعه همكاري‌هاي مشترك ايران و ايتاليا تشكيل مي‌شود و راه‌هاي افزايش مبادلات را بررسي خواهد كرد.

اين گزارش مي‌افزايد: ايتاليايي‌ها براي ارزيابي زمينه‌هاي همكاري در بخش صنعت و معدن با محمد‌رضا نعمت‌زاده هم به مذاكره پرداختند كه پاسخ وزير ايراني اين بود كه «‌2 كشور مي‌توانند در زمينه‌هاي جديد صنعتي، نفت، گاز، نيروگاه، فولاد، خودرو، كاشي، سراميك، كشاورزي و... با همديگر روابط مناسبي داشته باشند.» وزير اقتصاد ايتاليا هم در واكنش به اين اظهارنظر تأكيد كرد: «توجه ما فقط صنايع بزرگ نيست و آمادگي داريم در صنايع كوچك ومتوسط همكاري كنيم و شعبي خصوصا در صنايع قطعه‌سازي‌ در ايران ايجاد كنيم، حتي آمادگي حضور صنعتگران و تجار ايراني در ايتاليا را داريم و ما بايد روابطمان بلندمدت و به‌صورت برد-برد باشد.»

  • بانك ايتاليايي هم چراغ سبز داد

بانك ايتاليايي مديوبانكا آماده مي‌شود از فرصت‌هاي تجاري در ايران بهره‌برداري كند. به گزارش وال‌استريت ژورنال، آلبرتو نيجل، مديرعامل مديوبانكا نوشت: فرصت‌هاي تجاري بسيار جالب توجهي در ايران وجود دارد كه در آن هر بخشي رو به رشد است و ما مصمم هستيم اين فرصت‌ها را دريابيم اما همه‌‌چيز به متغيرهاي خارجي بستگي خواهد داشت.

  • بخش خصوصي چه مي‌خواهد؟

محسن جلال‌پور، رئيس اتاق ايران در ديدار با هيأت ايتاليايي تأكيد كرد: اقتصاد ايران بعد از تفاهم اقتصادي متكي به بخش خصوصي خواهد بود و ما بنا داريم اقتصاد جديدي را در كشور پايه‌ريزي كنيم كه در اين روند ايتاليا مي‌تواند نقش مؤثري داشته باشد، در اين شرايط ظرفيت بالاي ايتاليا در صنايع كوچك و متوسط مي‌تواند در اين روند مؤثر باشد. به گفته وي، ايران جديد، ايران سرمايه‌گذاري، تكنولوژي و ايراني بر پايه اقتصاد مردم و دانش‌بنيان است كه در تمامي اين زمينه‌ها ايتاليا مي‌تواند نقش مهمي ايفا كند.

اين مقام ايتاليايي در بين فعالان اقتصادي ايران هم به نكته مهمي اشاره و تأكيد كرد: طي 2 روزي كه در ايران حضور داشته‌ايم كاملا اين موضوع را لمس كرديم كه نياز‌هاي اقتصادي و توسعه‌اي ايران تغيير كرده است و ما مي‌توانيم امروز در بخش‌هاي نفت و گاز ايران حضور داشته باشيم. وزير اقتصاد ايتاليا از برنامه‎ريزي براي افزايش تبادلات تجاري با ايران به ۷ ميليارد يورو خبر داد و گفت: تلاش داريم به شريك اول تجاري ايران تبديل شويم. او تأكيد كرد: به‌دنبال بازار فروش محصولات‌مان در ايران نيستيم، بلكه هدف ما سرمايه‌گذاري مشترك و ماندگار در ايران است.

کد خبر 303207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha